Audi Allroad Shooting Brake: Crossover pre Detroit má 300 kW

To, že Audi pripravuje malé SUV Q2, nie je tajomstvom. Detroitská štúdia Allroad Shootiong Brake od neho nemusí byť ďaleko. Má trojicu dverí a plug-in hybridný pohon.

14.01.2014 06:00
Audi Allroad Shooting Brake Concept Foto:
Audi Allroad Shooting Brake je v porovnaní s Audi Q3 kratšie a nižšie približne o 18 cm. Športový zjav mu dávajú aj veľké 19-palcové disky kolies a minimálne previsy.
debata

Audi splnilo sľub a do Detroitu priviezlo malé SUV. Prekvapením je jeho názov. Výraz Shootig Brake sa totiž v minulosti používal pre označenie kombi verzií luxusných GT a dnes „prischol“ kombi verziám štvordverových kupé. Lenže Allroad Shooting Brake nie je ani jedno, ani druhé. Je to skôr malý športový hatchback so zvýšeným podvozkom a s pohonom oboch náprav, ktorému by oveľa viac svedčal prívlastok crossover.

Že ide o naozaj kompaktný koncept, dokazujú jeho rozmery. Allroad Shooting Brake má na dĺžku totiž len 4,2 metra, čo je až o 18 cm menej, než meria v súčasnosti najmenšie SUV so štyrmi kruhmi, model Q3. Podobne je to s rázvorom náprav s hodnotou 2,51 metra, ktorý je v porovnaní s Q3 zredukovaný takmer o 10 cm. Všetko nasvedčuje, že sa pozeráme na predobraz sériovej Q-dvojky. A aby si príliš neliezla do kapusty s Audi Q3, dostala len trojicu dverí.

O „športepíl“ sa stará zas relatívne malá výška, ktorá svojimi 1 410 mm ladí skôr s bežnými hatchbackami ako s tradičnými predstaviteľmi malých SUV alebo crossovermi. Veď v porovnaní s Q3 je Allroad Shooting Brake nižší až o 18 cm. To je asi tak jediný dôvod, prečo má tento ingolstadtský crossover právo niesť názov Shooting Brake.

Trojdverová karoséria má v porovnaní s bežnými... Foto: Audi
Audi Allroad Shooting Brake Concept Trojdverová karoséria má v porovnaní s bežnými hatchbcakmi väčšiu svetlú výšku, čo jej umožňuje jazdu aj mimo spevnených ciest.

Ani tu Audi nezabudlo na tradíciu ľahkých konštrukcií karosérií. Tentoraz pozostáva nielen z hliníka, ale aj z ultraľahkých plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). A k tomu pridáva Audi špecialitku v podobe 19-palcových diskov kolies vyrobených opäť z plastu. Tie sa majú už čoskoro objaviť na jej sériovom Audi A8 a ušetriť takmer 17 kg neodpružených hmôt. Z vlajkovej lode si Allroad Shooting Brake však požičal aj celodiódové svetlá Audi Matrix.

Detroitský koncept je nalakovaný špeciálnou ľadovou modrou farbou Ice Blue, ktorú dopĺňa sivá úprava prahov a nárazníkov. Interiér má ponúknuť dostatok miesta pre štyroch cestujúcich, prípadne pre dvoch, ktorí holdujú rôznym športom. Sklopením zadných sedadiel dokáže totiž Allroad Shooting Brake vytvoriť priestor na uloženie športového výstroja. Audi doslova píše, že tento Allroad je ako stvorený na to, aby ste mohli doobeda lyžovať na svahoch kalifornského San Gabriel a po obede zas surfovať na plážach Venice Bech v Los Angeles.

