Už od začiatku sa v súvislosti s Rapidom Spaceback vynárala otázka, kam ním vlastne mladoboleslavská automobilka mieri? Kým Rapid dostal napriek odvážnej cene nálepku lowcostového modelu stojaceho medzi Fabiou a Octaviou, Rapid Spaceback posunuli marketingový experti Škody sebavedomo medzi hatchbacky nižšej strednej triedy. Teda tam, kde operuje VW Golf, Seat Leon, Peugeot 308, Opel Astra, Ford Focus či Mazda 3. Má to však malý háčik. Ak by mal byť Rapid Spaceback skutočným predstaviteľom tohto segmentu, musela by ho Škoda postaviť na platforme MQB, teda na základe Octavie. Lenže to sa nestalo.
Nie je to len krátky Rapid
Rapid Spaceback vychádza z Rapidu liftback a spolu s ním má „hybridnú“ platformu kombinujúcu podvozok VW Pola a starej Octavie, čo v porovnaní s Golfom a Octaviou znamená aj využitie o generáciu staršej techniky. Správne by sme ho mali teda definovať skôr ako hatchback kdesi na pomedzí nižšej a nižšej strednej triedy. Lenže v skutočnosti sa Spaceback nemá za čo hanbiť. Ak by sme vychádzali z toho, čo posádke reálne ponúka, za svojou zvučnou konkurenciou príliš nezaostáva a v niektorých parametroch jej vie dať dokonca na frak.

Začína sa to už rázvorom náprav s hodnotou 2 602 mm, s ktorým sa v konkurenčnom boji rozhodne nestratí. Aj celková dĺžka 4 304 mm je jasnou známkou jeho pozície. Na liftback síce stráca takmer 18 cm, no oveľa zaujímavejší je údaj, že Spaceback je dlhší ako VW Golf či Seat Leon. Na čo však rozhodne dopláca, je šírka karosérie s hodnotou len 1 705 mm. Platforma ho jednoducho ďalej nepustí. V tomto smere nedokáže Spaceback utajiť svoj pravý pôvod. Napriek tomu sa Škoda snažila dať Spacebacku punc sebavedomého hráča nižšej strednej triedy, ktorý si nechce byť vedomý svojich hendikepov.

V oblasti dizajnu išla nad rámec toho, čo dokáže ponúknuť bežný Rapid. Spaceback dostal nielen efektné tretie bočné okná, ktoré opticky zväčšuje celkovú dĺžku, ale aj niektoré extra doplnky. Príplatkový balík Sky Plus alebo verzia Skyline obsahuje napríklad veľkú panoramatickú strechu, predĺžené sklo zadných dverí siahajúce až k poznávacej značke, zatmavené okná, dymové sklá zadných svetiel, tmavé predné hmlovky či efektné 17-palcové matné disky kolies. Rozdielom v porovnaní s liftbackom je aj kruhové viečko nádrže. S takouto výzbrojou vyzerá Spaceback celkom k svetu, i keď priznajme, žiadny módny hit to asi nebude.
Hodnotnejší interiér
Aj interiér Spacebacku podstúpil viacero zmien. Opäť v prospech zvýšenia pocitu kvality a snahy zmazať viditeľné rozdiely medzi plnohodnotnou konkurenciou. Nekompromisne tvrdých plastov sa síce Spaceback vzdať nemohol, ale pridal nové dekorácie palubnej dosky. Horizontálna lišta môže byť hliníková alebo v podobe klavírneho laku. Spolu s kvalitnou povrchovou úpravou plastov sa táto kamufláž Spacebacku celkom vypláca.

