Pol roka po premiére novej tristoosmičky rozšíril Peugeot ponuku o praktické kombi SW. A naplno pritom využil možnosti, ktoré mu ponúkla modulárna platforma EMP2. Nový francúzsky kombík je preto nielen dlhší, ale má aj výrazne väčší rázvor. Ten narástol o 11 cm na 2 730 mm. Predĺžený bol aj zadný previs. A to o 22 cm, čím celková dĺžka vzrástla na 4 585 mm. V porovnaní s hatchbackom pribudlo tak na SW spolu až 33 centimetrov.
Kým hatchback 308 je v porovnaní so svojím predchodcom kompaktnejší, kombi SW, naopak, narástlo. Oproti predchádzajúcemu modelu má rázvor väčší o 20 a dĺžku o 85 mm. V každom prípade je však novinka ľahšia. Medzigeneračne zhodila na váhe 140 kg. Z toho až 70 pripadá na ľahšiu platformu. Ďalšie kilogramy ušetrili hliníkové blatníky, hliníková predná kapota, veko kufra vyrobené z termoplastu, ale aj motory či detaily, akými je odľahčená konštrukcia sedadiel.
Peugeot sa však chváli nielen tým, že celkovou hmotnosťou od 1 420 do 1 580 kg je 308 SW najľahším kombi vo svojej triede. Patrí tiež k najaerodynamickejším. Koeficient odporu vzduchu Cx sa totiž podarilo skresať na slušnú hodnotu 0,28. Ale poďme na to najdôležitejšie. Hlavným tromfom 308 SW bude nepochybne kufor. Peugeot nenechal nič na náhodu, jeho objem nastavil priamo proti najsilnejším v triede. Výsledkom je 610 litrov, z toho 54 pod podlahou kufra. Znamená to, že spolu so Škodou Octavia Combi budú jasnými favoritmi.
Jediným modelom, ktorý ponúka v základe viac, je Honda Civic Tourer, ktorá skrýva pod zadným vekom rekordných 624 litrov. S rezervným kolesom klesne využiteľný objem bez zloženia sedadiel o 47 litrov. Peugeot sa tiež snažil maximalizovať využitie kufra. Má preto súmerný tvar, mimoriadne nízku nakladaciu hranu a jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel Magic Flat priamo z batožinového priestoru. Po zložení ponúka 308 SW úplne vodorovnú podlahu a maximálny objem 1 660 litrov, čo je dokonca o 20 viac, ako má Octavia.
Okrem toho je 308 SW vybavené praktickými prestaviteľnými priečkami, elastickými popruhmi na fixáciu predmetov, ale aj hliníkovými koľajničkami s posuvnými kovovými háčikmi. Z väčších rozmerov však profituje aj posádka. Z predĺženia rázvoru o 11 cm pripadajú tri centimetre práve na interiér. Presne o toľko je posunutá zadná lavica, čo znamená, že pôvodná kritika na nedostatok miesta na kolená by mohla byť aspoň čiastočne zažehnaná.
Inak je interiér Peugeotu 308 SW zhodný s hatchbackom vrátane inovatívneho pracoviska vodiča s miniatúrnym volantom a predsunutými prístrojmi, ktorý volá Peugeot i-Cockpit. K nemu treba pripočítať 9,7-palcovú obrazovku dnes už dobre známeho dotykového rozhrania, ktorá zredukovala počet klasických ovládačov na absolútne minimum. Kombi tiež preberá všetky bezpečnostné systémy od sledovania mŕtveho uhla v zrkadlách až po balík Driver Assistant Pack, ktorý integruje adaptívny tempomat, výstrahu pred kolíziou a automatické brzdenie. Spolu s SW však majú v Peugeote 308 premiéru dve nové elektronické vychytávky.
V prvom rade aktívny parkovací asistent pre pozdĺžne a priečne parkovanie s novou funkciou vyparkovania. Druhou novinkou je balík Driver Sport Pack, ktorý aktivuje športový jazdný režim tlačidlom na stredovej konzole. Ten mení reakcie posilňovača riadenia, citlivosť plynového pedála a riadiacu mapu automatickej prevodovky v záujme lepšej dynamiky. Mení sa tiež podsvietenie prístrojov z bieleho na červené a na rozhraní je možné vyvolať údaje o okamžitom výkone, tlaku preplňovania a úrovni pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia.
