Hoci ide len o modernizáciu, vynovený Land Cruiser si s tým predošlým rozhodne nepomýlite. V Toyote mu totiž naordinovali poriadne divokú plastiku prednej masky. A zdá sa, že tentoraz si naozaj nerobili ťažkú hlavu z európskeho vkusu. Našťastie, dizajn nie je pri klasickom off-roade prioritný. Každopádne nová tvár jasne deklaruje, že táto terénna ikona sa cíti mimo asfaltu lepšie než kedykoľvek predtým.
V Toyote znížili počet predných rebier masky zo šiestich na päť, no sú o to širšie a mohutnejšie. Zasahujú hlboko do nárazníka, čo vytvára dojem akejsi mreže. O to viac, že Toyota nešetrila ani na chróme, ktorým by mohol Land Cruiser súťažiť s čínskymi kreáciami. Paradoxne, maska je lemovaná svetlami, ktoré majú na zvyklosti off-roadov priam futuristický tvar. A tomu zodpovedá aj svetelná technika. Po prvýkrát môžu byť vybavené výlučne LED technológiou. Zmenený je samozrejme aj nárazník.
Ďalšie úpravy sa týkajú nového dizajnu 17– a 18-palcových diskov kolies či pozmenených zadných svetiel, ale aj nového obkladu zadnej poznávacej značky. V ponuke pribudli štyri nové odtiene laku – čierny, béžový, tmavozelený a tmavomodrý. Spolu s úpravami došlo aj k miernemu nárastu rozmerov. Predný previs je totiž dlhší o 20 mm. Toyota však zdôrazňuje, že sa tým nezmenšil predný nájazdový uhol (32 stupňov). Takže terénne charakteristiky Land Cruiseru zostávajú nedotknuté.
Interiér podstúpil tiež viacero zmien. Ak vynecháme nové dekoratívne obklady či kvalitnejšie poťahy sedadiel a výplní dverí, je tým najdôležitejším nový prístrojový panel, nové multimediálne rozhranie a najmä nový modul ovládania terénnych funkcií. Prístrojový panel s optitrónovým modro-bielym podsvietením dostal nielen modernejšiu grafiku, ale aj 4,2-palcový multiinformačný TFT displej. Ten dopĺňa 7-palcový displej dotykového rozhrania Toyota Touch 2 v centre palubnej dosky.
Pre vyznávačov off-roadu je ale najväčším prínosom nový panel terénnych systémov, ktorý sústreďuje ovládanie všetkých dôležitých funkcií do jediného bloku. Nájdete tu otočný ovládač systému MSC (Multi-terrain Selec) s piatimi jazdnými módmi (blato a piesok, štrk, nerovnosti, kamene, prašné cesty a kamene), ovládanie uzávierok diferenciálov, redukčnej prevodovky, terénneho „tempomatu“ Crawl Control, pneumatického odpruženia, ale aj kontroly stability pri prudkom klesaní.
Prístup k tretiemu radu sedadiel uľahčuje zväčšený uhol sklápania operadiel zadných sedadiel z 33,8 na 46 stupňov. A keď sme už pri zadných sedadlách, aj tie dostali možnosť vyhrievania. V 5-dverovej verzii ponúka Land Cruiser v päťmiestnom usporiadaní 620 litrov pre batožiny. Prístup do kufra zabezpečuje nielen krídlové veľké veko, ale aj samostatne vyklápateľné zadné okno. Samozrejme, v ponuke ostáva aj jeho kratšia 3-dverová modifikácia.
Pod kapotou sa neudiali žiadne zásadné zmeny. Land Cruiser spolieha, tak ako predtým, buď na naftový 4-valec 3,0 D4-D (140 kW), alebo benzínový 6-valec 4,0 VVT-i (207 kW) s priamym vstrekovaním paliva. Aj hodnoty krútiaceho momentu 420, respektíve 385 Nm ostali na pôvodnej úrovni. Diesel však odteraz plní emisnú normu Euro 5+. V spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovku spotrebuje priemerne 8,2 litra nafty a s 5-stupňovým automatom dokonca o deci menej. Benzínová verzia, kombinovaná výlučne s automatickou prevodovkou si vypýta 10,8 litra paliva.
