Do nemeckých staníc technickej kontroly sa v období od júla 2011 do júna 2013 dostavilo celkom 7 965 068 vozidiel. Zastúpených bolo 217 rôznych modelov. Autá boli opäť hodnotené v piatich vekových kategóriách bez rozdielu počtu najazdených kilometrov. Novinkou je zmena metodiky posudzovania závažnosti porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam, čo sa prejavilo aj na celkových výsledkoch TÜV Reportu 2014.
Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, bez ktorej odstránenia nie je možné prejsť úspešne kontrolou, pri malých poruchách, napríklad prasknutej manžete hnacieho hriadeľa, je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší. Výsledkom je celkové vylepšenie štatistík. Stanice technických kontrol tak mohlo opustiť bez problémov až 60,7 % všetkých vozidiel, kým v predchádzajúcom období to bolo len 55,1.
TÜV Report 2014 v číslach | |
---|---|
Celkový počet kontrolovaných áut | 7 965068 |
počet modelov | 217 |
Kvóta závažných porúch | 24,9 % |
Kvóta ľahkých porúch | 14,3 |
Kvóta menej nebezpečných vozidiel | 0,1 % |
Kvóta vozidiel bez porúch | 60,7 % |
Súčasne s tým sa znížil aj podiel kategórie vozidiel s ľahkými poruchami. V aktuálnych štatistikách je ich len 14,3 %, kým predtým ich bolo až 24,9. Na druhej strane sa prísnejšie hodnotenie porúch, ktoré majú priamy vplyv na bezpečnosť cestnej premávky, prejavilo na raste podielu áut so závažnými poruchami. Ten sa zvýšil z 20,0 na 24,9 %. Naďalej majú autá najväčšie problémy so svetelnou sústavou, netesnosťou motora, brzdovým a výfukovým systémom či zavesením kolies.
Zaujímavé je, že napriek zmene metodiky sa v celkovom rebríčku spoľahlivosti z hľadiska úspešnosti značiek toho veľa nezmenilo. Aj naďalej kraľujú štatistikám japonskí výrobcovia, najmä Toyota a Mazda, a produkty prémiových nemeckých značiek na čele s Porsche. Taká Toyota má napríklad v prvej desiatke všetkých vekových kategórií zastúpených až pätnásť modelov, čo iste nie je náhoda.
Porsche zas „hviezdi“ na čele najstarších kategórií s vekom nad osem rokov. Tak napríklad jedenásťročné Porsche 911 s podielom závažných porúch 12,8 % je na tom lepšie ako dvojročný Peugeot 308, Citroën C4 Picasso, Fiat 500, Chevrolet Matiz alebo Dacia Logan. Zlé výsledky francúzskych (rumunských), talianskych či amerických značiek sú napokon príznačné pre celý rebríček bez ohľadu na vekové kategórie.
Autá s vekom dva až tri roky
V prvom materiáli sa budeme venovať najsledovanejšej kategórii áut s vekom od 2 do 3 rokov. Táto skupina je už tradične najzaujímavejšia, pretože sa v nej nachádza väčšina aktuálne predávaných modelov. To má vplyv na rozhodovanie zákazníkov o kúpe nového vozidla. V tejto triede bolo hodnotených celkovo 129 modelov. Aby sa dostali do rebríčka, muselo byť vykonaných minimálne 1 000 kontrol daného modelu.
Najväčším prekvapením je absolútne víťazstvo Oplu Meriva s podielom závažných porúch len 4,2 percenta. Tým sa Meriva dostala pred druhú Mazdu 2, tretiu Toyotu iQ či štvrté Porsche 911. Pre Opel to však nie je prvé víťazstvo. Prvá priečka mu pripadla už v roku 2007 s modelom Agila, ktorý bol európskym derivátom japonskej Suzuki Wagon R+. V prvej desiatke nájdeme aj zástupcov BMW (Z4), Audi (Q5, A3), Mercedesu (GLK), ďalšiu Toyotu (Avensis) a druhú Mazdu – model 3.
