Nový Mercedes triedy V: Viac ako len nové Viano

Novinka Mercedesu síce neutají, že je vo svojej podstate vanom, no tentoraz mieri luxusom, vybavením a bezpečnostnými technológiami do triedy osobných áut. Napovedá to už samotný názov V, ktorý ju zaraďuje do stuttgartskej abecedy. Z Viana sa teda stane trieda V, ako to bolo zvykom v minulosti.

05.02.2014 06:00
Mercedes-Benz V 2014 Foto:
Nová trieda V sa snaží vizuálne priblížiť k osobným limuzínam Mercedesu. Vidno to napríklad na prednej maske, ale najmä LED reflektoroch evokujúcich vlajkovú loď triedy S.
debata

Rozdiely medzi úžitkovým Vitom a triedou V budú väčšie ako kedykoľvek predtým. Véčko má totiž zaplátať aj dieru po luxusnom Erku. A nie je to len kamufláž. Na rozdiel od Vita aj predošlej generácie Viana je trieda V postavená na úplne novej platforme, s ktorou sa predstaví najprv nový Mercedes-Benz triedy C. Na Vito teda zabudnite. Véčko nie je ani nebude len jeho luxusnejším derivátom.

Zmena charakteru je zjavná na prvý pohľad. Trieda V má mnoho čŕt stuttgartských limuzín. Začína to už prednou masou s veľkou centrálne umiestnenou hviezdou a dvojicou lamiel. Aj dizajn reflektorov, ktoré môžu byť mimochodom vybavené full-LED technológiou, pripomína vlajkovú loď triedy S. V každom zo svetiel je pritom až 34 diód. Príklon k „civilnej“ ponuke demonštruje trieda V aj tvarom nárazníka, kapoty či kompletne lakovanými plastovými dielmi karosérie.

Na výber budú dve dĺžky rázvoru a tri dĺžky... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V 2014 Na výber budú dve dĺžky rázvoru a tri dĺžky karosérie. V interiéri nájde miesto až osem cestujúcich. K dispozícii bude však aj luxusný štvorsedadlový variant.Mercedes-Benz V 2014

Zadná časť je vyšperkovaná dynamickým tvarom zadného okna výklopných piatych dverí, ktoré končí chrómovou lištou. Tak či tak Véčko celkom neutají svoju „dodávkoidnú“ povahu. Jednoduchá bočná línia, výška 1 880 mm a dvojica posuvných bočných dverí je jasným odkazom na svet úžitkových áut. Napokon, aj Mercedes vidí triedu V ako ideálnu pre služby v hotelových či letiskových službách. Jazdiť bude na kolesách s rozmerom 16 až 19 palcov.

Na výber budú dve dĺžky rázvoru náprav a tri dĺžky karosérie. Základná trieda V má rázvor 3 200 mm a zadný previs s dĺžkou 800 mm. Rozhodnúť sa môžete aj pre dlhší previs s dĺžkou až 1 045 mm. Verzia s predĺženým rázvorom sa dodáva len s dlhším previsom. Podľa toho má trieda V celkovú dĺžku od 4 895 až do 5 370 mm. Tak ako pri všetkých osobných Mercedesoch bude môcť majiteľ voliť dve dizajnové línie V-Class a Avantgarde. K dispozícii bude aj exteriérový paket Sport.

Spracovanie palubnej dosky, výber materiálov,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V 2014 Spracovanie palubnej dosky, výber materiálov, multimediálne rozhranie a bezpečnostná výbava zahŕňajúca až 11 nových elektronických asistentov v ničom nezaostávajú za stuttgartskými limuzínami.

Interiér určený ôsmim alebo šiestim cestujúcim v troch radoch sa zmenil na nepoznanie. Aj tu je evidentný jasný príklon k stuttgartským limuzínam. Nová palubná horizontálne členená doska z mäkkých plastov disponuje galvanizovanými kruhovými prieduchmi ventilácie a veľkou dekoračnou lištou v klavírnej černi, v antracitovom dizajne alebo z lešteného dreva. Trieda V preberá z osobných Mercedesov aj multimediálne rozhranie so 17,8 cm vysunutým displejom. Spolu s rámom má uhlopriečku až 21,3 centimetra.

