TÜV Report 2014: Kráľom spoľahlivosti je Opel Meriva, prepadákom Dacia Logan

Nemecká spoločnosť TÜV vydala nový rebríček hodnotenia spoľahlivosti áut. Ani zmena metodiky technických kontrol neotriasla dominanciou japonských a nemeckých prémiových produktov. Prekvapením je len víťazstvo Opelu Meriva.

13.01.2014 06:00
debata (3)
Najväčšou hviezdou tohtoročných štatistík... Foto: Opel
Opel Meriva Najväčšou hviezdou tohtoročných štatistík spoľahlivosti sa stal Opel Meriva s koeficientom závažných porúch len 4,2 percenta. Porazil aj takých velikánov ako Mazdu 2 či Porsche 911.

Do nemeckých staníc technickej kontroly sa v období od júla 2011 do júna 2013 dostavilo celkom 7 965 068 vozidiel. Zastúpených bolo 217 rôznych modelov. Autá boli opäť hodnotené v piatich vekových kategóriách bez rozdielu počtu najazdených kilometrov. Novinkou je zmena metodiky posudzovania závažnosti porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam, čo sa prejavilo aj na celkových výsledkoch TÜV Reportu 2014.

Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, bez ktorej odstránenia nie je možné prejsť úspešne kontrolou, pri malých poruchách, napríklad prasknutej manžete hnacieho hriadeľa, je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší. Výsledkom je celkové vylepšenie štatistík. Stanice technických kontrol tak mohlo opustiť bez problémov až 60,7 % všetkých vozidiel, kým v predchádzajúcom období to bolo len 55,1.

TÜV Report 2014 v číslach
Celkový počet kontrolovaných áut 7 965068
počet modelov 217
Kvóta závažných porúch 24,9 %
Kvóta ľahkých porúch 14,3
Kvóta menej nebezpečných vozidiel 0,1 %
Kvóta vozidiel bez porúch 60,7 %

Súčasne s tým sa znížil aj podiel kategórie vozidiel s ľahkými poruchami. V aktuálnych štatistikách je ich len 14,3 %, kým predtým ich bolo až 24,9. Na druhej strane sa prísnejšie hodnotenie porúch, ktoré majú priamy vplyv na bezpečnosť cestnej premávky, prejavilo na raste podielu áut so závažnými poruchami. Ten sa zvýšil z 20,0 na 24,9 %. Naďalej majú autá najväčšie problémy so svetelnou sústavou, netesnosťou motora, brzdovým a výfukovým systémom či zavesením kolies.

Zaujímavé je, že napriek zmene metodiky sa v celkovom rebríčku spoľahlivosti z hľadiska úspešnosti značiek toho veľa nezmenilo. Aj naďalej kraľujú štatistikám japonskí výrobcovia, najmä Toyota a Mazda, a produkty prémiových nemeckých značiek na čele s Porsche. Taká Toyota má napríklad v prvej desiatke všetkých vekových kategórií zastúpených až pätnásť modelov, čo iste nie je náhoda.

Na konci tabuľky skončil lacný rumunský sedan... Foto: Dacia
Dacia Logan Na konci tabuľky skončil lacný rumunský sedan Dacia Logan s koeficientom závažných porúch 19,4 percenta. Znamená to, že zo sto kontrolovaných vozidiel až dvadsať neprešlo technickou kontrolou.

Porsche zas „hviezdi“ na čele najstarších kategórií s vekom nad osem rokov. Tak napríklad jedenásťročné Porsche 911 s podielom závažných porúch 12,8 % je na tom lepšie ako dvojročný Peugeot 308, Citroën C4 Picasso, Fiat 500, Chevrolet Matiz alebo Dacia Logan. Zlé výsledky francúzskych (rumunských), talianskych či amerických značiek sú napokon príznačné pre celý rebríček bez ohľadu na vekové kategórie.

Autá s vekom dva až tri roky

V prvom materiáli sa budeme venovať najsledovanejšej kategórii áut s vekom od 2 do 3 rokov. Táto skupina je už tradične najzaujímavejšia, pretože sa v nej nachádza väčšina aktuálne predávaných modelov. To má vplyv na rozhodovanie zákazníkov o kúpe nového vozidla. V tejto triede bolo hodnotených celkovo 129 modelov. Aby sa dostali do rebríčka, muselo byť vykonaných minimálne 1 000 kontrol daného modelu.

Najväčším prekvapením je absolútne víťazstvo Oplu Meriva s podielom závažných porúch len 4,2 percenta. Tým sa Meriva dostala pred druhú Mazdu 2, tretiu Toyotu iQ či štvrté Porsche 911. Pre Opel to však nie je prvé víťazstvo. Prvá priečka mu pripadla už v roku 2007 s modelom Agila, ktorý bol európskym derivátom japonskej Suzuki Wagon R+. V prvej desiatke nájdeme aj zástupcov BMW (Z4), Audi (Q5, A3), Mercedesu (GLK), ďalšiu Toyotu (Avensis) a druhú Mazdu – model 3.