Kvóta porúch vozidiel s vekom do troch rokov | |
---|---|
Závažné | 9,1 % |
Ľahšie | 6,7 % |
Menej nebezpečné | 0 % |
Bez porúch | 84,2 % |
Všeobecne dobre sa darí v štatistikách značkám koncernu VW. Špeciálne Audi a Volkswagenu. O čosi nižšie, no stále nad priemerom triedy sa drží Škoda a Seat. Najspoľahlivejšou Škodovkou je SUV Yeti (28.miesto), za ňou Fabia, Roomster a Superb. Priemer však kazí Octavia, ktorá skončila až na 83. priečke. Dobré výsledky má aj nemecký Opel. Kórejskému duu Hyundai/Kia patrí skôr druhá polovica tabuľky, podobne ako Fordu. Ten si vyslúžil hanbu Mondeom na 113. priečke.
Najčastejšie poruchy po troch rokoch | |
---|---|
Osvetlenie | 7,0 % |
Netesnosť motora (únik oleja) | 1,1 % |
Brzdový systém | 1,0 % |
Pružiny/tlmiče | 0,6 % |
Zavesenie kolies | 0,3 % |
Funkcia nožnej brzdy | 0,3 % |
Riadenie | 0,3 % |
Výfukový systém | 0,2 % |
Vavríny niektorých modelov v kategórii najnovších áut však zatieňuje fakt nezohľadňovania priemerného počtu najazdených kilometrov. Toto je stále najväčšou slabinou štatistík TÜV Reportu. Prvý Opel Meriva či štvrté Porsche 911 majú totiž najazdených priemerne len okolo 30 000 kilometrov, kým také Audi Q5 na piatej priečke až 63 000. To ale neznamená, že nižší počet kilometrov dáva vozidlám automaticky väčšiu šancu postúpiť nahor. Taký Fiat Panda má tiež nájazd len 31 000 kilometrov a pritom mu patrí zahanbujúce 128. miesto.
Záver tabuľky je jasnou záležitosťou francúzskych, talianskych a niektorých kórejských značiek, snáď s výnimkou Renaultu, ktorý si s novou generáciou modelov predsa len polepšil. Paradoxne, jeho rumunská značka Dacia, je prepadákom roka. Lacný Logan skončil na poslednom 129. mieste za Fiatom Panda, Citroënom C4, Chevroletom Matiz a Fiatom Bravo. Podobne to bolo vlani, takže žiadne veľké prekvapenie sa nekoná.
TÜV Report 2014: autá s vekom od 2 do 3 rokov | |||
---|---|---|---|
Poradie | Model | Kilometrový nájazd | Podiel závažných porúch |
1. | Opel Meriva | 29 000 | 4,2 % |
2. | Mazda 2 | 32 000 | 4,6 % |
3. | Toyota iQ | 30 000 | 4,8 % |
4. | Porsche 911 | 31 000 | 5,2 % |
5.-6. | BMW Z4 | 32 000 | 5,5 % |
5.-6. | Audi Q5 | 63 000 | 5,5 % |
7.-8. | Audi A3 | 47 000 | 5,6 % |
7.-8. | Mercedes-Benz GLK | 52 000 | 5,6 % |
9.-10. | Toyota Avensis | 52 000 | 5,7 % |
9.-10. | Mazda 3 | 36 000 | 5,7 % |
11. | Volkswagen Golf Plus | 34 000 | 5,9 % |
12. | Honda CR-V | 40 000 | 6,0 % |
13. | BMW X1 | 45 000 | 6,1 % |