Ovládanie je zabezpečené otočným „controllerom“ na vyvýšenej stredovej konzole. Na jeho vrchnej časti sa nachádza touch-pad. Nový je aj multifunkčný trojramenný volant s 12 tlačidlami. Ani výberom materiálov a komfortnými prvkami trieda V nezaostáva zo limuzínami zo Stuttgartu. Vyberať možno z viacerých dizajnových línií. V línii Avantgarde je štandardom kožené čalúnenie. V ponuke nechýba ambientné osvetlenie, ventilované a vyhrievané sedadlá, štvorzónová klimatizácie či špičkový audiosystém Burmester, ktoré využíva aj vlajková loď triedy S.

Interiér je určený ôsmim cestujúcim.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V 2014 Interiér je určený ôsmim cestujúcim. Luxusnejšie verzie ale môžu mať len šesť alebo dokonca len štyri sedadlá.

Kompromisy sa nerobili ani v bezpečnosti. Trieda V preberá z osobných Mercedesov 11 nových bezpečnostných systémov vrátane predkolízneho systému Pre-Safe, adaptívnych LED svetiel, radarového tempomatu s aktívnym brzdením, monitorovania únavy vodiča a prakticky všetky elektronické asistenty nevynímajúc sledovanie mŕtveho uhla v zrkadlách, systém proti nedobrovoľnému opusteniu jazdného pruhu, čítačku dopravných značiek a aktívny parkovací asistent. Novinkou je systém na potlačenie vplyvu bočného vetra. Ten v prípade nárazov vetra pribrzďuje kolesá na náveternej strane.

Pod kapotou sa spočiatku objavia výlučne 4-valcové dieselové motory s objemom 2,1 litra. Základ tvorí verzia V 200 CDI (100 kW), nad ňou je V 220 CDI (120 kW, 330 Nm) a na vrchole ten istý agregát „dopovaný“ dvojicou sériovo zapojených turbodúchadiel pre verziu V 250 BlueTec (140 kW, 440 Nm). Kým pri slabších motoroch je k 6-stupňovej manuálnej prevodovke dodávaný za príplatok 7-stupňový automat 7G-Tronic, V 250 CDI má automatickú prevodovku v sérii.

Jazdné vlastnosti ťažia z nezávislého zavesenia... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V 2014 Jazdné vlastnosti ťažia z nezávislého zavesenia všetkých štyroch kolies. Aj to bude zásadný rozdiel medzi triedou V a úžitkovým Vitom.

Zaujímavosťou je, že v prípade potreby môže byť výkon krátkodobo zvýšený na 150 kW a krútiaci moment zo 440 na 480 Nm. Hnané budú zatiaľ len zadné kolesá. Pohon 4-Matic a pravdepodobne aj 6-valcový motor príde neskôr. Mercedes tvrdí, že najvýkonnejší variant ponúka výkon 6-valcového motora s objemom troch litrov, ale ušetrí až 28 % paliva. Priemerná spotreba je len šesť litrov nafty na 100 km. Na redukcii apetítu má svoj vplyv aj štandardne dodávaný štart-stop systém a regenerácia brzdnej energie. Model 220 CDI si vystačí s 5,7 litra nafty. Presné technické údaje však Mercedes zatiaľ nezverejnil.

Podvozok triedy V vychádza z novej platformy, ktorú už používa nové céčko. Vpredu je použité zavesenie McPherson a vzadu v tejto triede ojedinelé nezávislé zavesenie. K dispozícii bude nielen voliteľný adaptívny podvozok s meniteľnou charakteristikou v závislosti od aktuálnych podmienok, ale dokonca aj športový podvozok s tuhším naladením a svetlou výškou zníženou o 15 mm. O posilňovanie riadenia sa bude starať elektromechanický posilňovač. Rozjazdy do kopca uľahčí hill-holder.

Nový Mercedes triedy V predstavila automobilka na špeciálnej akcii v Mníchove. Prvú výstavnú premiéru teda absolvuje až na jar v Ženeve. K slovenským zákazníkom dorazí v priebehu júna.

Mercedes-Benz V 2014
Mercedes-Benz V 2014
+28Mercedes-Benz V 2014

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #MPV #Mercedes V
Články podľa značiek