Príchod BMW X4 nie je žiadnym prekvapením. Tento krok avizovala automobilka už vlani rovnomennou šanghajskou štúdiou. Ako to pri BMW býva, sériový model, predstavený minulý týždeň v Ženeve, sa od štúdie praktický nelíši. Hoci BMW X4 patrí do rodiny športových modelov radu 4, kde nájdeme nielen 2-dverové kupé a kabriolet, ale aj novučičké 5-dverové kupé 4 Gran Coupé, najbližšie má predsa len k SUV, či ako to v Mníchove označujú, SAV BMW X3.
Novinka preberá od ix-trojky kompletnú techniku, no štýlom, najmä siluetou kupé, mieri k väčšiemu X6. V porovnaní s BMW X3 je X4 s dĺžkou 4 671 mm o 14 mm dlhšie, no zároveň o 36 mm nižšie (1 624 mm). Na veľkého mastodonta X6 zas stráca v dĺžke viac ako 20 centimetrov. Dizajn je prakticky totožný s pôvodným konceptom. I keď s umiernenejším tvarom nárazníkov, ktoré by slušali viac verzii X4 M.
Charakteristickým prvkom je nielen silueta strechy, ale aj úzke predné reflektory, ktoré sa dotýkajú priamo ľadviniek, podobne ako pri vynovenom X3. Novinkou v štylistickom jazyku BMW je dvojica bočných prelisov. Kým prvý sa dvíha od predných blatníkov a prechádza kľučkami dverí, druhý zvýrazňuje svalnatosť zadných partií. Tie sú ukončené vysoko situovanou odtrhovou hranou a v spodnej časti difúzorom. Dvojica koncoviek výfukov je však umiestnená na rozdiel od X6 len na ľavej strane. Ostrejšie verzie to nepochybne zmenia.
Interiér preberá väčšinu modulov z BMW X3, vrátane palubnej dosky a ovládacích prvkov, ale vodič a spolujazdec sedia o 20 mm nižšie. Zadné sedadlá sú situované v porovnaní s X3 nižšie až o 28 mm a ponúkajú miesto pre troch ďalších pasažierov. Silueta kabíny vytvára pritom v interiéri pocit jazdy v kupé. Veľkosť kufra však ďaleko presahuje možnosti klasických športových áut. Pod veľkým výklopným vekom je až 500 litrov pre batožiny. Typické „bavorácke“ delenie zadných operadiel v pomere 40:20:40 umožňuje variovať veľkosť kufra až do 1 400 litrov.
Prístup k nákladu môže uľahčovať elektrické ovládanie veka pomocou senzoru v nárazníku. Všetky verzie X4 sú štandardne vybavené audio systémom Professional a najnovším rozhraním iDrive s otočným „kontrollerom“ pred lakťovou opierkou, na vrchu ktorého je touch pad. Pomocou neho možno písať správy alebo sa ľahko pohybovať v menu. V porovnaní s X3 nasadzuje X4 latku o čosi vyššie aj v oblasti materiálov a vybavenia.
Štandardom sú hliníkové dekorácie, elektrické ovládanie veka, dvojzónová klimatizácia, variabilný posilňovač riadenia či zadné parkovacie senzory. Balík M Sport ďalej prináša exteriérový aerodynamický kit, šesť farieb laku vrátane novej červenej metalízy Melbourne, 18– až 20-palcové disky kolies, ale aj športové odpruženie. Interiér obohacuje o športové sedadlá, antracitové čalúnenie strechy, športový volant či hliníkové pedále a dekorácie prahov.
Pre BMW X4 budú k dispozícii tri benzínové a tri naftové agregáty s výkonovým rozpätím od 135 do 230 kW, vybavené technológiou TwinPower Turbo a priamym vstrekovaním paliva. Základom je štvorvalcový dvojliter verzie xDrive20i (135 kW) a nad ním bi-turbo xDrive28i (180 kW). Kráľom benzínovej ponuky je radový 6-valec s objemom troch litrov xDrive35i, ktorý dáva pri otáčkach 5 800 za minútu maximum 225 kW. BMW X4 s ním zrýchľuje na stovku za 5,5 sekundy.
Hanbiť sa nemusí ani vrcholová dieselová verzia xDrive35d. Jej radový 6-valec dáva až 230 kW a v zrýchlení z 0 na 100 km/h za 5,3 s prekonáva najsilnejší benzínový motor o dve desatiny sekundy. Slabší 6-valec rovnakého objemu verzie xDrive30d ponúka 190 kW a zrýchlenie 5,8 s. Najväčšou novinkou v ponuke je nový štvorvalcový diesel s hliníkovou hlavou pre xDrive20d. Z objemu dvoch litrov dáva 140 kW. Zároveň je najúspornejšou verziou celého modelového radu. Na 100 km si vystačí s 5,4 litra nafty.
S výnimkou základného dieselu, ktorý je vybavený štandardne 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, sú všetky ostatné motorizácie spojené s 8-stupňovým automatom Steptronic s radiacimi krídelkami na volante. Všetky X4 tiež používajú pohon oboch náprav xDrive. O redukciu spotreby sa stará nielen úsporný balík EfficientDynamics s regeneráciou brzdnej energie či pneumatikami s nízkym valivým odporom štvrtej generácie, ktoré dokážu ušetriť až 7 % paliva, ale aj jazdný režim Eco Pro, ktorý napríklad aktivuje novú funkciu voľnobežky.
Nové BMW X4 absolvovalo svetovú premiéru na autosalóne v Ženeve. Do predaja sa chystá začiatkom leta. BMW si od neho sľubuje podobný úspech, ako zaznamenalo s modelom X6. Od roku 2009 predalo z tohto extra drahého tovaru viac ako 250 000 exemplárov.
Rozmery, objemy | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 671 |
Šírka (mm) | 1 880 |
Výška (mm) | 1 624 |
Rázvor náprav (mm) | |
Objem batožinového priestoru (l) | 500 – 1 400 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 |
Technické údaje (benzínové verzie) | |||
---|---|---|---|
Verzia | xDrive20i | xDrive28i | xDrive35i |
Počet valcov/ ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/32 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 | 1 997 | 2979 |
Max. výkon (kW/ot.) | 135/5 000 | 180/5 000 | 225/5 800 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 270/1 250 | 350/1 250 | 400/1 200 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,1 | 6,4 | 5,5 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9–7,3 | 7,0–7,4 | 8,3 |
Technické údaje (dieselové verzie) | |||
---|---|---|---|
Verzia | xDrive20d | xDrive30d | xDrive35d |
Počet valcov/ ventilov | 4/16 | 6/32 | 6/32 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 | 2 993 | 2 993 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/4 000 | 190/4 000 | 230/4 400 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/- | 560/1 500 | 630/1 500 |
Prevodovka | 6M/8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,0 | 5,8 | 5,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,0 – 5,4 | 5,7–6,1 | 6,0 |