Kvóta porúch vozidiel s vekom do troch rokov
Závažné 9,1 %
Ľahšie 6,7 %
Menej nebezpečné 0 %
Bez porúch 84,2 %

Všeobecne dobre sa darí v štatistikách značkám koncernu VW. Špeciálne Audi a Volkswagenu. O čosi nižšie, no stále nad priemerom triedy sa drží Škoda a Seat. Najspoľahlivejšou Škodovkou je SUV Yeti (28.miesto), za ňou Fabia, Roomster a Superb. Priemer však kazí Octavia, ktorá skončila až na 83. priečke. Dobré výsledky má aj nemecký Opel. Kórejskému duu Hyundai/Kia patrí skôr druhá polovica tabuľky, podobne ako Fordu. Ten si vyslúžil hanbu Mondeom na 113. priečke.

Najčastejšie poruchy po troch rokoch
Osvetlenie 7,0 %
Netesnosť motora (únik oleja) 1,1 %
Brzdový systém 1,0 %
Pružiny/tlmiče 0,6 %
Zavesenie kolies 0,3 %
Funkcia nožnej brzdy 0,3 %
Riadenie 0,3 %
Výfukový systém 0,2 %

Vavríny niektorých modelov v kategórii najnovších áut však zatieňuje fakt nezohľadňovania priemerného počtu najazdených kilometrov. Toto je stále najväčšou slabinou štatistík TÜV Reportu. Prvý Opel Meriva či štvrté Porsche 911 majú totiž najazdených priemerne len okolo 30 000 kilometrov, kým také Audi Q5 na piatej priečke až 63 000. To ale neznamená, že nižší počet kilometrov dáva vozidlám automaticky väčšiu šancu postúpiť nahor. Taký Fiat Panda má tiež nájazd len 31 000 kilometrov a pritom mu patrí zahanbujúce 128. miesto.

Záver tabuľky je jasnou záležitosťou francúzskych, talianskych a niektorých kórejských značiek, snáď s výnimkou Renaultu, ktorý si s novou generáciou modelov predsa len polepšil. Paradoxne, jeho rumunská značka Dacia, je prepadákom roka. Lacný Logan skončil na poslednom 129. mieste za Fiatom Panda, Citroënom C4, Chevroletom Matiz a Fiatom Bravo. Podobne to bolo vlani, takže žiadne veľké prekvapenie sa nekoná.

