Novinka z dielne Jeepu zaplní priestor pod novým Cherokee. Na dĺžku má 4 232, na šírku 1 803 a na výšku 1 689 mm. Rázvor je len 2 570 mm. Ako sa dalo očakávať, využije techniku Fiatu. Renegade sa totiž rodil spoločne s pripravovaným Fiatom 500X, ktorý bude tiež postavený na upravenej platforme Fiatu 500L. Takže je to vlastne Jeep? Svojím spôsobom áno. Vrcholová verzia Trailhawk má totiž terénne vlastnosti presahujúce štandard medzi modernými crossovermi či kompaktnými SUV.
Znalci Jeepu dobre vedia, že názov Renegade, čo znamená odpadlík, sa v dejinách Jeepu neobjavuje po prvýkrát. Stretli sme sa s ním už v sedemdesiatych rokoch pri jednej z verzií legendárnej klasiky CJ-7. Označoval aj špeciálne edície Cherokee a Liberty v roku 2003 a 2005. Naposledy ho však Jeep použil pri štúdii Jeep Renegade Concept v roku 2008, čo bol akýsi kríženec off-roadu a roadstera. Teórie o potenciálnych názvoch Laredo, Jeepster či Junior sa teda nepotvrdili.
Hoci Renegade patrí skôr do triedy crossoverov ako SUV, snaží sa všemožne odvolávať na drsný Wrangler. Aspoň dizajnom. Dominujú mu kubistické tvary vrátane hranatých blatníkov a neodmysliteľná maska so siedmimi vertikálnymi otvormi a kruhovými svetlami. Profil sa snaží zjemniť dynamickejšia spodná línia okien a dokonca malé tretie bočné okienka. Komu je to málo, môže voliť špičkovú verziu Trailhawk so zvýšenou svetlou výškou o 20 mm, zväčšenou ochranou podvozka a kontrastnými červenými ťažnými okami v nárazníkoch.
V ponuke však budú aj ďalšie verzie Latitude, Sport a Limited. Výsledok je aj tak dosť rozpačitý. Na základe nečakaného úspechu rovnako kontroverzného nového Cherokee však Jeep asi vie, čo robí. Podobne je to v interiéri. Ten kombinuje drsné prvky Wrangleru, napríklad mohutnú rúčku pred spolujazdcom s prekvapujúco solídnymi materiálmi a rozsiahlymi možnosťami farebného vyhotovenia (Trespass Black, Trailhawk Black, Warm Sand, San Surfing Black, Free Falling Bark Brown, Ski Gray). Líšia sa nielen farbou čalúnenia, ale aj použitými módnymi dekoráciami na lemoch ventilácie či reproduktorov.
Ako odkaz na Wrangler, ktorý si celú svoju kariéru ponechal možnosť jazdy s otvorenou karosériou, je Renegade vybavený za príplatok dvoma panoramatickými strešnými panelmi My Sky. Objavujú sa tu však aj na výsosť moderné prvky. Napríklad multimediálne rozhranie UConnect s 5– alebo 6,5-palcovou dotykovou obrazovkou. Vyššie verzie môžu byť osadené aj ďalším 7-palcovým farebným monitorom informačného systému priamo na prístrojovom paneli. Ale tiež bezpečnostné prvky, ako monitorovanie slepého uhla či upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu. V sérii je sedem airbagov.
V otázke použitých motorov vládne trochu chaos. Už len preto, že Renegade je určený pre viac ako sto trhov celého sveta. Jeep zatiaľ prezradil len toľko, že v ponuke bude až šestnásť kombinácii motorov a prevodoviek. Tvoriť ich budú štyri benzínové motory MultiAir, dva diesely MultiJet II a jeden agregát E.TorQ schopný spaľovať metanol alebo zemný plyn. Okrem 5– a 6-stupňových manuálnych prevodoviek sa bude môcť Renegade pochváliť aj 6-stupňovou dvojspojkou DDCT a dokonca ako prvý vo svojej kategórii 9-stupňovým automatom.
Táto technologická lahôdka bude k dispozícii s dieselom 2,0 MultiJet a 2,4 MultiAir2 TigerShark. Pravdepodobne len pre americký trh, pretože Európe majú dominovať motory 1,4 MultiAir (101 kW) a dokonca vraj aj dvojvalec 0,9 TwinAir so štart-stop systémom. Ťažko si tiež predstaviť, že by sa v Európe nepredstavil pod kapotou aj menší diesel 1,6 MultiJet, prípadne 1,3 MultiJet. Samozrejme, najslabšie motory budú kombinované výlučne s pohonom predných kolies. To však neznamená, že by Jeep rezignoval na svoju off-roadovú tradíciu. Práve naopak.
Chváli sa, že Renegade dostane dva systémy pohonu 4×4, ktoré majú byť najlepšie v triede. Základ vytvorí verzia Jeep Active Drive s automaticky pripojiteľným pohonom zadnej nápravy. Nad ňou bude stáť Jeep Active Drive Low s redukčnou prevodovkou (20:1), čo je v kategórii kompaktných SUV naozaj rarita. Obe varianty však budú ťažiť aj zo systému Select-Terrain ovládaného zo stredovej konzoly, so štyrmi jazdnými režimami – Auto, Sport, Snow a Sand/Mud. Piaty režim Rock pre Active Drive Low je určený pre náročné podmienky a dokáže preniesť v prípade potreby všetku hnaciu silu len na jedno koleso.
Terénne schopnosti Renegade môže posilniť aj špičková verzia Trailhawk so zvýšeným podvozkom (22 cm) a nájazdovými uhlami zo sveta off-roadov. Predný nábehový uhol je 30,5, zadný 34,3 a prejazdový 25,7 stupňa. Okrem toho je Trailhawk vybavený 17-palcovými diskami s univerzálnymi pneumatikami, kontrolu klesania Hill Descent, a zvládne brod hlboký až 480 mm či ťahanie prívesu s hmotnosťou 900 kg (pre motor 2,0 MultiJet a 2,4 MultiAir Tigershark). K tomu všetkému pridáva veľké prepruženie kolies v rozsahu až 205 mm, čo samozrejme uľahčuje kopírovanie terénu.
Rozdielne motorizácie a rozdielny pohon znamenajú aj odlišnú konštrukciu zavesenia kolies. Predná náprava bude síce vždy McPherson, ale štvorkolky dostanú zadné nezávisle uchytené kolesá na náprave typu Chapman s krátkymi ramenami, ktoré umožnia väčšie kríženie náprav. Verzie 4×2 si budú musieť pravdepodobne vystačiť s torznou priečkou. V sérii všetkých verzií nájdete elektrický posilňovač riadenia. Európske korene Renagade budú zjavné aj z miesta výroby. Schádzať bude totiž z montážnych liniek talianskeho závodu Fiatu spoločne s pripravovaným Fiatom 500X, ktorý by sa mal predstaviť najneskôr na jeseň.