Aj interiér vyznáva typický dizajn Audi, ale pritom prináša niektoré nové prvky, ktorý by sa mali zakrátko objaviť v sériových modeloch. Inšpiráciou pre tvar palubnej dosky je napríklad letecké krídlo a s aviatikou súvisia aj kruhové prieduchy ventilácie v tvare prúdových motorov. Ich zvláštnosťou sú ovládacie prvky klimatizácie a vyhrievania sedadiel umiestnené v centre vrátane displejov. Audi vďaka tomu ušetrilo priestor potrebný pre bežný ovládací panel ventilácie. Štartovacie tlačidlo sa zas nachádza priamo na trojramennom volante.

Dizajn interiéru je inšpirovaný aviatikou.... Foto: Audi
Audi Allroad Shooting Brake Concept Dizajn interiéru je inšpirovaný aviatikou. Palubná doska je tvarovaná v profile krídla a kruhové prieduchy ventilácie zas pripomínajú prúdové motory.

Prístrojový panel tvorí výhradne veľký 12,3-palcový TFT displej s rôznymi možnosťami zobrazenia pre rôzne jazdné režimy. Napríklad virtuálny otáčkomer v športovom móde alebo výkonomer v hybridnom a elektrickom móde. Slúži aj potrebám systému MMI, takže ďalší centrálny displej v strede palubnej dosky tu už nenájdeme. Znamená to však zároveň, že napríklad údaje o navigácii či informácie audiosystému má k dispozícii len vodič.

Štúdiu poháňa plug-in hybridná sústava vybavená zásobou lio-ion akumulátorov s kapacitou 8,8 kWh, ktoré sú umiestnené pred zadnou nápravou. Tvoria ju až tri pohonné jednotky. Srdcom systému je výkonný, naprieč uložený benzínový 4-valec 2,0 TFSI (215 kW) s priamym aj nepriamym vstrekovaním, ktorý je prepojený s prevodovkou e-S tronic s integrovaným 40 kW elektromotorom. A keďže Allroad Shootink Brake má pohon Quattro, na zadnej náprave nájdeme trakčný elektromotor s výkonom ďalších 85 kW.

V čisto elektrickom režime dokáže Allroad Shooting Brake prejsť približne 50 km, a to maximálnou rýchlosťou 130 km/h. Pri kooperácii všetkých troch motorov, ktoré dávajú spoločne maximum 300 kW, sa však tento relatívne ťažký crossover s hmotnosťou 1¤600 kg, mená na skutočný superšport. Z nuly na stovku šprintuje za 4,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h (s obmedzovačom). Pri akcelerácii sa môže spoľahnúť aj na obrovský krútiaci moment sústavy s hodnotou 650 Nm!

Štúdiu poháňa plug-in hybridná sústava s... Foto: Audi
Audi Allroad Shooting Brake Concept Štúdiu poháňa plug-in hybridná sústava s výkonom 300 kW a krútiacim momentom 600 Nm. V čisto elektrickom režime prejde Allroad Shooting Brake 50 km.

V elektrickom režime pracuje výlučne zadný elektromotor. Predný sa zapája v hybridnom a športovom režime, no slúži najmä ako generátor na dobíjanie akumulátorov. Vodič tak môže v režime Hold priamo ovplyvniť stav nabitia akumulátorov, aby využil elektrické kilometre až tam, kde to považuje za ideálne. Audi udáva priemernú spotrebu len 1,9 litra benzínu na 100 km, čo znamená v americkom vyjadrení ťažko uveriteľných 123 míľ na galón paliva. Samozrejme, v tejto hodnote nie je započítaná spotreba elektrickej energie.

Kvalitu jazdných vlastností ovplyvňujú minimálne previsy, ako aj nízke ťažisko a ideálne rozloženie hmotnosti vďaka umiestneniu batérií pred zadnú nápravu. Vpredu využíva Allroad Shooting Brake tlmičové vzpery McPherson a vzadu nezávislé štvorprvkové zavesenie. O komfort riadenia sa stará elektromechanický posilňovač. Či je Audi Allroad Shooting Brake avízom reálneho sériového modelu, však ukáže najbližšia budúcnosť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Concept #koncept #crossover #autosalón Detroit 2014 #Allroad Shooting Brake #Shooting Brake
Články podľa značiek