Dacia 1 300 bola v Rumunsku vyrábaná na základe licencie Renaultu 12. Z výrobných liniek schádzala s rôznymi obmenami a rôznym kódovým označením od roku 1969 až do roku 2004. Vyrábala sa teda 35 rokov a exportovala na trhy krajín socialistického bloku, medzi inými aj do bývalého Československa.
Napriek tomu, že rokmi morálne zastarala a celú svoju kariéru bojovala s poruchami a koróziou, nechala v krajinách za železnou oponou svoju stopu. Dnes ju na ceste stretnete len z riedka, v domácom Rumunsku ich však jazdia stále tisíce. Nemení na tom nič ani vstup Dacie do koncernu Renault. Pravdepodobne z nostalgie vznikla myšlienka mladého rumunského dizajnéra Alexandru Bogdan Marisa obliecť ju do futuristického kabáta.

Jeho Dacia 1300 Concept má síce len virtuálnu podobu, no rozhodne sa je na čo pozerať. Kultový rumunský sedan posunul na rozdiel od originálu do vyššej triedy priamo medzi prémiové limuzíny s dĺžkou nad päť metrov a so zadným náhonom. Duch historickej predlohy jednoznačne cítiť na prednej maske, siluetách svetiel a konvexnom tvare zadných stĺpikov.
Zaujímavým prvkom je bezrámová konštrukcia okien, ale najmä nezvyčajný systém otvárania zadných dverí na akomsi polovičnom stĺpiku B. Luxusný interiér presvetlený panoramatickou strechou je určený len štyrom cestujúcim. Podľa autora by mal byť pod prednou kapotou 8-valcový motor spojený s elektromotorom, teda hybridná technika podobná Lexusu LS600h.

Pochopiteľne, celý projekt je výlučne iniciatívou rumunského dizajnéra a samotná automobilka ani materský Renault s ním nemajú nič spoločné. Čosi ako výroba neprichádza do úvahy. Možno so značkou Renault na prednej maske a s prezentáciou projektu ako spomienky na populárnu „dvanástku“ by mohol Bogdan Maris zabodovať viac.