Podvozok ostáva verný nezničiteľnému rebrinovému rámu, čo je dnes tále raritou. Kolesá sú síce opäť zavesené vpredu na dvojitých lichobežníkových ramenách a vzadu na štvorprvkových závesoch, ale práve na šasi došlo k najväčším zmenám. Týkajú sa hlavne systému elektronicky modulovaného systému zavesenia KDDS (kineticko-dynamický systém pruženia). Zmenila sa napríklad hrúbka oboch stabilizátorov, ich puzdier, ale aj piestnic, čím sa zlepšila stabilita na ceste. Tej prospievajú aj adaptívne tlmiče s nastaviteľnou tuhosťou.
Systém KDDS zároveň umožňuje odpájanie stabilizátorov v teréne, čo zväčšuje kríženie náprav. V teréne je tiež výhodou regulácia svetlej výšky podvozku a samozrejme systém 4×4 s permanentným náhonom na obe nápravy v pomere 50:50. V prípade potreby však dokáže medzinápravový diferenciál Torsen meniť pomer až do 30:70 v prospech zadných kolies. Ak to nestačí, je k dispozícii uzávierka medzinápravového aj zadného diferenciálu a navyše elektronická podpora trakcie v podobe regulácie záberu A-TRC s aktívnym pribrzďovaním.
Pre skutočne ťažké podmienky je Land Cruiser vyzbrojený redukčnou prevodovkou a terénnym „tempomatom“ Crawl Control pre pomalú jazdu v teréne, kde vozidlo udržuje zvolenú rýchlosť bez ohľadu na stúpanie, klesanie či prejazd cez veľké nerovnosti. Vodič má zároveň perfektný prehľad o situácii. Spolu s aktiváciou systém Multi-terrain Select sa totiž aktivujú aj štyri exteriérové kamery zobrazujúce blízke okolie vozidla na 7-palcovom displeji systému Multi Terrain Monitor.
Na displeji prístrojového panelu sa pritom zobrazuje poloha natočenia predných kolies, informácie o ich zábere, ale aj údaje o stave uzávierok. Napriek drsnému korienku si môže nový Land Cruiser pripísať na konto aj pokročilých bezpečnostných pomocníkov. Disponuje napríklad prednárazovým systémom Pre-Crash, monitorovaním slepého uhla v zrkadlách, adaptívnym tempomatom či novým výstražným systémom RCTA (Rear Cross Traffic Alert), ktorý monitoruje dopravu za vozidlom pri cúvaní z parkovacieho miesta.
Rozmery | |
---|---|
Karoséria | 5 – dverí |
Dĺžka (mm) | 4 780 |
Šírka (mm) | 1 885 |
Výška (mm) | 1 830 – 1 890 |
Rázvor náprav (mm) | 2 790 |
Objem batožinového priestoru (l) | 104 – 621 – 1 155 |
Objem palivovej nádrže (l) | 87 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 205 – 2 255 |
Terénne vlastnosti | |
---|---|
Min. svetlá výška (mm) | 220 |
Predná nájazdový uhol (v stupňoch) | 32 |
Zadný nájazdový uhol (v stupňoch) | 25 |
Prechodový uhol (v stupňoch) | 22 |
Stúpavosť (v stupňoch) | 42 |
Bočný náklon (v stupňoch) | 42 |
Hĺbka brodenia (mm) | 700 |
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | 3,0 D-4D | 3,0 D-4D AT | 4,0 VVT-i V6 |
Počet valcov/ ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 6/24 2×DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 2 982 | 2 982 | 3 956 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/3 400 | 140/3 400 | 207/5 600 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 420/1 600 | 420/1 600 | 385/4 400 |
Prevodovka | 6M | 5A | 5A |
Max. rýchlosť (km/h) | 175 | 175 | 180 |
0 – 100 km/h (s) | 11,4 | 11,0 | 10,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,2 | 8,1 | 10,8 |