Vlani sa v Európe podľa štatistík ACEA, ktorá monitoruje 26 štátov EÚ (+ Island, Nórsko, Švédsko) s výnimkou Chorvátska a Malty, predalo v Európe 12 308 215 vozidiel. V medziročnom porovnaní je to o 1,8 % menej. V samotnej únii to bolo 11 850 905 vozidiel, čo je najhorší výsledok od roku 1995 a čo viac, už šiesty prepad za sebou.
Analytici ACEA však nepodliehajú pesimizmu. Európsky trh si vraj už takpovediac siahol na dno a najhoršie má Európa za sebou. Naznačili to povzbudivé decembrové výsledky, keď sa v krajinách EÚ zaregistrovalo 948 090 nových automobilov. V medziročnom porovnaní to znamená nárast až o 13 %.
Celoeurópske výsledky však netreba zovšeobecňovať. V niektorých krajinách sa totiž predaje zdvihli už vlani. Tak napríklad vo Veľkej Británii sa pre kúpu nového auta rozhodlo vlani o 10,8 % viac zákazníkov a v Portugalsku až o 11,1 percenta. Darilo sa tiež Poľsku (+ 6,3 %), Dánsku (+ 6,7 %), Španielsku (+ 3,3 %) a Nórsku (+ 3,0 %).
Na opačnej strane rebríčka je Holandsko s prepadom až 17 %. Pokles však zaznamenali aj veľké európske trhy. V Nemecku sa predalo o 4,2 % menej áut , vo Francúzsku o 5,7 a v Taliansku až o 7,1 percenta menej vozidiel. Menej kúpychtiví boli aj Slováci. Na Slovensku bolo v porovnaní s rokom 2012 zaregistrovaných o 4,72 % menej nových áut.
V rebríčku značiek je na čele neohrozene Volkswagen, aj keď ani ten nemá, čo sa týka európskeho trhu, dôvod otvárať šampanské. Vlani predal 1 487 029 vozidiel, čo bolo o 3,5 % menej ako rok predtým. Nie je v tom však rozhodne sám. Menej predal aj druhý Ford (-3,2 %), a tretí Opel (-1,4 %).
Ešte horšie je na tom Peugeot s prepadom až 6,7 % a jeho sesterská značka Citroen, ktorá zaznamenala pád dokonca až o 10,5 %. A potom je tu plejáda talianskych značiek. Fiat síce padol len o 1,6 %, ale Lancia o 20,1 % a Alfa Romeo o neskutočných 28,4 %. Chevrolet, ktorý sa pomaly začína sťahovať z Európy, potvrdil správnosť svojho zámere pádom o 17,5 %.
Boli však aj výnimky. Vlani sa darilo napríklad Mercedesu-Benz s rastom európskeho odbytu o 5,3 %, japonskej Toyote, ktorá predala o 0,4 % viac, ale aj českej Škode s rastom 4,2 %. Najviac si vylepšili svoj obchodný výsledok Jaguar (+ 15,7 %), Mazda (+ 17,9 %), ale najmä rumunská Dacia. Tej sa podarilo umiestniť na európskom trhu až o neuveriteľných 22,8 % viac áut ako rok predtým.
Predaj vozidiel v EU podľa trhov (TOP 15) | |||
---|---|---|---|
Trh | Predaj (1–12/2013) | Predaj (1–12/2012) | Rozdiel (%) |
1. Nemecko | 2.952.431 | 3.082.504 | –4,2 |
2. Veľká Británia | 2.264.737 | 2.044.609 | +10,8 |
3. Francúzsko | 1.790.456 | 1.898.760 | –5,7 |
4.Taliansko | 1.303.534 | 1.403.010 | –7,1 |
5. Španielsko | 722.703 | 699.589 | +3,3 |
6. Belgicko | 486.065 | 486.737 | –0,1 |
7. Holandsko | 417.036 | 502.479 | –17,0 |
8. Rakúsko | 319.035 | 336.010 | –5,1 |
9. Švajčiarsko | 307.885 | 328.139 | –6,2 |
10. Poľsko | 289.913 | 272.719 | +6,3 |
11. Švédsko | 269.599 | 279.899 | –3,7 |
12. Dánsko | 182.198 | 170.813 | +6,7 |
13. Česká republika | 164.736 | 174.009 | –5,3 |
14.Nórsko | 142.151 | 137.967 | +3,0 |
15.Portugalsko | 105.921 | 95.309 | +11,1 |
Predaj vozidiel v EÚ podľa značiek (TOP 15) | |||
---|---|---|---|
Automobilka | Predaj (1–12/2013) | Predaj (1–12/2012) | Rozdiel (%) |
1. Volkswagen | 1.487.029 | 1.541.668 | –3,5 |
2. Ford | 878.786 | 907.784 | –3,2 |
3. Opel (+ Vauxhall) | 807.282 | 818.488 | –1,4 |
4. Renault | 787.351 | 796.213 | –1,1 |
5. Peugeot | 723.318 | 774.905 | –6,7 |
6. Audi | 664.173 | 673.497 | –1,4 |
7. BMW | 613.152 | 614.825 | –0,3 |
8. Mercedes-Benz | 594.876 | 565.161 | +5,3 |
9. Citroën | 588.088 | 657.077 | –10,5 |
10. Fiat | 562.364 | 571.356 | –1,6 |
11.Toyota | 487.014 | 485.297 | +0,4 |
12. Škoda | 483.086 | 463.746 | +4,2 |
13. Hyundai | 408.154 | 417.256 | –2,2 |
14. Nissan | 407.059 | 418.053 | –2,6 |
15. Kia | 329.258 | 327 998 | +0,4 |