Na odhaľovaní najväčšej francúzskej novinky posledných rokov si dal Citroën záležať. Predchádzala mu frankfurtská rovnomenná štúdia a potom niekoľko sérií fotografií detailov či daždivých snímok spoza zahmleného okna. A potom prišla statická prezentácia v Paríži. Vďaka nej už vieme, čo bolo najstráženejším tajomstvom Cactusu – od frankfurtskej štúdie sa v podstate nelíši. Až na bezrámové okná, ktoré mali konceptu prepožičať imidž akejsi plážovej buginy, neprišiel o žiaden originálny nápad. Vrátane vzduchových vankúšov Airbump či airbagu spolujazdca umiestneného v streche.
Čo to C4 Cactus vlastne je? Pre Citroën znamená úplne nový prírastok v ponuke, ktorým mieri kdesi do vôd kompaktných crossoverov. Lenže teraz má ísť o auto, ktorého silným argumentom má byť nízka cena. Pôvodne sa šírili informácie, že úplne nahradí nie príliš úspešný Citroën C3. A v skutočnosti s ním má aj napriek označeniu veľa spoločné. Cactus totiž nevyužíva modulárnu platformu EMP2, na ktorej je už postavené nové C4 Picasso, ale lacnejší upravený základ cé trojky. A to do takej miery, že môže pokojne prijať prívlastok C4, ktorý v hierarchii Citroënov patrí nižšej strednej triede. Rázvor náprav narástol totiž až na 2 608 mm, čo je na vlas presne s hatchbackom C4.
Dĺžkou 4 160, ale aj výškou 1 480 mm však stojí pod ním. Inovatívny dizajn si zakladá na jednoduchých proporciách, ľahko čitateľných a zapamätateľných líniách, ale aj prvkoch už známych z MPV C4 Picasso. Z neho poznáme napríklad predné vysoko umiestnené denné svetlá. Pomer výšky spodnej časti karosérie a kabíny je presne 3:2. Na prvý pohľad vyvoláva sympatie, podobne ako to bolo napríklad pri Renaulte Twingo pred dvadsiatimi rokmi. Jednoducho, je v ňom čosi minimalistické a pritom nápadité a inovatívne.
Asi najväčšou vychytávkou sú ochranné panely Airbump tvorené polyuretánovým termoplastom. Pokrývajú najviac ohrozované časti karosérie, teda dvere či rohy nárazníkov. V ich kapsliach sa nachádzajú vzduchové vankúše, chrániace vozidlo pred poškodením. Systém Airbum je pritom ľahko demontovateľný a okrem funkcie má aj estetický prínos. Desať farieb lakov karosérie možno kombinovať až so štyrmi odtieňmi panelov Airbump.
Ale inovatívnosť ukrýva aj samotná konštrukcia karosérie. Je to neuveriteľné, ale C4 Cactus „schudlo“ oproti Citroënu C4 o rovné dva metráky. V základnej verzii váži len 965 kg, čo je na vozidlo triedy C fantastický výsledok. Podieľa sa na tom z veľkej časti materiálový mix využívajúci vysokopevnostnú oceľ, ale aj hliník na kapote či predných a zadných nosníkoch. A šetrilo sa aj inde. Len na bočných výklopných oknách zadných dverí zbavených zaťahovacieho mechanizmu ubudlo 11 kg. Zadná jednodielna lavica zas ušetrila 6 kg. A panoramatické strešné okno s vysokou ochranou proti prehrievaniu, ktoré nepotrebuje vnútornú clonu, má na konte úsporu ďalších šiestich kíl.