Novinkou je aj trojramenný multifunkčný volant z Octavie s vynikajúco tvarovaným vencom, solídnejšie poťahové materiály, a najmä príplatkové športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv. Sympatické je, že Spaceback sa zbavil viacerých detských chorôb Rapidu, ako chýbajúcich strešných rúčok, absentujúcich spínačov ovládania zadných okien na strane vodiča či nezamykateľného veka nádrže. To nové je už spriahnuté s centrálnym zamykaním, čím chráni povestnú škrabku na ľad pred odcudzením.
Veľa miesta na nohy, málo v ramenách
Spaceback prináša tiež bonus v priestore, a to pre zadných cestujúcich. V porovnaní s liftbackom je totiž strecha nad zadnými sedadlami klenutá vyššie, čo znamená až o 40 mm väčšiu rezervu nad hlavou. Ak k tomu pridáme excelentný priestor na nohy, väčší než v Octavii, ktorý zdedil Spaceback z Rapidu, môže sa merať s tými najlepšími v triede. Opäť je tu však hendikep úzkej karosérie. V šírke ramien nedokáže totiž Spaceback prekročiť svoj tieň. S tromi cestujúcimi vzadu na dlhších cestách nerátajte. Podobné je to s rozmermi sedadiel, ktoré predsa len viac pripomínajú pomery v nižšej triede, aj keď nemožno povedať, že by neboli dostatočne pohodlné. V dĺžke sedadla aj v šírke však predsa len na Octaviu nemajú.

K ergonómii nemáme pripomienky. Spomínaný volant má nielen veľmi solídny veniec, ale aj rozsah nastavenia. Takže v Spacebacku si veľmi rýchlo nájdete ideálnu polohu. Zvlášť oceňujeme širokú nastaviteľnú lakťovú opierku, ktorú veru často v moderných autách nenájdete. Dobrý prístup má aj panel klimatizácie, autorádia či ostané ovládacie prvky v typickej schéme koncernu VW. Prístrojový panel je síce jednoduchý, ale príkladne čitateľný. Len radiaca páka je o čosi nižšie, než býva zvykom. Body k dobru pridávame Spacebacku za výhľad. Úzke stĺpiky, veľké tretie bočné okná a veľké zadné okno ponúkajú najmä pri cúvaní podstatne lepšiu orientáciu než v bežnom Rapide. Zaobísť sa bez cúvacích senzorov teda nie je problém.

Kufor na jednotku
A čo kufor? Tak tu sa môže Spaceback opäť smelo klasifikovať ako jasný hráč nižšej strednej triedy. Na liftback síce stráca až 135 litrov, lenže tých zvyšných 415 (s plnohodnotnou rezervou 384 l), je stále jedna z najlepších vizitiek v segmente. Do kufra je dobrý prístup, pretože veko sa vyklápa dostatočne vysoko. Spaceback však stráca na vysokej nakladacej hrane. Pri hatchbackoch to však nie je nič výnimočné. Väčšia škoda je, že sa v Boleslavi nepohrali viac s variabilitou. Spaceback sa pri zväčšovaní kufra môže spoľahnúť len na sklopné delené operadlá. Sedadlá ostávajú pevne na mieste. Ak sa chcete zbaviť veľkého schodu, musíte si priplatiť za dvojitú podlahu (85 eur). No i tak nedokáže Spaceback vytvoriť úplne vodorovnú ložnú plochu.

Pochvalu si však zaslúži pár praktických detailov. Napríklad možnosť odložiť plató, v prípade ak ho nepotrebujete, za operadlá zadných sedadiel a dvojitú podlahu na dno kufra či robustné háčiky po bokoch na upevnenie tašiek. K tomu všetkému pridáva Spaceback typické škodovácke bonusy, ako veľké odkladacie schránky vo dverách, ktoré udržia 1,5-litrové fľaše, držiak na mobilný telefón, vyberateľný odpadkový kôš či schránku na reflexnú vestu pod prednými sedadlami. Sú to síce maličkosti, ale spolunažívanie s autom uľahčujú viac, ako si možno myslíte. Na druhej strane sklame schránka pred spolujazdcom. Jej objem je totiž zmenšený o vydutinu, za ktorou sa pravdepodobne skrýva nejaká súčasť klimatizačného systému.

