Audi S1: Slávne meno je späť. Ale v menšom formáte

Na autosalóne v Ženeve predstaví ingolstadtská automobilka ostrú verziu najmenšieho modelového radu A1. Ponesie označenie S1, tak ako slávne Quattro z osemdesiatych rokov.

25.02.2014 06:00
debata
Úpravy S1 sú zjavné na prvý pohľad. Nové... Foto: Audi
Audi S1 Úpravy S1 sú zjavné na prvý pohľad. Nové xenónové svetlá, zväčšené sacie otvory a rozšírené prahy dopĺňajú minimálne 17-palcové disky kolies.

Označenie S1 sa v histórii Audi neobjavuje po prvýkrát. Spája sa s fenomenálnou verziu špeciálu Audi S1 v seriály WRC, ktorá dominovala rely súťažiam, či pretekom dovrchu Pikes Peka v polovici osemdesiatych rokov. Audi sa ho rozhodlo oprášiť. Tentoraz je to ale skôr hra osudu ako marketingový zámer. Všetky športové verzie Audi majú totiž v názve S alebo RS. A keďže v Ingolstadte sa rozhodli aj pre ostrú verziu najmenšieho modelu A1 a jeho 5-dverovej verzie A1 Sportback, vzniklo Audi A1.

Vzadu sú dominantné zdvojené koncovky výfukov a... Foto: Audi
Audi S1 Vzadu sú dominantné zdvojené koncovky výfukov a čierny difúzor. Príplatkový exteriérový balík Quattro obsahuje aj strešný spojler.

Prekvapivé je skôr to, že označenie S a ani RS Audi nepoužilo vlani pre limitovanú 333 kusovú sériu A1 Quattro. Tá by si ho zaslúžila nepochybne viac, keďže nové S1 a S1 Sportback sú vlastne len jej „priškrtenou“ verziou. Výkon motora 2,0 TSI je totiž znížený zo 188 na 170 kW. No i tak je to bude poriadne divoká hračka. Úbytok koní pod kapotou kompenzovalo totiž Audi miernym nárastom krútiaceho momentu. Ten sa zvýšil z 350 na 370 Nm. A to stačí malej á-jednotke k šprintu z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy. Sportback je pomalší len o jednu desatinu.

Interiér je obohatený o športové sedadlá,... Foto: Audi
Audi S1 Interiér je obohatený o športové sedadlá, nerezové pedále a množstvo dekorácií.

Štandardom je pohon oboch náprav s medzinápravovou spojkou Haldex piatej generácie ale aj elektronická uzávierka EDS na prednej náprave. Lepšej trakcii napomáha špeciálne naladený stabilizačný systém ESP s dvojstupňovou reguláciou. Úplne prepracovaný bol aj podvozok. Jednoduchú zadnú vlečnú nápravu nahradilo nezávislé štvorprvkové zavesenie kolies. Tie majú teraz priemer 17-palcov a v ich útrobách pracujú kotúčové brzdy s priemerom 310 mm. Riadenie dostalo nové otočné ložiská a odlišné naladenie elektrického posilňovača, ktorý má zabezpečiť spontánnejšie reakcie. K dispozícii je aj systém nastavenia jazdnej dynamiky.

Okrem 5-dverového Sportbacku bude samozrejme k... Foto: Audi
Audi S1 Okrem 5-dverového Sportbacku bude samozrejme k dispozícii aj trojdverová verzia.

Zvonku poznáte S1 ľahko vďaka úplne nový xenónovým svetlám a prepracovanej grafiky zadných LED svetiel, zväčšeným sacím otvorom v prednom nárazníku, širším prahom či zdvojeným koncovkám výfukov umiestnených v difúzore. Zvláštnosťou je aj čiastočné lakovanie zadného veka v čiernej farbe. Komu to nestačí, môže zvoliť príplatkový balík Quattro obsahujúci napríklad aj strešný spojler. V ponuke budú tiež nové farby laku.

Audi S1 poháňa preplňovaný štvorvalec 2,0 TFSI... Foto: Audi
Audi S1 Audi S1 poháňa preplňovaný štvorvalec 2,0 TFSI s výkonom 170 kW spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom oboch náprav Quattro.

Interiér, ladený v tmavých tónoch, dostal športový prístrojový panel so šedými stupnicami, športové sedadlá ale aj pedále z nerezovej ocele. Za príplatok je možné S1 vybaviť aj sedadlami s integrovanými opierkami hláv. Balík Quattro ďalej obsahuje rôzne kontrastné farebné doplnky. Audi S1 sa bude v Nemecku predávať za 29 950 eur, za 5-dverový Sportback si priplatíte 850 eur. Zvýšiť cenu ale nebude naozaj problém. V cenníku príplatkov nájdete napríklad navigáciu MMI Pus s výsuvným displejom, audio Bose či bezkľúčový prístup.

Audi S1
Audi S1
+16Audi S1

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi S1 #Audi Quattro #Audi A1 #2.0 TFSI
Články podľa značiek