Nemecký diaľničný raj končí. Platiť budeme možno už od roku 2015

Otázka dnes neznie, či Nemecko spoplatní diaľnice pre osobné autá, alebo nie. Pýtať sa môžeme len na to, odkedy a koľko to bude stáť.

17.01.2014 12:00
Nemecké diaľnice Foto:
Nemecko zavedie spoplatnenie diaľnic najskôr v roku 2015. Ročná známka by nemala stáť viac ako 100 eur.
debata

Diaľničné poplatky pre osobné automobily sa zrejme stanú realitou aj v Nemecku. Otázkou ostáva odkedy, v akej výške a v akej podobe. Zatiaľ sa uvažuje o 100-eurovej ročnej známke. Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt si od spoplatnenia diaľnic sľubuje milióny do štátnej kasy. Návrh príslušného zákona mieni predložiť v tomto roku, pričom do praxe by sa mal dostať v roku 2015, skeptici však hovoria o najskoršom reálnom termíne až v roku 2016.

Nemeckých politikov ku prijatiu takéhoto zákona zaväzuje koaličná dohoda, podľa ktorej by sa však mali diaľnice spoplatniť iba pre cudzincov. V koaličnej zmluve sa píše o "primeranom príspevku pre držiteľov osobných áut neregistrovaných v Nemecku, ktorý bude zavedený tak, aby žiadny majiteľ vozidla v Nemecku nebol viac zaťažený“. Bruselu sa však rozhodne nepáči princíp, aby v jednej z členských krajín EÚ platili za diaľnice len cudzinci a domáci by mali úľavu.

Poplatky pre cudzincov sa Bruselu nepáčia

Spoplatnenie nemeckých diaľnic pre cudzincov presadzuje bavorská Kresťanská únia (CSU). Najprv chcela, aby všetci používatelia diaľnic platili mýto, Nemcom by sa však o to znížila daň z motorového vozidla. Po voľbách sa objavili návrhy, aby sa zaviedli všeobecné diaľničné známky, ktoré by Nemci dostávali po odvedení dane a cudzinci by si ich museli kupovať. Komisár Európskej únie pre dopravu Siim Kallas však odmietol úľavy nemeckým motoristom, podľa neho musia platiť rovnaké pravidlá pre nemeckého i zahraničného vodiča.

Nemecko momentálne uvažuje o odstupňovaných poplatkoch, ktoré by mali pri ročnej známke dosiahnuť zhruba 100 eur, ale plánuje zaviesť aj týždenné a mesačné známky. „Nálepka je osvedčený a jednoduchý systém s nízkymi nákladmi na byrokraciu,“ povedal minister dopravy Dobrindt. Podľa magazínu Der Spiegel zľavu z ceny diaľničnej známky by mali dostať úsporné vozidlá s nízkymi emisiami, ale nie je vôbec jasné, ako chce minister uplatniť ekobonus pri zahraničných vozidlách.

Ekologické autá by mali mať zľavu

Samotní Nemci spochybňujú snahu kompenzovať poplatok nemeckým motoristom nižšou daňou z osobného vozidla. Majitelia menších a ekologických áut totiž často odvádzajú na dani menej ako 100 eur, ktoré by po novom museli zaplatiť štátu za diaľničnú známku. Elektromobily, za ktoré ich majitelia daň za auto neplatia, by teda podľa magazínu Der Spiegel mali byť od plánovaného diaľničného poplatku úplne oslobodené.

"Je možné, aby majitelia vozidiel menej zaťažujúcich životné prostredie nemuseli hradiť plnú výšku mýta. Musí to však platiť pre všetkých bez ohľadu na štátnu príslušnosť a pre všetky autá bez ohľadu na to, v ktorom štáte sú prihlásené,“ povedal Kallas pre denník Bild. "Nesmú byť žiadne nálepky zadarmo alebo zľavy len pre autá registrované v Nemecku,“ zdôraznil.

Zaplatia to za nás nákladné autá?

Na snahy o spoplatnenie diaľnic reagovala strana Zelených, ktorá namiesto diaľničnej známky chce rozšíriť mýto pre nákladné vozidlá na cesty 2. triedy a aj na autá nad 3,5 t, "aby za opravy ciest platili tí, ktorí zodpovedajú za ich dezolátny stav“. Otázna je aj výška príjmu z poplatkov za diaľnice do nemeckého rozpočtu, odhady sa pohybujú od 260 do 900 miliónov eur.

Nemecko je poslednou veľkou európskou tranzitnou krajinou, kde vodiči osobných áut za jazdu po diaľniciach neplatia. Bezplatné diaľnice pre osobné autá sú však aj v Dánsku, Estónsku, vo Fínsku, v Holandsku, Lichtenštajnsku, Luxembursku, Monaku a vo Švédsku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #diaľničné známky #Nemecké diľnice #poplatok za diaľnice
Články podľa značiek