McLaren pošle stierače na smetisko dejín

Na autách sa od ich vzniku zmenilo takmer všetko. Princíp stieračov je však rovnaký už 110 rokov. McLaren to chce zmeniť.

25.12.2013 06:00
McLaren - ultrazvukové stierače Foto:
Klasické mechanické stierače chce McLaren nahradiť ultrazvukovým systémom odpudzujúcim vodu. Podobné zariadenia už používajú vojenské lietadlá.
debata (4)

Snahu skoncovať s klasickými mechanickými stieračmi naznačil McLaren už pred rokom a pol v Paríži, kde ukázal prototyp svojho hybridného hyperšportu McLaren P1. Na tejto makete totiž stierače chýbali. Sériová verzia, ktorá sa ukázala o pol roka neskôr, sa však bez klasiky nezaobišla. No ako sa zdá, britská automobilka sa svojho cieľa vzdať nemieni.

Šéfdizajnér Frank Stephenson pre britský nedeľník The Sunday Times vyhlásil, že už dlhší čas mu vŕtalo v hlave, prečo nemajú niektoré vojenské lietadlá stierače. Od zástupcov vojenského letectva sa dozvedel, že nejde o systém hydrofóbnej vrstvy odpudzujúcej vodu, ale o aktívne vysokofrekvenčné a vysoko spoľahlivé zariadenie, ktoré sklo nadobro zbaví kvapiek vody.

Klasické stierače chýbali už na makete... Foto: McLaren
mclaren-p1-concept-2012-widescreen-12 Klasické stierače chýbali už na makete hyperšportu McLaren P1.

Ako to funguje, ale z konkurenčných dôvodov nechcel. Preto sa Sunday Times obrátil na Paula Wilkoxa, profesora Technickej univerzity v Bristole. Ten uviedol, že systém McLarenu by mohol využívať ultrazvukový menič umiestnený v rohu čelného skla. Vysielanie vĺn s frekvenciou 30 kHz by stačilo na to, aby sa narušila priľnavosť kvapiek k povrchu skla a potom boli odpudené.

Prvým modelom, na ktorom by sa mohli ultrazvukové „stierače“ objaviť, by mohol byť pripravovaný McLaren P13, naplánovaný na rok 2015. Pôjde o skutočnú revolúciu. Patent na klasické mechanické stierače má totiž už neuveriteľných 110 rokov. Patentovať si ich dala americká realitná maklérka Mary Andersonová. Boli však ovládané ručne, a tak sa vo výrobe nepresadili.

Nasledovali rovnako neúspešné vzduchom poháňané stierače Freda a Williama Folberthovcov z roku 1921. Tie dnešné, poháňané elektromotorom, si dala patentovať až nemecká spoločnosť Bosch v roku 1926. Trvalo ďalších 42 rokov, kým prišiel Robert Kearns s cyklovačom.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #McLaren #Stierače
Články podľa značiek