Ani interiér sa od štúdie príliš nelíši. Kombinuje prekvapivú jednoduchosť s veľkorysým priestorom a digitálnym rozhraním. A hrá aj na emócie. Nielen zadné, ale aj predné sedadlá v štýle „sofa“ tvoria akoby jednu lavicu. Medzera medzi nimi je vyplnená lakťovou opierkou a stredným čalúneným krytom stredového boxu lícujúceho so sedákmi. C4 Cactus nás tak prenáša kdesi do beatníckych čias 60. rokov. Pripomína to aj koženými popruhmi jednoduchých výplní dverí, ktoré sa odvolávajú na dizajn klasickej cestovnej batožiny. Z rovnakého súdka je kovanie s prackou na hornej časti palubnej dosky.
Ale nenechajte sa zmiasť. C4 Cactus je nanajvýš moderné auto, čo dokladuje redukciou tradičných ovládacích prvkov. Väčšinu funkcií nastavenia vozidla, navigácie, komunikácie zábavy či klimatizácie na seba preberá sériovo dodávané dotykové rozhranie so 7-palcovým displejom. Umožňuje tiež streaming hudby, ukladanie fotografií a využívanie rôznych aplikácií služieb Citroën Multicity Connect. Od navigácie k najlacnejšej čerpacej stanici a hotelu až po varovania pred nebezpečnými úsekmi. Prístrojový panel tvorí druhý menší displej. Zmizol aj klasický volič automatickej prevodovky. Nahradil ho zvláštny kruhový ovládač pod palubnou doskou. Vo výbave môže byť aj tempomat, cúvacia kamera, asistent pre rozjazd do svahu, ale aj systém eTouch pre automatické privolanie pomoci. Za príplatok môžete tiež voliť štyri rôzne farebné kombinácie interiéru – Atmosphere, Stone Gry, Purple Pack a Pack Inside Habana. Zaujímavou novinkou sú aj inovatívne stierače s ostrekovačmi zabudovanými v ich ramenách.
Menej tlačidiel a „budíkov“ znamená viac miesta pre posádku. Vlastne celá architektúra interiéru bez stredovej konzoly a horizontálne riešenou „palubovkou“ je zameraná na priestor. Citroën išiel až tak ďaleko, že airbag spolujazdca presunul do strešného nosníka (Airbag in Roof), čím vytvoril viac miesta na nohy a veľkú, ľahko prístupnú schránku v palubnej doske. K tomu pridáva kufor s objemom 358 litrov, čo nie je ďaleko od štandardu klasických hatchbackov nižšej strednej triedy. V porovnaní s nimi je C4 Cactus vďaka skráteným previsom omnoho obratnejší v mestskej džungli.
O motoroch Citroën zatiaľ nič neprezradil. Jedinou informáciou je údaj, že najúspornejšia dieselová verzia C4 Cactusu spotrebuje len 3,1 litra nafty a tá benzínová nepresiahne štvorlitrovú hranicu. Pod kapotou môžeme očakávať najmodernejšie agregáty Citroënu so štart-stop systémom a manuálnymi, ako aj robotizovanými prevodovkami. Pravdepodobne pôjde o motory identické s ponukou Peugeotu 2008. Od atmosférických trojvalcov 1,2 Vti cez diesely 1,4 HDi a 1,6 e-HDi až po pripravovaný preplňovaný benzínový 3-valec 1,2 THP. To všetko však Citroën prezradí až počas svetovej premiéry, naplánovanej na marcový autosalón v Ženeve.
Do showroomov by sa mal C4 Cactus dostať už na jar, ale čo je najväčším prekvapením, Citroën preň plánuje špeciálny program predaja inšpirovaný predajom mobilných telefónov. Záujemcom ponúkne spôsob obstarania vo forme splátok založených na mesačnom alebo kilometrovom základe. Ide teda o akúsi kombináciu klasického a operatívneho lízingu. Táto ponuka bude pokrývať všetky náklady počas celej doby trvania vzťahu, spojených s financovaním, poistením a servisom. Výnimkou sú len náklady na palivo. Za fixný mesačný poplatok si majiteľ vyberie vozidlo a úroveň servisných služieb, ktoré bude potrebovať, bez toho, aby prekročil svoj finančný limit .