14.-15. | Volkswagen Polo | 35 000 | 6,2 % |
14.-15. | Toyota Yaris | 33 000 | 6,2 % |
16.-18. | Opel Astra | 36 000 | 6,4 % |
16.-18. | Volkswagen Tiguan | 49 000 | 6,4 % |
16.-18. | Mercedes-Benz E | 67 000 | 6,4 % |
19. | Mercedes-Benz C | 55 000 | 6,5 % |
20.-22. | Opel Agila | 25 000 | 6,6 % |
20.-22. | Audi A6 | 83 000 | 6,6 % |
20.-22. | Hyundai ix35 | 40 000 | 6,6 % |
23.-25. | Porsche Cayenne | 59 000 | 6,7 % |
23.-25. | Volkswagen Golf | 45 000 | 6,7 % |
23.-25. | Toyota Verso | 43 000 | 6,7 % |
26.-27. | Audi A4 | 72 000 | 6,8 % |
26.-27. | Nissan Micra | 32 000 | 6,8 % |
28.-33. | BMW 1 | 43 000 | 6,9 % |
28.-33. | BMW 3 | 56 000 | 6,9 % |
28.-33. | Mercedes-Benz SLK | 30 000 | 6,9 % |
28.-33. | Škoda Yeti | 46 000 | 6,9 % |
28.-33. | Suzuki Splash | 30 000 | 6,9 % |
28.-33. | Volvo XC60 | 67 000 | 6,9 % |
34.-35. | Audi Q7 | 68 000 | 7,1 % |
34.-35. | Toyota RAV4 | 43 000 | 7,1 % |
36.-37. | Audi A5 | 57 000 | 7,2 % |
36.-37. | Mercedes-Benz B | 41 000 | 7,2 % |
38.-39. | BMW 5 | 58 000 | 7,3 % |
38.-39. | Audi TT | 38 000 | 7,3 % |
40. | Seat Altea | 43 000 | 7,5 % |
41. | BMW X3 | 53 000 | 7,6 % |
42.-43. | Toyota Prius | 42 000 | 7,7 % |
42.-43. | Mitsubishi Colt | 34 000 | 7,7 % |
44. | Honda Jazz | 32 000 | 7,8 % |
45.-47. | Mercedes-Benz M | 66 000 | 7,9 % |
45.-47. | Toyota Aygo | 32 000 | 7,9 % |
45.-47. | Ford Fusion | 32 000 | 7,9 % |
48.-49. | Smart ForTwo | 28 000 | 8,0 % |
48.-49. | Škoda Fabia | 37 000 | 8,0 % |
50.-52. | Opel Insignia | 64 000 | 8,2 % |
50.-52. | Mazda 6 | 48 000 | 8,2 % |
50.-52. | Škoda Roomster | 41 000 | 8,2 % |
53.-54. | Renault Laguna | 58 000 | 8,3 % |
53.-54. | Suzuki Swift | 34 000 | 8,3 % |
55.-57. | Mercedes-Benz A | 33 000 | 8,4 % |
55.-57. | Renault Modus | 30 000 | 8,4 % |
55.-57. | Škoda Superb | 68 000 | 8,4 % |
58.-60. | Mini | 35 000 | 8,5 % |
58.-60. | Toyota Auris | 36 000 | 8,5 % |
58.-60. | Seat Exeo | 57 000 | 8,5 % |
61. | Ford Kuga | 49 000 | 8,6 % |
62. | Volkswagen Caddy | 53 000 | 8,8 % |
63.-65. | Nissan Note | 37 000 | 8,9 % |
63.-65. | Renault Scénic | 44 000 | 8,9 % |
63.-65. | Ford Fiesta | 36 000 | 8,9 % |
66.-67. | BMW X5 | 65 000 | 9,0 % |
66.-67. | Volkswagen Touran | 59 000 | 9,0 % |
68.-69. | Citroën C1 | 33 000 | 9,1 % |
68.-69. | Ford C-Max | 48 000 | 9,1 % |
70. | Seat Leon | 45 000 | 9,2 % |
71.-72. | Opel Corsa | 34 000 | 9,3 % |
71.-72. | Suzuki SX4 | 35 000 | 9,3 % |
