Platí to najmä o nových preplňovaných priamovstrekových agregátoch. Tie produkujú tisícnásobne viac pevných častíc ako ich predchodcovia. Ako je to možné? Dôvod sa skrýva vo vyššom tlaku v spaľovacom procese. Práve ten je zodpovedný za túto zložku emisií. Tvrdí to štúdia organizácie Transport & Environment, ktorá vznikla v spolupráci s nemeckou spoločnosťou TÜV, známou najmä z publikovania štatistík spoľahlivosti áut.
TÜV vykonal pre Transport & Environment zaujímavý experiment. Na mušku si vzal emisie troch moderných agregátov s priamym vstrekovaním paliva. Dva z nich mali turbodúchadlo a sú typickými predstaviteľmi trendu nazývaného „downsizing“ . Ide o trojvalec 1,0 EcoBoost od Fordu a štvorvalec 1,2 TCe od Renaultu. Tretím „pokusným“ králikom sa stal atmosférický štvorvalec 1,6 GDI používaný v Hyundaioch a Kiách.
Výsledky dokázali, že všetky tri motory dokážu splniť limit pevných častíc daný súčasnou normou Euro 5 aj Euro 6, ktorá začne platiť od budúceho roka, a dokonca aj normu Euro 6b (6×10–12/km) od roku 2015. Problémom je však budúcnosť. V roku 2017 totiž norma Euro 6c zníži povolené limit pevných častíc až desaťnásobne (6×10–11/km) a s ňou si už moderné benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva jednoducho neporadia.
Transport & Environment zároveň prízvukuje, že realita môže byť podstatne horšia ako výsledky dosiahnuté v laboratórnych podmienkach. Platí tu totiž ten istý konflikt, aký poznáme medzi výrobcom udávanou homologizačnou spotrebou a skutočným objemom spotrebovaného paliva v reálnej premávke. Toto skreslenie je po radikálnom škrtaní emisií CO2 väčšie ako kedykoľvek predtým. Automobilky sa totiž naučili využívať všemožné medzery v metodike a legislatíve v prospech redukcie spotreby a emisií.
A ako na to zareaguje automobilový priemysel? Spaliny benzínových motorov bude musieť dodatočne upravovať. Jednou z možností je práve použitie problémového časticového filtra, ktorý si už stihol urobiť „reklamu“ v naftových motoroch. Riešením by však bol. Dokazuje to aj experiment spoločnosti TÜV. Tá totiž skúšobne napojila na trojicu testovaných benzínových motorov filter pevných častíc a výsledky prekonali očakávania. Objem pevných častíc klesol štvornásobne.
Dobrou správou je, že časticový filter vo výfukovom trakte benzínových motorov by bol podstatne menší, jednoduchší a stál približne len 50 eur, čo je asi desatinová cena v porovnaní s filtrom vo vznetových motoroch. Dôvodom je vyššia teplota výfukových plynov benzínového motora, ktorá umožňuje prakticky ustavičnú pasívnu regeneráciu filtra. Tým by sa odstránil najväčší hendikep filtrov pevných častíc, známy pri vznetových motoroch, ktoré potrebujú na vypálenie dodatočne vstrekované palivo.