Fiat Panda Cross: Na off-road sa nehrá. Má poctivú štvorkolku

Na dĺžku má iba 3,7 metra, no niektorými parametrami si to môže rozdať aj s drsnými off-roadmi. Má totiž pohon 4x4, čo je v časoch vyumelkovaných crossoverov veľká vzácnosť.

14.03.2014 06:00
Fiat Panda Cross Foto:
Panda Cross má poriadne drsný vzhľad. Na ochrane podvozku a podbehov Fiat naozaj nešetril.
debata (3)

Nová Panda Cross, ktorú predstavil Fiat na autosalóne v Ženeve, dopĺňa v ponuke najmenšieho modelového radu Pandu Trekking a Pandu 4×4. Zo všetkých má ten najdrsnejší vzhľad a najlepšie jazdné vlastnosti na nespevnených povrchoch. Na technike, úpravách ani na vybavení Fiat naozaj nešetril.

Exteriérové úpravy sú zjavné na prvý pohľad. Tento mestský trpaslík dostal prepracované nárazníky s obrovskými nábehovými ochrannými krytmi v saténovo-titánovom vyhotovení, ale aj neprehliadnuteľnú plastovú ochranu podbehov či dverí. V plaste sú schované aj nové štvorcové hmlové svetlá v spoločnej lište s logom. V spodnej časti nábehových krytov vytŕčajú kontrastné červené ťažné oká, ale aj denné LED svetlá.

Svetlá výška zväčšená na 16 cm v kombinácii s... Foto: Fiat
Fiat Panda Cross Svetlá výška zväčšená na 16 cm v kombinácii s krátkymi prevismi priniesli Pande Cross slušné nábehové a prejazdové uhly.

Rozšírené blatníky s plastovými lemami skrývajú 15-palcové hliníkové disky obuté celoročnými pneumatikami. Na streche sa objavujú nové strešné lyžiny a na dverách ochranné lišty v tej istej strieborno-saténovej farbe. Zadné partie zdobí chrómová koncovka výfuku. Prerod na „off-road“ priniesol mierne zväčšenie vonkajších rozmerov. Panda Cross má na dĺžku 3,7, na šírku 1,67 a na výšku až 1,66 metra.

Interiér je zdobený čiastočným čalúnením sedadiel z umelej kože a medenou farbou palubnej dosky, stredovej konzoly či prístrojov. Kožou obtiahnutý je aj volant a radiaca páka. Medzi ovládacími prvkami pribudol otočný regulátor pohonu 4×4 na stredovom tuneli. Podstatné je, že napriek náhonu na obe nápravy neubudol z batožinového priestoru ani liter. Kufor má stále veľmi slušných 225 litrov.

Bohato vybavený interiér je oživený medeným... Foto: Fiat
Fiat Panda Cross Bohato vybavený interiér je oživený medeným sfarbením palubnej dosky či polokoženým čalúnením. Systém 4x4 sa reguluje ovládačom na stredovom tuneli.

Najsympatickejšia na Pande Cross je však skutočnosť, že na terénne auto sa len nehrá. Svetlá výška podvozku je síce len priemerných 16 cm, ale vzhľadom na krátky rázvor ( 2 300 mm) a minimálne previsy ponúka aj tak veľmi slušné nájazdové a prejazdové uhly. Tak napríklad predný nájazdový uhol je 24 a zadný až 33 stupňov. To je viac ako pri Pande 4×4, ale aj viac ako pri predošlej generácii Pandy Cross.

A potom je tu ešte systém 4×4, ktorý nemá v tejto triede obdobu. Štvorkolka Pandy má dva diferenciály, medzinápravovú spojku a pracuje v troch režimoch. Tie volí vodič ovládačom v interiéri. V móde Auto, ktorý je aktívny v celom rozsahu rýchlosti, sa prenáša hnací moment na obe nápravy plne automaticky, a to podľa okamžitých podmienok. Fiat dokonca hovorí o permanentnom náhone na všetky štyri kolesá.

Pohon 4x4 v Pande Cross pracuje v troch... Foto: Fiat
Fiat Panda Cross Pohon 4x4 v Pande Cross pracuje v troch režimoch. Od automatického, cez terénny Lock až po Hill Descent, ktorý stabilizuje vozidlo pri prudkom klesaní.

V móde Lock (do 50 km/h) sa rozdelí hnacia sila medzi obe nápravy v spravodlivom pomere 50:50, pričom distribúciu sily medzi kolesami na jednotlivých nápravách ďalej reguluje elektronická uzávierka diferenciálu. Pribrzďovaním preklzujúcich kolies sa tak dostáva viac energie na kolesá s lepšou trakciou. A potom je tu ešte režim Hill, ktorý v spolupráci so stabilizačným systémom uľahčuje nielen rozjazd do svahu, ale aj prudké klesania.

Pod kapotou je na výber z dvoch motorov. Vynoveného dvojvalca 0,9 TwinAir, ktorého výkon vzrástol zo 63 na 66 kW alebo dieselového 4-valca 1,3 Multijet II s výkonom posilneným z 55 na 59 kW. Päť koní navyše má kompenzovať vyššiu pohotovostnú hmotnosť a zabezpečiť Pande Cross rovnaké dynamické vlastnosti, akými disponujú bežné vyhotovenia.

V teréne zas príde vhod kratší prvý prevodový stupeň 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorý supluje redukčný prevod. Diesel je spojený s klasickým 5-stupňovým manuálom s rovnakým odstupňovaním ako pri bežných Pandách, keďže naftový motor má dostatok krútiaceho momentu. Na ceste si zas Panda Cross polepšila novou konštrukciou zadnej nápravy. Polonezávislé zavesenie nahradila ľahšia torzná priečka. Vpredu zostáva McPherson.

Panda Cross sa dostane na trh až na jeseň. Nasledovať by ju mal v krátkom časovom odstupe aj pripravovaný crossover Fiat 500X, ktorý bude vychádzať zo svojho amerického súrodenca Jeepu Renegade.

Fiat Panda Cross
Fiat Panda Cross
+8Fiat Panda Cross

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #Fiat Panda #Fiat Panda Cross #Multijet #TwinAir
Články podľa značiek