73.-74. | Peugeot 107 | 31 000 | 9,5 % |
73.-74. | Honda Accord | 44 000 | 9,5 % |
75.-76. | Honda Civic | 37 000 | 9,6 % |
75.-76. | Volvo V70 | 71 000 | 9,6 % |
77. | Volkswagen Eos | 37 000 | 9,7 % |
78. | Seat Ibiza | 38 000 | 9,8 % |
79.-81. | Suzuki Jimny | 30 000 | 9,9 % |
79.-81. | Mazda 5 | 42 000 | 9,9 % |
79.-81. | Hyundai i20 | 33 000 | 9,9 % |
82. | Volkswagen Scirocco | 42 000 | 10,0 % |
83.-85. | Volkswagen Passat CC | 65 000 | 10,1 % |
83.-85. | Škoda Octavia | 59 000 | 10,1 % |
83.-85. | Hyundai i30 | 42 000 | 10,1 % |
86.-87. | Nissan Qashqai | 44 000 | 10,3 % |
86.-87. | Kia Rio | 37 000 | 10,3 % |
88.-89. | Volkswagen New Beetle | 32 000 | 10,4 % |
88.-89. | Kia cee'd | 42 000 | 10,4 % |
90.-91. | Opel Zafira | 52 000 | 10,5 % |
90.-91. | Ford Focus | 50 000 | 10,5 % |
92. | Mazda MX-5 | 26 000 | 10,6 % |
93.-95. | Volkswagen Passat | 79 000 | 10,7 % |
93.-95. | Renault Twingo | 31 000 | 10,7 % |
93.-95. | Volvo C30 | 46 000 | 10,7 % |
96. | Volvo S40/V50 | 60 000 | 10,8 % |
97. | Volkswagen Touareg | 67 000 | 11,0 % |
98.-99. | Renault Clio | 35 000 | 11,1 % |
98.-99. | Ford Ka | 31 000 | 11,1 % |
100. | Renault Mégane | 46 000 | 11,4 % |
101. | Citroën C3 | 34 000 | 11,6 % |
102.-104. | Daihatsu Sirion | 30 000 | 11,7 % |
102.-104. | Hyundai i10 | 29 000 | 11,7 % |
102.-104. | Ford S-Max | 68 000 | 11,7 % |
105.-106. | Peugeot 207 | 35 000 | 11,8 % |
105.-106. | Kia Picanto | 30 000 | 11,8 % |
107.-108. | Volkswagen Fox | 33 000 | 11,9 % |
107.-108. | Ford Galaxy | 69 000 | 11,9 % |
109. | Renault Kangoo | 43 000 | 12,3 % |
110. | Citroën C2 | 32 000 | 12,4 % |
111. | Citroën C5 | 63 000 | 12,6 % |
112. | Citroën C3 Picasso | 39 000 | 12,8 % |
113.-114. | Fiat 500 | 30 000 | 12,9 % |
113.-114. | Ford Mondeo | 69 000 | 12,9 % |
115. | Peugeot 308 | 46 000 | 13,4 % |
116.-117. | Citroën Berlingo | 49 000 | 13,7 % |
116.-117. | Alfa Romeo MiTo | 38 000 | 13,7 % |
118. | Dacia Sandero | 36 000 | 13,9 % |
119. | Chevrolet Captiva | 46 000 | 14,2 % |
120.-121. | Fiat Punto | 37 000 | 14,5 % |
120.-121. | Chevrolet Aveo | 33 000 | 14,5 % |
122. | Volkswagen Sharan | 61 000 | 14,7 % |
123. | Citroën C4 Picasso | 49 000 | 15,2 % |
124. | Alfa Romeo 159 | 56 000 | 15,4 % |
125. | Fiat Bravo | 42 000 | 15,7 % |
126. | Chevrolet Matiz | 29 000 | 16,1 % |
127. | Citroën C4 | 41 000 | 16,6 % |
128. | Fiat Panda | 31 000 | 17,1 % |
129. | Dacia Logan | 46 000 | 19,4 % |