Samozrejme, až také veľké prekvapenie to nie je. Sériovému BMW 2 Active Tourer predchádzala rovnomenná štúdia z roku 2012, kde mníchovská automobilka vyložila karty na stôl. O rok neskôr sa Active Tourer navyše pripomenul plug-in hybridnou verziou s prívlastkom Outdoor. Takže bolo jasné, čo sa chystá. Väčším prekvapením než karoséria MPV, predný náhon a trojvalce pod kapotou sa preto stáva samotné označenie. Z konceptu BMW Active Tourer sa totiž stalo BMW 2 Active Tourer.
Marketingoví experti tak nový kompaktný van zaradili medzi kupé a kabriolet radu 2 s klasickou koncepciou a silne športovým akcentom. Ktovie, čo na to ich zákazníci. Už len preto, že Active Tourer nemá s modelovým radom 2 naozaj veľa spoločného. Je totiž postavený na novej modulárnej platforme UKL, ktorú už používa nové Mini. Celkovo má na nej vzniknúť až 11 rôznych modelov oboch značiek. A BMW 2 Active Tourer je ich prvým predstaviteľom z Mníchova.
Active Tourer patrí medzi kompaktné vany nižšej strednej triedy, akými sú Renault Scénic, Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, ale hlavne jeho najväčší konkurent zo Stuttgartu – Mercedes-Benz triedy B. Iste nie náhodou s ním má približne rovnaké rozmery. Active Tourer meria na dĺžku 4 342 mm, je široký 1 800 a vysoký 1 555 mm. V porovnaní s béčkom je teda len o 17 mm kratší, pričom šírka aj výška sú takmer identické. Minimálny rozdiel nájdeme aj v rázvore náprav s hodnotou 2 670 mm, kde Active Tourer stráca na triedu B 29 mm.
Active Tourer ponúkne v porovnaní s klasickými BMW, vari až na exota BMW 5GT a SUV X3 a X5, neporovnateľne ľahší prístup do interiéru a tiež lepší výhľad. O priestore nehovoriac. Veď v kufri je 468 litrov pre batožiny a vďaka posuvným zadným sedadlám môže vzrásť jeho objem až na 638 litrov. Variabilita sa tu však ešte nekončí. BMW pridáva aj praktické delenie zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40, ktoré zväčšujú možnosti usporiadania interiéru a zároveň umožňujú nastavenie sklonu. Ďalej je tu dvojitá podlaha kufra a elektrické ovládanie zadného veka. Za príplatok pohybom nohy pod nárazníkom (Smart Opener).
Opäť sa neubránime porovnaniu s konkurenčným Mercedesom B. Ten má totiž v základnom usporiadaní kufor väčší o 20 litrov. Na druhej strane však musíme priznať, že mníchovským dizajnérom sa podarilo prepožičať ich prvému MPV podstatne športovejší vzhľad ako konkurentom zo Stuttgartu. Active Tourer má napríklad krátky predný previs, čo pri autách s predným náhonom naozaj nebýva zvykom, charakteristické predsunuté „ľadvinky“, zadné svetlá v tvare písmena L, efektné bočné prelisy, ale aj neodmysliteľný „Hofmeister knick“, čo je typický ohyb tretieho bočného okna zabiehajúci do C stĺpika.
Aj interiér je jasne „bavorácky“. Palubná doska má však na rozdiel od BMW 1, 2 či 3 prísne symetrický dizajn, aj keď s miernou orientáciou stredovej konzoly na vodiča. Mníchovskú ergonómiu dopĺňa najnovšia generácia rozhrania iDrive s otočným ovládačom na stredovom tuneli a centrálne situovaným displejom. Systém obsahuje prakticky všetky funkcie ConnectedDrive s využitím služieb Service& Apps. BMW 2 Active Tourer sa tiež môže pochváliť ako prvé MPV plnofarebným head-up displejom. Tentoraz sa však obraz nepremieta na čelné sklo, ale priesvitný panel nad prístrojovým panelom. Za príplatok je k dispozícii obrovská panoramatická strecha.
Pod kapotou sa udiala ďalšia revolúcia. Medzi troma pohonnými jednotkami, ktoré budú k dispozícii pri štarte predaja, nájdeme totiž aj trojvalec. Základnú verziu 218i poháňa preplňovaný motor s objemom 1,5 litra a výkonom 100kW. Spojený je so 6-stupňovým manuálom alebo novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Spotrebovať by mal aj vďaka stop-štart systému a rekuperácii brzdnej energie len 4,9 litra benzínu. Nad ním bude stáť neporovnateľne silnejší dvojlitrový 4-valec 225i s výkonom 170 kW, kombinovaný výlučne so 8-stupňovým automatom.
Zatiaľ jediným dieslom v ponuke bude nový dvojliter verzie 118d naladený na 110 kW. K dispozícii je preň manuálna aj automatická prevodovka. S oboma spotrebuje priemerne len 4,1 litra nafty. Už na jeseň sa však portfólio motorov rozrastie o verzie 220i (cca 140 kW), 216d a 218d. Všetky motory budú, samozrejme, uložené naprieč a spojené s kolesami prednej nápravy. Ešte tento rok však pribudnú aj štvolkolky xDrive. Pohon oboch náprav bude dostupný s verziami 220d a 225i.
BMW 2 Active Tourer by malo vytvoriť novú úroveň jazdných vlastností v triede kompaktných vanov. Jeho podvozok využije nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies – vpredu na vzperách McPherson a vzadu na viacprvkových závesoch. A pre zlepšenie trakcie bude tiež štandardne vybavený elektronickou uzávierkou diferenciálu EDLC. Pribudne aj športová verzia s balíkom M paket a podvozkom zníženým o 10 mm a štandardne dodávanými 17-palcovými diskami kolies. Okrem M paketu budú k dispozícii aj ďalšie línie Sport Line a Luxury Line.
Atypická mníchovská novinka sa predstaví už o pár dní v Ženeve. Vyrábať ju budú v Lipsku spolu s BMW X1, BMW1, BMW2 a elektromobilmi i3 a i8. Neskôr sa rodina mníchovských predokoliek rozrastie aj o predĺženú verziu Active Tourer s troma radmi sedadiel, nástupcu BMW X1, ale aj o nové hatchbacky a sedany s predným náhonom.
Rozmery, objemy | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 342 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 555 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Objem kufra (l) | 468 – 638 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1320 – 1 430 |
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Verzia | 218i | 225i | 218d |
Počet valcov/ ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 499 | 1 998 | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 100/4 500 | 170/4 750 | 110/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 220/1 250 | 350/1 250 | 330/1 750 |
Prevodovka | 6M/8A | 8A | 6M/8A |
0 – 100 km/h (s) | 9,3/9,6 | 6,8 | 8,9/8,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 | 235 | 205 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,9/5,1 | 6,0 | 4,1/4,1 |