Nové Aygo prichádza tak ako jeho súrodenci Peugeot 108 a Citroën C1 po neuveriteľných deviatich rokoch. A hoci má s nimi spoločnú platformu aj techniku, je práve Aygo z trojčiat najväčším extrovertom. Jeho dizajn môže polarizovať, no v každom prípade mu dáva oveľa viac vlastnej identity. Toyota ani netají, že chcela vytvoriť mestský model, ktorý dokáže napriek kompromisom vyplývajúcim z unifikácie ponúknuť výrazne odlišný charakter.
Aygo tak podstúpilo omnoho viac exteriérových zmien ako jeho francúzski kamaráti. Začína sa to už nárazníkom a prednou maskou s profilom¤X, ktorý sa tiahne cez prednú kapotu až k bočným oknám. Aj preto muselo Aygo dostať v sérii drahšie, no užšie projektorové svetlá a denné LED diódy vytvárajúce charakteristický svetelný podpis. Prakticky úplne nová je aj zadná časť karosérie vrátane zadných dverí, vertikálnych svetiel, nárazníka či veka kufra. Plocha bočných okien splýva so zadným stĺpikom, čo auto opticky predlžuje.
V skutočnosti sa však rozmery zmenili len nepatrne, pričom rázvor náprav ostal na identických 2¤340 mm. To isté platí o šírke 1¤615 mm. Zväčšila sa iba dĺžka, no tých 3¤455 mm znamená prírastok skromných 25 mm. Naopak, výška karosérie bola zredukovaná o pol centimetra. Aygo tak ostáva naďalej v prvom rade obratným mestským autom, no podstatne štýlovejším. Systém vymeniteľných panelov karosérie umožňuje totiž bohatú personalizáciu dizajnu.
Dokonca väčšiu než pri Citroëne C1 či Peugeote 108, ktoré sa spoliehajú maximálne na polepy karosérie či dvojfarebné lakovanie. Toyota na to išla radikálnejšie. Už druhý stupeň vybavenia x-play je možné kombinovať s exteriérovými prvkami x-cite, x-clusiv a x-pure. Mení sa maska chladiča, vložka zadného nárazníka, dekorácie blatníkov a dizajn diskov kolies. Vrcholoví verzia x-wave obohacuje Aygo o veľkú plátennú strechu so šírkou 785 a dĺžkou 730 mm.
Kompletne nový interiér ponúka o čosi viac miesta. Na kolená je to o deväť milimetrov viac a nad hlavou na predných sedadlách, a to aj napriek zníženiu strechy, o sedem milimetrov viac. Postaralo sa to zníženie sedadiel o jeden centimeter, ktoré majú spolu s kolmejším stĺpikom riadenia (26,6 stupňa) a o 20 mm širšou lakťovou opierkou zabezpečiť vyšší komfort.
Toyota tiež sľubuje lepší výhľad vďaka tenším predným stĺpikom, ktoré si mohlo Aygo dovoliť použitím vysokopevnostnej ocele. Dokonca aj kufor Ayga je väčší než v minulosti. Pod výklopné zadné veko sa teraz zmestí 168 litrov nákladu, čo je o 29 viac v porovnaní s prvou generáciou, ale zároveň o 28 menej než v sesterskom Peugeote 108 a Citroëne C1. Nie je však jasné, či ide o údaj s rezervným kolesom alebo bez neho. No aj s rezervou má kufor Peugeotu stále 180 litrov.
Najväčšou pýchou Ayga je jeho nové multimediálne rozhranie MirrorLink ovládané cez sedempalcovú dotykovú obrazovku x-Touch. To integruje nielen funkcie komunikácie, navigácie či audia, ale aj možnosť ovládania funkcií smartfónu priamo z obrazovky či zobrazenia jeho obsahu na monitore. Menu Car Information zas ponúka všetky dôležité prevádzkové informácie. K tomu má Aygo prístrojový panel s analógovým centrálnym rýchlomerom a sústredným displejom palubného počítača.
