Slávne dizajnérske štúdio Bertone skrachovalo

Je to definitívne. Jedno z troch najslávnejších talianskych dizajnérskych štúdií, ktoré nám dalo napríklad Lamborghini Miura či Lanciu Stratos, končí. Je zadlžené a nik oň nemá záujem.

21.03.2014 16:00
debata (1)
Štúdio Stile Bertone patrilo k absolútne... Foto: Bertone
Bertone - fabrika Štúdio Stile Bertone patrilo k absolútne najslávnejším tvorcom automobilového dizajnu minulého storočia. Končí po 102 rokoch od založenia firmy. Má dlhy a chýbajú mu aj základné prostriedky na platy jeho 160 zamestnancov.

Štúdio Bertone to malo nahnuté už pár rokov dozadu. Dôvody sú zrejmé. Automobilky si začali dizajn robiť vo vlastnej réžii, a to isté platí aj o výrobe malosériových verzií áut, napríklad kabrioletov, ktoré často schádzali práve z výrobných liniek talianskych karosární. Dnes si ich automobilky montujú na vlastných linkách. Kým štúdio Italdesign zachránil koncern VW, Bertone to šťastie nemalo.

Už pred dvoma rokmi sa potácalo na hrane prežitia, no potom sa zdalo, že sa predsa len postaví na nohy. Na svetových autosalónoch dokonca predstavilo niekoľko zaujímavých konceptov. Napríklad kupé Pandinion pri príležitosti stého výročia Alfy Romeo, koncept Nuccio pri príležitosti stého výročia založenia spoločnosti Bertone a ešte vlani zaujímavý shooting break Jet 2+2 na báze Aston Martinu Rapide.

K absolútnym vrcholom Bertoneho podniku patrí... Foto: Bertone
Lancia Stratos Zero K absolútnym vrcholom Bertoneho podniku patrí koncept Lancia Stratos Zero z roku 1970, dizajnovaná fenomenálnym Marcellom Gandinim.

Získať životodarné zákazky sa však talianskej spoločnosti nepodarilo. A ani 20 miliónov eur, ktoré zarobila vďaka čínskym klientom či z predaja historických vozidiel, nestačilo na pokrytie dlhov z predošlých rokov. Už koncom vlaňajšieho roka malo Bertone problémy vyplácať vlastných zamestnancov. Poslednou záchranou sa zdala možnosť predaja. Štúdio Bertone vraj rokovalo s ôsmimi záujemcami. No ako sa zdá, ani v jednom prípade nedošlo k dohode. Teraz má navyše Bertone na krku množstvo súdnych sporov s veriteľmi.

Jedinou možnosťou je bankrot. A to je veľmi smutná správa. Veď Bertone obohatilo automobilový svet o také ikony ako Lamborghini Miura, Lanciu Stratos, Alfa Romeo Giulietta Sprint, Fiat Dino Coupé a desiatky ďalších. V našich končinách ho poznáme najmä vďaka Škode Favorit. V najlepších časoch vyrábalo Bertone 40 000 áut ročne a pracovalo pre automobilky Lamborghini, Maserati, Alfa Romeo, Fiat, Citroën, Volvo, Opel, Ferrari, Lancia, ale aj pre spomínanú Škodu.

Spoločnosť Gruppo Bertone bola založená v roku 1912. Len prednedávnom teda oslávila svoju storočnicu. Jedinou funkčnou, vplyvnou a nezávislou dizajnérskou talianskou spoločnosťou tak ostane štúdio Pininfarina. No ani ono nemá na ružiach ustlané. Veľké zákazky od Peugeotu sú minulosťou a aj automobilka Ferrari, pre ktorú bol Pininfarina dvornou dizajnérskou dielňou, si najnovší model Ferrari LaFerrari navrhla vlastnými silami.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #bankrot #Bertone #Stile Bertone
Články podľa značiek