Seat Leon Cupra: Ostrý 'Španiel' je silnejší než Golf GTI

Nový ostrý Leon Cupra prekonáva dynamikou a výkonom ikonu Golf GTI, a to dokonca aj verziu GTI Performance. Má 280 koní a na stovku šprintuje pod šesť sekúnd.

13.01.2014 12:00
Seat Leon Cupra Foto:
Leon Cupra dostal výrazný športový paket vrátane 18-palcoých diskov a špecifických nárazníkov. V sérii sú aj predné celodiódové svetlá.
debata (1)

Očakávanú športovú novinku zo Španielska síce predstaví Seat až v marci v Ženeve, no automobilka uvoľnila väčšinu informácií už dnes. Máme sa na čo tešiť. Leon Cupra bude totiž nielen silnejší v porovnaní so svojím predchodcom, ale tiež silnejší ako ikonický Golf GTI. Dynamikou sa dokonca približuje ku Golfu R.

Hlavnou zbraňou Leonu Cupra je preplňovaný 4-valec 2,0 TSI naladený na 195 kW (265 k), alebo 206 kW (280 k). Golf GTI má pritom „len“ 165 a s balíkom úprav Performance maximálne 169 kW. Špecialitou agregátu je duálne vstrekovanie. Kým pri vysokom zaťažení je palivo dodávané priamym vstrekom, pri nízkom a strednom zaťažení sa o prípravu zmesi starajú vstrekovače v sacom potrubí. Samozrejmosťou je variabilné časovanie ventilov.

Zadnú časť zdobí difúzor s centrálne vyvedenými... Foto: Seat
Seat Leon Cupra Zadnú časť zdobí difúzor s centrálne vyvedenými koncovkami výfukov. Ich zvuk možno meniť pomocou modulátora.

Výsledkom je kontinuálny záťah v širokom spektre otáčok, reprezentovaný maximálnym krútiacim momentom 350 Nm dosahovaným od 1 750 až do 5 300 otáčok za minútu. Motor je spojený buď so 6-stupňovým manuálom, alebo dvojspojkovou prevodovkou DSG. Celá porcia výkonu putuje výlučne k predným kolesám. O spoľahlivý prenos na asfalt sa stará samosvorný diferenciál s mierou zovretia až 1 600 Nm. Ten je v prípade potreby schopný poslať až 100 % výkonu na jedno koleso.

Upravená bola aj stabilizačná elektronika. Vodič má možnosť vypínať stabilizáciu vo dvoch krokoch. Pri prvom sa deaktivuje len kontrola trakcie a pri druhom dôjde k úplnej deaktivácii ESC. Voliť možno tri jazdné režimy – Comfort, Sport a Cupra. V závislosti od zvoleného módu sa upravuje reakciu na plyn, činnosť prevodovky DSG, sériovo dodávaného adaptívneho podvozku DCC, ale aj progresívneho posilňovača riadenia.

Interiér dostal 3-ramenný športový volant,... Foto: Seat
Seat Leon Cupra Interiér dostal 3-ramenný športový volant, anatomické sedadlá, hliníkové pedále či diódové podsvietenie.

S takouto výzbrojou a hmotnosťou zníženou medzigeneračne o 55 kg šprintuje Leon Cupra 280 v spojení s prevodovkou DSG na stovku za 5,7 sekundy. Slabšia Cupra 265 je o desatinu sekundy pomalšia. Tú istú hodnotu na zrýchlení strácajú aj verzie s manuálnou prevodovkou. No i tak sú všetky verzie rýchlejšie než Golf GTI a jeho výkonnejší variant GTI Performance. Ten totiž potrebuje na dosiahnutie stokilometrovej rýchlosti 6,5, respektíve 6,4 sekundy.

Horúcu krv dáva Cupra najavo aj športovým paketom, ktorý sa týka 5-dverovej ako aj 3-dverovej verzie Leon Cupra SC. V sérii je vybavená celodiódovými reflektormi, zväčšenými sacími otvormi, predným spojlerom, zadným difúzorom s dvojicou centrálne vyvedených koncoviek výfukov a špecifickým dizajnom 18-, prípadne 19-palcových kolies. V nich sa ukrývajú červené strmene výkonnej brzdovej sústavy.

K dispozícii bude nielen 5-dverová verzia, ale... Foto: Seat
Seat Leon Cupra K dispozícii bude nielen 5-dverová verzia, ale aj trojdoverové kupé Leon Cupra SC.

Interiér zas dostal trojramenný volant s perforovanou kožou, anatomické kožené sedadlá, hliníkové pedále, množstvo dekorácií, plakety Cupra, ale aj ambientné LED osvetlenie, ktorého farbu možno meniť medzi bielou a červenou. Ostatná výbava vrátane 5,8-palcového rozhrania s dotykovou obrazovkou vychádza z úrovne FR. Najrýchlejší sériový Seat prestaví španielska automobilka na marcovom autosalóne v Ženeve.

Seat Leon Cupra
Seat Leon Cupra
+9Seat Leon Cupra

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #2 #0 TSI #Seat #Seat Leon #Leon Cupra
Články podľa značiek