Bokom nezostala ani zvuková kulisa. O športovú atmosféru sa totiž v interiéri môže postarať audiosústava generujúca športový zvuk motora. Športový mód je však voliteľný len s dvoma motormi – 1,2 e-THP a 2,0 BlueHDi. A keď sme už pri motoroch, z ponuky kombi vypadáva najslabší atmosférický 3-valec 1,2 VTi, ale tiež 4-valec 1,6 THP (92 kW). Prichádza však úplne nová posila v podobe preplňovaných 3-valcov 1,2 e-THP PureTech s výkonom 80 alebo 96 kW a excelentným krútiacim momentom 205, respektíve 230 Nm. Silnejší z nich úplne nahrádza slabšiu verziu 4-valca 1,6 THP. Vrcholom benzínovej ponuky zostáva motor 1,6 THP s výkonom 115 kW.
Novinky sú aj v dieselových motorizáciách. S Peugeotom 308 SW prichádzajú nové ekologické 4-valce 1,6 BlueHDi (asi 88 kW) a 2,0 BlueHDi (110 kW) so selektívnou úpravou výfukových plynov a sériovým stop-štart systémom. Motor 1,6 BlueHDi má priemernú spotrebu len 3,2 litra nafty, silnejší z nich 3,8 litra. V ponuke však zostávajú aj pôvodné diesely 1,6 HDi (68 kW) a 1,6 e-HDi (84 kW) so štart-stop systémom. Najslabšie dieselové a benzínové motory sú kombinované výlučne s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre ostatné je určený 6-stupňový manuál.
Úplne nová 6-stupňová automatická prevodovka Aisin je zatiaľ vyhradená len pre najsilnejší diesel 2,0 BlueHDi. Je vybavená systémom QuickShift, ktorý umožňuje radenie rýchlostí krídelkami na volante. Vďaka nízkemu treniu je spotreba v porovnaní s manuálnou prevodovkou vyššia len o 0,3 litra nafty na 100 km. Na znížení spotreby sa však môžu podieľať aj špeciálne pneumatiky Michelin s extrémne nízkym valivým odporom. V júli sa ponuka rozšíri o druhú verziu s automatickou prevodovkou. S automatom bude môcť byť kombinovaný aj silnejší 3-valec 1,2 e-THP (96 kW).
Podvozok 308 SW vychádza z hatchbacku. Vpredu to znamená zavesenie pseudo McPherson a vzadu nápravu s deformovateľnou priečkou. Naladenie tlmičov a pružín, ako aj geometria náprav je prispôsobená na väčšie zaťaženie. V porovnaní so svojím predchodcom však nové 308 W ťaží zo zníženého ťažiska o 20 mm, ale pevnejšej karosérie. Napriek predĺženiu rázvoru sa dokonca podarilo zmenšiť priemer otáčania na 11,2 metra, čo je zlepšenie o 20 cm.
Nové francúzske kombi predstaví Peugeot na aprílovom autosalóne v Bratislave. Do predaja sa dostane začiatkom júna. Už dnes však prijíma objednávky. Základná cena verzie 1,2 e-THP (80 kW) Acces štartuje na 14 990 eurách.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 585 |
Šírka (mm) | 1 863 |
Výška (mm) | 1 461 |
Rázvor náprav (mm) | 2 730 |
Objem batožinového priestoru (l) | 610 – 1 660 |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 420 – 1 580 |
Technické údaje (benzínové motory) | |||
---|---|---|---|
Motor | 1,2 e-THP | 1,2 e-THP | 1,6 THP |
Počet valcov/ ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 | 1 199 | 1 598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 80/5 500 | 96/5 500 | 115/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 205/1 500 | 230/1 750 | 240/1 400 |
Prevodovka | 5M | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 | 205 | 210 |
0 – 100 km/h (s) | 13,0 | 12,1 | 9,5 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 | 4,7 | 5,4 |
Technické údaje (naftové motory) | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1,6 HDi | 1,6 e-HDi | 2,0 BlueHDi | 2,0 BlueHDi |
Počet valcov/ ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 560 | 1 560 | 1 997 | 1 997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 68/4 000 | 85/3 600 | 110/3 750 | 110/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 230/1 750 | 270/1 750 | 370/2 000 | 370/2 000 |
Prevodovka | 5M | 6M | 6M | 6A |
Max. rýchlosť (km/h) | 181 | 193 | 215 | 212 |
0 – 100 km/h (s) | 13,7 | 12,0 | 9,8 | 10,0 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,8 | 3,7 | 3,8 | 4,1 |