Súčasná generácia Mazdy dva má za sebou už takmer sedem rokov kariéry. Je teda čas na zmenu. A Mazda má novú dvojku naozaj hotovú. Šušká sa však, že termín jej premiéry automobilka mierne posunula, a aby neprišla na ženevský autosalón s prázdnymi rukami, vytvorila zo sériovej dvojky koncept. Teda presne naopak, ako to zväčša býva.
Hazumi je teda verný predobraz novej Mazdy 2, ktorá sa dostane na trh nepochybne ešte do konca tohto roka. Podľa vzoru jej väčších súrodencov s číslicami 3 a 6 čerpá aj Hazumi z dizajnového jazyka, ktorý Mazda nazýva Kodo, a znamená čosi ako „duša pohybu“. Tentoraz však dizajnéri pracovali na podstatne menšom formáte. I tak je Hazumi jasnou novodobou Mazdou so všetkým, čo k tomu patrí.
Do najmladšej rodiny ju radí napríklad predná maska s motívom roztiahnutých krídiel, ktoré sa dotýkajú reflektorov. Samozrejme, v tomto prípade diódových. A ako sa na koncept patrí, nechýbajú ani futuristické spätné „zrkadlá“ s kamerami, zapustené kľučky dverí či 18-palcové dvojfarebné disky kolies. Ale to všetko sú len mimikry. Základný tvar aj rozmery zodpovedajú sériovému modelu.
A keď sme už pri rozmeroch, treba povedať, že nová dvojka bude v porovnaní so svojou predchodkyňou o čosi väčšia. Hazumi má totiž na dĺžku 4 070, na šírku 1 730 a na výšku 1 450 mm. Je teda o 150 mm dlhšie, o 35 širšie a o 25 vyššie. Tak sa nová Mazda 2 zaradí medzi väčšie modely v nižšej triede, ktoré presahujú hranicu štyroch metrov, čo je trochu v rozpore s kritériami, na základe ktorých sa rodila jej predošlá generácia.
Názov Hazumi znamená v japončine „skákať“, čo podľa Mazdy veľmi dobre vyjadruje obratnosť tohto mestského konceptu. A manévrovateľnosť v premávke by nemala zväčšením rozmerov príliš utrpieť. Rázvor náprav s hodnotou 2 585 mm sa totiž prakticky nezmenil. Posádka však v každom prípade ocení vzdušnejší interiér. Ten v koncepte má ale len štyri samostatné sedadlá oddelené stredovou konzolou, ktorá sa tiahne od palubnej dosky až dozadu.
Kým toto riešenie nemá šancu v sériovej dvojke, bezpečnostné prvky Hazumi určite áno. Predstavuje sa tu napríklad systém i-Activesense, ktorý vychádza z princípu Proactive Safety. Čakať tak môžeme prvky zabraňujúce kolíziám alebo zmierňujúce následky kolízií. K bezpečnosti patrí aj dobrá orientácia vodiča v prevádzkových údajoch. Hazumi má preto digitálny prístrojový panel s centrálnym kruhovým ukazovateľom najdôležitejších údajov a k tomu head-up displej.
Tak ako sa dalo predpokladať, spolu s Hazumi debutoval aj nový maloobjemový naftový motor 1,5 Skyactiv-D v kombinácii so 6-stupňovou prevodovkou Skyactive-Drive. Ten je vybavený štart-stop systémom, ale aj regeneráciou brzdnej energie i-Eloop pomocou kondenzátora, teda riešením, ktoré debutovalo v Mazde 6. Bohužiaľ, Mazda si všetky technické údaje necháva pre seba. Zverejnila len produkciu emisií CO2 na úrovni 90 g/km, čo zodpovedá priemernej spotrebe približne 3,9 litra nafty.
Viac sa dozvieme až po predstavení sériovej Mazdy 2. Nemalo by to byť neskôr ako na jesennom autosalóne v Paríži. Ešte predtým sa však nový úsporný diesel nepochybne objaví aj pod kapotu Mazdy 3.