Toyota testuje bezdrôtové dobíjanie plug-in hybridov

Žiadne káble ani zásuvky. Systém rezonančného dobíjania umožní čerpanie energie do akumulátorov plug-in hybridného Priusu vzduchom. Stačí zaparkovať na správnom mieste.

20.02.2014 12:00
debata (3)
Nový systém bezdrôtového dobíjania zvýši... Foto: Toyota
Toyota - dobíjanie Nový systém bezdrôtového dobíjania zvýši komfort využívania elektromobilov. Miesto manipulácie s káblami bude stačiť zaparkovať s vozidlom nad vysielacou cievkou.

Bezdrôtové dobíjanie elektromobilov nie je žiadnou extra novinkou. S touto technológiou experimentuje viacero automobiliek. Napríklad švédske Volvo. Pridala sa však aj Toyota, ktorá ide tak trochu vlastnou cestou. Pred systémom elektromagnetickej indukcie dostala prednosť magnetická rezonancia. Toyota si od systému sľubuje zvýšenie komfortu dobíjania pre majiteľov elektromobilov či plug-in hybridných modelov, ktorí už nebudú musieť pri dobíjaní manipulovať s káblami.

Systém tvorí cievka umiestnená v podlahe, teda na parkovacom mieste, ktorá je akýmsi vysielačom, a druhá prijímacia cievka v podlahe vozidla. Potom už len stačí zaparkovať vozidlo tak, aby boli cievky nad sebou. O všetko ostatné sa postará magnetická rezonancia, keď sa elektrina prenáša v dôsledku zmien intenzity magnetického poľa medzi oboma cievkami.

Systém dokáže automaticky potláčať pokles účinnosti prenosu energie spôsobený nesprávnym zarovnaním cievok alebo výškovými rozdielmi medzi vysielajúcou a prijímacou cievkou. Dokáže tiež minimalizovať elektromagnetické rušenie zariadení nachádzajúcich sa v blízkosti systému. Vysielacia cievka zabudovaná v zemi je okrem toho dostatočne robustná na to, aby bez problémov vydržala prejazdy vozidiel. Nové dobíjanie otestuje Toyota na troch experimentálnych plug-in hybridných Priusoch. S testami začne už koncom februára v prefektúre Aiči.

Aby bolo dobíjanie čo najúčinnejšie, vybavila Toyota testovacie Priusy novou funkciou parkovacieho asistentu, ktorý informuje vodiča o polohe vysielacej cievky zabudovanej v podlahe. Vodič tak ľahšie zaparkuje vozidlo na správnom mieste, aby boli obe cievky presne nad sebou. Za takýchto okolností predstavuje dobíjací výkon 2 kW, čo znamená, že batérie plug-in hybridného Priusu s kapacitou 4,4 kWh sa dobijú na plnú kapacitu za 90 minút.

Výsledky testovania budú využité na ďalšie zdokonaľovanie novej technológie, ktorú chce Toyota zaviesť už v blízkej budúcnosti do praxe.

Technické údaje
Technológia dobíjania magnetická rezonancia
Kmitočet 85 kHz
Vstupné napätie 200 V AC
Dobíjací výkon 2 kW
Čas dobíjania cca90 minút

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #plug-in #plug-in hybrid #bezdrôtové dobíjanie #Prius
Články podľa značiek