Pod kapotou nájdeme na rozdiel od Peugeotu 108 a Citroënu C1, ktoré ponúkajú dve motorizácie, len jediný motor. Aj to nie celkom nový. Litrový trojvalec 1,0 VVT-i však prešiel veľkou modernizáciou. V prvom rade vzrástol jeho kompresný pomer z 11:1 na 11,5:1. Upravené bolo aj variabilné časovanie ventilov. O znížené trenie sa zas postarala rozvodová reťaz so zníženým trením, nová povrchová úprava zdvíhadiel ventilov, ale aj dvojkomorová olejová vaňa. Klesla aj hmotnosť agregátu, keďže Toyota použila dnes módne zberné výfukové potrubie integrované do hlavy valcov.
Výsledkom úprav je mierny nárast výkonu z 50 na 51 kW a zvýšenie krútiaceho momentu z 93 na 95 Nm. Hoci maximum dosahuje až pri 4¤300 otáčkach, zlepšil sa celkový priebeh. Motor totiž ponúka 85 Nm už od 2¤000 otáčok za minútu. Druhým benefitom je zníženie spotreby. Aygo v kombinácii s päťstupňovým manuálom vystačí so 4,1 litra benzínu na 100 km, čo je o 0,3 litra menej. Samozrejme, vplyv na to má aj nízka pohotovostná hmotnosť Ayga, ktorá štartuje na 840 kg, ale aj zlepšená aerodynamika. Koeficient Cd klesol z hodnoty 0,30 na 0,29.
Ešte lepšie je na tom verzia Eco so štart-stop systémom, predĺženými prevodmi štvrtého a piateho prevodového stupňa, zlepšenou aerodynamikou (Cd 0,28) a s pneumatikami so zníženým valivým odporom. Aygo Eco spotrebuje len 3,9 litra benzínu. Dynamické parametre ostali na pôvodnej úrovni. Aygo zrýchľuje na stovku za 14,2 sekundy a s voliteľnou robotizovanou prevodovkou x-shift, ktorá umožňuje aj manuálny systém radenia pomocou krídelka na volante, za 15,5 sekundy. Verzia Eco stráca na bežné Aygo v zrýchlení len jednu desatinku sekundy.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 3 455 |
Šírka (mm) | 1 615 |
Výška (mm) | 1 460 |
Rázvor náprav (mm) | 2 340 |
Objem batožinového priestoru (l) | 168 |
Objem palivovej nádrže (l) | 35 |
Podvozok ostáva verný jednoduchým predným závesom McPherson a zadnej náprave s torznou priečkou. Kvalitu jazdných vlastností však posilní zväčšený rozchod kolies o osem milimetrov na prednej aj zadnej náprave. V základe používa Aygo 14– a vo vyšších výbavách 15-palcové disky kolies. Samozrejmosťou je stabilizačný systém VSC. Bezpečnostnú výbavu dopĺňajú čelné a bočné závesové airbagy, kontrola tlaku v pneumatikách a praktický hill-holder na uľahčenie rozbehu do svahu.
Nová Toyota Aygo absolvovala svetovú premiéru na autosalóne v Ženeve. Vyrábať sa bude so svojimi súrodencami opäť v spoločnom závode TPCA v českom Kolíne. Na slovenský trh sa má dostať začiatkom leta. K dispozícií bude troj- aj päťdverová verzia.
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Verzia | 1,0 VVT-i | 1,0 VVT-i x-shift | 1,0 VVT-i Eco |
Počet valcov/ ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 998 | 998 | 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 51/6 000 | 51/6 000 | 51/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 95/4 300 | 95/4 300 | 95/4 300 |
Prevodovka | 5M | 5M-robotizovaná | 5M-dlhšie prevody |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 160 |
0 – 100 km/h (s) | 14,2 | 15,5 | 14,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,1 | 4,2 | 3,9 |