Tvrdí to štúdia nezávislej americkej organizácie Center of Auto Safety. Počet mŕtvych je neporovnateľne vyšší, ako uvádzal samotný koncern GM. Ten sa priznal k dvanástim obetiam 34 nehôd. Dnes však už zvoláva do servisov 1,6 milióna zväčša kompaktných áut.
Koncernu hrozí, že ak sa potvrdí vyšší počet obetí, bude musieť vytvoriť špeciálny fond vo výške jednej miliardy dolárov na ich odškodnenie. Vzhľadom na oneskorené zvolávanie vozidiel je teraz pod veľkým tlakom vyšetrovacích amerických úradov aj výborov Kongresu.
Automobilka najprv vo februári zvolala do servisov 780 000 vozidiel, ale následne rozšírila akciu až na 1,6 milióna áut. Ide najmä o americké modely Chevrolet Cobalt, Pontiac G5, Saturn Ion a ďalšie. Problémom je spínač štartovacej skrinky, ktorý sa môže počas jazdy presunúť zo zapnutej do vypnutej polohy.
Následky sú jasné. Výpadok celej elektrickej sústavy vozidla, vypnutie motora a tým aj deaktivácia posilňovača bŕzd a riadenia či nefunkčnosť airbagov. Analýza sa podľa Center of Auto Safety opiera o porovnanie dvoch sérií dát Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).
No maslo na hlave má aj samotný úrad. Čelí totiž kritike, že netlačil na automobilku, aby odstránila poruchu, hoci disponoval informáciami o probléme už v minulých rokoch. Mal napríklad k dispozícii stovky sťažností od spotrebiteľov. Podnikol tiež vlastné vyšetrovanie dvoch smrteľných nehôd spôsobených chybným zapaľovaním.