Čo sa týka vybavenia, kopíruje Spaceback bežný Rapid, takže žiadnu extra štedrosť nečakajte. Štandardom je však šesť airbagov, stabilizačný systém, elektrické predné okná či základná audiosústava. Naša verzia AM Skyline vychádzajúca z vyššej úrovne Ambition pridáva aj celý rad úplne nových prvkov, ktoré neboli pre klasický Rapid doteraz k dispozícii.
Napríklad panoramatickú strechu, športové sedadlá, športové 17-palcové disky kolies, predĺžené zadné okno a cenovo dostupné xenónové svetlá. To však nemení nič na skutočnosti, že Spaceback stále ignoruje moderné asistenčné systémy, ale aj niektoré dnes bežné komfortné prvky. Na zozname príplatkov nenájdete napríklad dvojzónovú klimatizáciu ani sekvenčné ovládanie predných okien. Na jeden dotyk sa dá stiahnuť jedine okno vodiča. Pri zatváraní už musíte spínač držať až do zatvorenia.
Slabší, ale úsporný
Našu verziu poháňal slabší naftový 4-valec 1,6 TDI s výkonom 66 kW, ktorý je v ponuke Rapidu novinkou. Spolu s ním prišla aj 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Tá je totiž k dispozícii len pre túto výkonovú verziu. Silnejší dieselový Rapid má iba 5-stupňový manuál. Akustika a správanie motora dobre ladia so štandardom triedy. Jeho 90 koní síce nevzbudzuje veľké očakávania, lenže Rapid Spaceback 1,6 TDI váži aj s automatom len 1 205 kg. Takže výsledný efekt je v spojení so slušným krútiacim momentom 230 Nm nad očakávanie. Samozrejme, pri vyšších rýchlostiach mu už veľa sily nezostáva, ale v bežnom režime rozhodne netrpíte nedostatkom dynamiky. Na stovku zrýchľuje za 10,9 sekundy.

A dieselový Spaceback vie byť aj príkladne úsporný. Sedem prevodových stupňov, a teda efektívnejšie využívanie výkonu prakticky zmazáva rozdiel v spotrebe medzi verziou s manuálom a automatickou prevodovkou. Na sedmičku točí motor pri diaľničnej stotridsiatke obligátnych 2 500 otáčok. V meste sme jazdili za 6,1 litra nafty, no len čo sa premávka zvoľnila, nepýtal si Spaceback viac ako 5,8 litra. Mimo mesta dokázal atakovať pri dodržiavaní rýchlostných limitov štvorlitrovú hranicu. Výsledná spotreba sa po dvoch týždňoch a najazdení približne 1 000 kilometrov ustálil vrátane diaľničných jázd na skvelej hodnote 5,1 litra nafty na 100 km. Komu to nestačí, môže „zosekať“ ďalších pár deci pomocou príplatkového balíka Green tec, obsahujúceho stop-štart systém a pneumatiky so zníženým valivým odporom.

