Po rebríčku spoľahlivosti TUV Report tu máme výsledky ďalšieho renomovaného prieskumu. Postarala sa oň nemecká Dekra. Ten najnovší je zostavený na základe kontrol 15 miliónov áut, ktoré navštívili nemecké STK v predošlých dvoch rokoch. Reprezentovaných je až 400 modelov. A výsledok? Nemecké prémiové značky doslova prevalcovali konkurenciu. Japonci sú až za nimi.
Rebríček spoľahlivosti jazdených áut spoločnosti Dekra považujú mnohí za objektívnejší než konkurenčný TUV Report. Dôvod je zrejmý. Dekra posudzuje spoľahlivosť nie na základe veku vozidla, ale podľa počtu najazdených kilometrov. Od 0 do 50 000, od 50 000 do 100 000 a od 100 000 do 150 000 kilometrov. Navyše rozdeľuje autá do deviatich kategórií, a to podľa tried. V štatistikách figurujú len tie modely, ktoré absolvovali minimálne tisíc prehliadok.
Aby Dekra ešte viac zvýšila objektívnosť štatistík, do hodnotenia sa nezapočítavajú chyby, ktoré sú spôsobené vplyvom zlej starostlivosti o vozidlo. Poradie tak nemôžu ovplyvniť zle nastavené svetlá, opotrebované gumičky stieračov, zjazdené pneumatiky alebo poškodené čelné sklá. Relevantné sú len závažné nedostatky. Teda poruchy riadenia, podvozku, funkčnosti a tesnosti motora, výfuku, brzdového systému či elektrickej sústavy a svetiel. Spoľahlivosť hodnotí Dekra takzvaným indexom poruchovosti DMI, ktorý vyjadruje pomer vozidiel bez závažných nedostatkov a tých, ktoré nedostatky majú.
Auto roka (Dekra 2014) | |
---|---|
Model | index spoľahlivosti DMI |
1. Mercedes-Benz B | 99,2 |
2. Volvo S60/V60 | 98,7 |
3. Mercedes-Benz E | 97,4 |
Tak ako po minulé roky stoja na čele tabuliek nemecké prémiové autá. Z deviatich tried patrí zlato až šiestim nemeckým v kategórii áut s počtom najazdených kilometrov do 50 000. Ide výlučne o Mercedesy a BMW. Len v strednej triede dokázalo prvú priečku obsadiť Volvo. Medzi vanmi a MPV zas dominuje Škoda Rommster, ktorú však môžeme tiež považovať tak trochu za nemecké auto, a v novej triede dodávok si zas uchmatol zlato nečakane Renault Master.
Dominancia Nemcov je evidentná aj keď spočítame ich zástupcov vo všetkých deviatich kategóriách a troch podkategóriách podľa počtu najazdených kilometrov. Z 81 vozidiel, ktoré sa umiestnili do prvých troch miest, je až 52 nemeckých. Naproti tomu Japonci tu majú len dvanásť áut. Francúzske modely získali päť medailí najmä vďaka vanom a dodávkam. Podobne je to s Fiatom, ktorý získal dve miesta. Škoda bodovala jedine Romsterom a Seat s Exeom, čo je staré Audi A4.
Najspoľahlivejšie auto vo všetkých triedach (Dekra 2014) | |
---|---|
Model | index spoľahlivosti DMI |
1. Mercedes-Benz E | 93,5 |
2. Audi Q5 | 91,0 |
3. Audi A5 | 88,1 |
Okrem víťazov jednotlivých kategórií vyhlasuje Dekra aj dve absolútne ocenenia – najlepšie auto vo všetkých triedach a titul Auto roka, ktorý získava model s najlepším výsledkom DMI. Tento rok sa môže prvým z ocenení pýšiť Mercedes-Benz E za najlepšie hodnotenie vo všetkých kilometrových kategóriách s DMI 93,5, zatiaľ čo ocenenie Auto roka získal Mercedes-Benz B s absolútne najvyšším skóre 99,2 DMI.
Najspoľahlivejšie autá podľa kilometrových tried (Dekra 2014)
Mini a nižšia trieda | ||
---|---|---|
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. Audi A1 | Mazda 2 | Mini |
2. Mazda 2 | VW Polo | Toyota Yaris |
3. Toyota iQ | Ford Fiesta | Toyota Aygo |
Nižšia stredná trieda | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. BMW radu 1 | Mazda 3 | VW Golf VI |
2. Ford Focus | VW Golf VI | Toyota Auris |
3. Toyota Prius | Toyota Prius | VW Jetta |
Stredná trieda | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. Volvo S60/V60 | BMW radu 3 | Audi A5 |
2. BMW radu 3 | Audi A5 | Audi A4 |
3. Seat Exeo | Audi A4 | Mercedes triedy C |
Vyššia stredná trieda | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. Mercedes triedy E | Mercedes triedy E | Mercedes triedy E |
2. Audi A6 | BMW radu 5 | Volvo S80/V70 |
3. BMW radu 7 | VW Phaeton | Mercedes triedy S |
Športové autá | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. BMW Z4 | Audi TT | Mercedes SLK |
2. Porsche 911 | VW Scirocco | Mercedes SL |
3. Audi TT | Porsche 911 | Porsche Boxster/Cayman |
Terénne a SUV | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. Mercedes GLK | Audi Q5 | Audi Q5 |
2. Volvo XC60 | Volvo XC60 | BMW X5 |
3. BMW X1 | Mercedes GLK | Porsche Cayenne |
MPV | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. Mercedes triedy B | Renault Scénic | VW Golf Plus |
2. Ford C-Max | Toyota Corolla Verso | Toyota Corolla Verso |
3. VW Sharan | Suzuki SX4 | Mercedes triedy B |
Ľahké úžitkové vozidlá | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. Škoda Roomster | Škoda Roomster | VW Caddy |
2. Fiat Doblo | Citroen Berlingo | Škoda Roomster |
3. Citroen Nemo | Peugeot Partner | VW Bus/Transporter |
Dodávky | ||
0 – 50 000 km | 50 001 – 100 000 km | 100 001 – 150 000 km |
1. Renault Master | Mercedes Sprinter | VW Crafter |
2. VW Crafter | VW Crafter | Mercedes Sprinter |
3. Mercedes Sprinter | Fiat Ducato | Ford Transit |