TÜV Report 2014: autá s vekom od 2 do 3 rokov
Poradie Model Kilometrový nájazd Podiel závažných porúch
1. Opel Meriva 29 000 4,2 %
2. Mazda 2 32 000 4,6 %
3. Toyota iQ 30 000 4,8 %
4. Porsche 911 31 000 5,2 %
5.-6. BMW Z4 32 000 5,5 %
5.-6. Audi Q5 63 000 5,5 %
7.-8. Audi A3 47 000 5,6 %
7.-8. Mercedes-Benz GLK 52 000 5,6 %
9.-10. Toyota Avensis 52 000 5,7 %
9.-10. Mazda 3 36 000 5,7 %
11. Volkswagen Golf Plus 34 000 5,9 %
12. Honda CR-V 40 000 6,0 %
13. BMW X1 45 000 6,1 %
14.-15. Volkswagen Polo 35 000 6,2 %
14.-15. Toyota Yaris 33 000 6,2 %
16.-18. Opel Astra 36 000 6,4 %
16.-18. Volkswagen Tiguan 49 000 6,4 %
16.-18. Mercedes-Benz E 67 000 6,4 %
19. Mercedes-Benz C 55 000 6,5 %
20.-22. Opel Agila 25 000 6,6 %
20.-22. Audi A6 83 000 6,6 %
20.-22. Hyundai ix35 40 000 6,6 %
23.-25. Porsche Cayenne 59 000 6,7 %
23.-25. Volkswagen Golf 45 000 6,7 %
23.-25. Toyota Verso 43 000 6,7 %
26.-27. Audi A4 72 000 6,8 %
26.-27. Nissan Micra 32 000 6,8 %
28.-33. BMW 1 43 000 6,9 %
28.-33. BMW 3 56 000 6,9 %
28.-33. Mercedes-Benz SLK 30 000 6,9 %
28.-33. Škoda Yeti 46 000 6,9 %
28.-33. Suzuki Splash 30 000 6,9 %
28.-33. Volvo XC60 67 000 6,9 %
34.-35. Audi Q7 68 000 7,1 %
34.-35. Toyota RAV4 43 000 7,1 %
36.-37. Audi A5 57 000 7,2 %
36.-37. Mercedes-Benz B 41 000 7,2 %
38.-39. BMW 5 58 000 7,3 %
38.-39. Audi TT 38 000 7,3 %
40. Seat Altea 43 000 7,5 %
41. BMW X3 53 000 7,6 %
42.-43. Toyota Prius 42 000 7,7 %
42.-43. Mitsubishi Colt 34 000 7,7 %
44. Honda Jazz 32 000 7,8 %
45.-47. Mercedes-Benz M 66 000 7,9 %
45.-47. Toyota Aygo 32 000 7,9 %
45.-47. Ford Fusion 32 000 7,9 %
48.-49. Smart ForTwo 28 000 8,0 %
48.-49. Škoda Fabia 37 000 8,0 %
50.-52. Opel Insignia 64 000 8,2 %
50.-52. Mazda 6 48 000 8,2 %
50.-52. Škoda Roomster 41 000 8,2 %
53.-54. Renault Laguna 58 000 8,3 %
53.-54. Suzuki Swift 34 000 8,3 %
55.-57. Mercedes-Benz A 33 000 8,4 %
55.-57. Renault Modus 30 000 8,4 %
55.-57. Škoda Superb 68 000 8,4 %
58.-60. Mini 35 000 8,5 %
58.-60. Toyota Auris 36 000 8,5 %
58.-60. Seat Exeo 57 000 8,5 %
61. Ford Kuga 49 000 8,6 %
62. Volkswagen Caddy 53 000 8,8 %
63.-65. Nissan Note 37 000 8,9 %
63.-65. Renault Scénic 44 000 8,9 %
63.-65. Ford Fiesta 36 000 8,9 %
66.-67. BMW X5 65 000 9,0 %
66.-67. Volkswagen Touran 59 000 9,0 %
68.-69. Citroën C1 33 000 9,1 %
68.-69. Ford C-Max 48 000 9,1 %
70. Seat Leon 45 000 9,2 %
71.-72. Opel Corsa 34 000 9,3 %
71.-72. Suzuki SX4 35 000 9,3 %
73.-74. Peugeot 107 31 000 9,5 %
73.-74. Honda Accord 44 000 9,5 %
75.-76. Honda Civic 37 000 9,6 %
75.-76. Volvo V70 71 000 9,6 %
77. Volkswagen Eos 37 000 9,7 %
78. Seat Ibiza 38 000 9,8 %
79.-81. Suzuki Jimny 30 000 9,9 %
79.-81. Mazda 5 42 000 9,9 %
79.-81. Hyundai i20 33 000 9,9 %
82. Volkswagen Scirocco 42 000 10,0 %
83.-85. Volkswagen Passat CC 65 000 10,1 %
83.-85. Škoda Octavia 59 000 10,1 %
83.-85. Hyundai i30 42 000 10,1 %
86.-87. Nissan Qashqai 44 000 10,3 %
86.-87. Kia Rio 37 000 10,3 %
88.-89. Volkswagen New Beetle 32 000 10,4 %
88.-89. Kia cee'd 42 000 10,4 %
90.-91. Opel Zafira 52 000 10,5 %
90.-91. Ford Focus 50 000 10,5 %
92. Mazda MX-5 26 000 10,6 %
93.-95. Volkswagen Passat 79 000 10,7 %
93.-95. Renault Twingo 31 000 10,7 %
93.-95. Volvo C30 46 000 10,7 %
96. Volvo S40/V50 60 000 10,8 %
97. Volkswagen Touareg 67 000 11,0 %
98.-99. Renault Clio 35 000 11,1 %
98.-99. Ford Ka 31 000 11,1 %
100. Renault Mégane 46 000 11,4 %
101. Citroën C3 34 000 11,6 %
102.-104. Daihatsu Sirion 30 000 11,7 %
102.-104. Hyundai i10 29 000 11,7 %
102.-104. Ford S-Max 68 000 11,7 %
105.-106. Peugeot 207 35 000 11,8 %
105.-106. Kia Picanto 30 000 11,8 %
107.-108. Volkswagen Fox 33 000 11,9 %
107.-108. Ford Galaxy 69 000 11,9 %
109. Renault Kangoo 43 000 12,3 %
110. Citroën C2 32 000 12,4 %
111. Citroën C5 63 000 12,6 %
112. Citroën C3 Picasso 39 000 12,8 %
113.-114. Fiat 500 30 000 12,9 %
113.-114. Ford Mondeo 69 000 12,9 %
115. Peugeot 308 46 000 13,4 %
116.-117. Citroën Berlingo 49 000 13,7 %
116.-117. Alfa Romeo MiTo 38 000 13,7 %
118. Dacia Sandero 36 000 13,9 %
119. Chevrolet Captiva 46 000 14,2 %
120.-121. Fiat Punto 37 000 14,5 %
120.-121. Chevrolet Aveo 33 000 14,5 %
122. Volkswagen Sharan 61 000 14,7 %
123. Citroën C4 Picasso 49 000 15,2 %
124. Alfa Romeo 159 56 000 15,4 %
125. Fiat Bravo 42 000 15,7 %
126. Chevrolet Matiz 29 000 16,1 %
127. Citroën C4 41 000 16,6 %
128. Fiat Panda 31 000 17,1 %
129. Dacia Logan 46 000 19,4 %
3 debata chyba
Viac na túto tému: #spoľahlivosť #TÜV #TÜV Report #rebríček kvality
Články podľa značiek