Podvozok je ako nový
Najväčším prekvapením Spacebacku je pre nás podvozok. Práve ten najlepšie dokazuje, že Spaceback nie je len jednoduchým derivátom Rapidu. Naladenie pružín a tlmičov je úplne odlišné. Podvozok je poddajnejší a mäkší. Výsledkom je citeľne vyššia úroveň komfortu a lepšie tlmenie rázov. Vôbec nepreženieme, ak povieme, že Rapid Spaceback sa v tomto smere minimálne vyrovná Octavii. Poradiť si vie dokonca aj s malými priečnymi nerovnosťami, ktoré spôsobovali v Rapide otrasy zadnej nápravy prenikajúce do interiéru. A to sme mali obuté nízkoprofilové pneumatiky 215/40 na 17-palcových diskoch. Takže s bežnými pätnástkami musí byť Spaceback voči posádke ešte šetrnejší.
Nesklamali ani jazdné vlastnosti. Ťažší diesel nad prednou nápravou sa síce prejavuje sklonmi k nedotáčavosti, ale tie ľahko skrotíte jemným ubratím plynu. V zákrutách sa správa Spaceback suverénnejšie a neutrálnejšie ako bežný Rapid. Samozrejme, na viacprvkové zadné zavesenie niektorých konkurentov nemá, lenže pri jeho výkone by bolo také drahé riešenie naozaj zbytočné. Veľkou výhodou je aj nový elektromechanický posilňovač riadenia a priamy prevod s len 2,5 otáčkami potrebnými na vychýlenie kolies z krajných polôh. Reakcie sú preto veľmi pohotové. Napriek tomu, že elektrické posilňovače ponúkajú zväčša len veľmi „sterilnú“ spätnú väzbu, Spaceback s ňou problémy nemá. Práve na komforte riadenia, odpružení, izolácii podvozku a nízkych ovládacích silách cítiť, že Rapid Spaceback je na míle vzdialený od lowcostových modelov, akými sú Dacia Sandero či Citroën C-Elysée a Peugeot 301. Škode sa v toto smere podarilo priblížiť k najlepším v nižšej strednej triede.
Cena bez kompromisov
To však platí bohužiaľ aj o cene. Škoda akoby nebrala vôbec do úvahy, že Spaceback je z veľkej časti postavený zo starších, dávno zaplatených komponentov a využíva lacnejšie materiály. Dieselový Spaceback štartuje cenou 14 130 eur (Active). Za našu „vyšperkovanú“ verziu 1,6 TDI DSG AM Skyline však zaplatíte až 19 130 eur. Rapid sa teda sebavedomo prekrýva s plnohodnotnými hatchbackmi nižšej strednej triedy. Investovať do príplatkov ani dieselu preto nemá príliš zmysel. Práve v nižších výbavách a s benzínovým motorom 1,2 TSI vie totiž preukázať svoju cenovú výhodu, a to pri zachovaní vysokej úžitkovej hodnoty. Cena Rapidu a Rapidu Spaceback je prakticky identická, rozdiel spočíva len v uvádzacom bonuse 300 eur, ktorý ponúka Škoda pre Spaceback. Je tak na vás, či sa rozhodnete pre väčší kufor, alebo imidž solídnejšieho a komfortnejšieho hatchbacku.
Technické parametre | |
---|---|
Model | Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI DSG Skyline |
Objem motora (cm3) | 1 598 |
Výkon (kW/ot.) | 66/4 200 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 230/1 500 |
Prevodovka | 7-DSG |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 304/1 705/1 459 |
Rázvor náprav (mm) | 2 602 |
Batožin. priestor/nádrž (l) | 415 (384 s rezervou)/55 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) | 12,1 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,5 |
Cena | 19 130 € (s bonusom 300 €) |
Výhody
- veľa miesta na zadných sedadlách
- veľký batožinový priestor
- veľa odkladacích miest
- kultivovaný motor
- nízka spotreba paliva
- komfort pruženia
- priame a presné riadenie
Nevýhody
- užšia stavba interiéru
- tvrdé interiérové plasty
- minimálna variabilita
- chýbajú asistenčné systémy
- skromnejšia ponuka komfortných prvkov
Vybavenie AM Skyline
6× airbag, ESP, denné svetlá, diaľkové centrálne uzamykanie, elektricky ovládané predné okná a vonkajšie spätné zrkadlá, panoramatická strecha, predĺžené okno piatych dverí, zatmavené zadné svetlá, predné hmlové svetlá, odbočovacie svetlá, automatická klimatizácia, trojramenný multifunkčný kožený volant, palubný počítač s displejom Maxi DOT, zadné parkovacie senzory, tempomat, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, predná lakťová opierka, zatmavené zadné okná, audio Swing s CD + 4× repro., 17-palcové disky kolies…