Konečne! Nové Mondeo stojí na prahu Európy. Dostane aj 4x4

Zdá sa, že priam nekonečné čakanie na najzásadnejšiu novinku Fordu v Európe sa kráti. Nové Mondeo dorazí na trh koncom roka. No už teraz prezentuje automobilka predprodukčné verzie európskej špecifikácie. Na Slovensku ho po prvýkrát uvidíme na budúci týždeň na bratislavskom autosalóne.

03.04.2014 06:00
debata (4)
Nové Mondeo preberá štylistiku svojich mladších... Foto: Ford
Ford Mondeo 2014 Nové Mondeo preberá štylistiku svojich mladších súrodencov. Vidno to najmä na hexagonálnej prednej maske podobnej vynovenému Focusu či Fieste.

Nové Mondeo predstavil Ford na autosalóne v Paríži v roku 2012. V názve síce niesol prívlastok Concept, no bolo zrejmé, že ide o prototyp sériového modelu štvrtej generácie. Napriek tomu, že odvtedy ubehol rok a pol, a nové Mondeo sa pod názvom Fusion veselo predáva od začiatku vlaňajšieho roka v USA, európsky zákazníci naň musia ešte stále čakať.

Čas sa však kráti. Do Európy by malo Mondeo prísť ešte tento rok. V súvislosti s tým automobilka štartuje marketingové aktivity. Na Slovensku ho napríklad predstaví už na budúci týždeň na autosalóne v Bratislave. Je preto čas pripomenúť si, čo o ňom vlastne vieme. To aj napriek tomu, že presné technické informácie európskej verzie si Ford necháva stále pre seba. Dozvieme sa ich až tesne pred začiatkom spustenia európskeho predaja.

Rozmery Mondea opäť o čosi narástli. Do dĺžky... Foto: Ford
Ford Mondeo 2014 Rozmery Mondea opäť o čosi narástli. Do dĺžky pribudli tri centimetre. Rázvor s hodnotou 2 845 mm sľubuje veľmi priestranný interiér.

No aj tak sa zdá sa, že sa máme na čo tešiť. Nové Mondeo bude v mnohom prelomové. Ako prvý model strednej triedy dostane trojvalcový motor 1,0 EcoBoost, bude tiež prvým hybridným modelom Fordu v Európe a navyše sa predstaví po prvý raz vo svojej viac ako dvadsaťročnej kariére s pohonom oboch náprav. To znamená oveľa sebavedomejší postoj v boji s Volkswagenom Passat, Opelom Insignia či Škodou Superb, ale aj francúzskymi súpermi od Renaultu, Citroënu a Peugeotu.

Nové Mondeo je naozaj nové. Po Focuse či Fieste je ďalším predstaviteľom jednotnej modelovej stratégie One Ford pre celý svet. Postavené je na globálnej podvozkovej platforme CD. Hneď od začiatku sa predstaví v troch karosárskych variantoch – ako 5-dverový liftabck, priestranné kombi a 5-dverový sedan s hybridným pohonom. Riešením prednej hexagonálnej masky evokuje, podobne ako Fiesta a modernizovaný Focus, luxusný Aston Martin.

Verzia kombi bola vyvíjaná špeciálne pre... Foto: Ford
Ford Mondeo 2014 Verzia kombi bola vyvíjaná špeciálne pre Európu. Objem batožinového priestoru však zatiaľ nepoznáme.

Pri pohľade na nízku športovú líniu kabíny liftbacku, inšpirovanú módou štvordverových kupé, si zas možno spomeniete na Jaguar XF. V každom prípade bude však nové Mondeo opäť o čosi väčšie. Pritom už jeho tretia generácia patrila k najmohutnejším predstaviteľom triedy. Veľkorysý rázvor náprav s hodnotou 2 845 mm ostane síce na prakticky bez zmien, no do dĺžky sa natiahne zo 4 840 na 4 870 mm. Lepšia aerodynamika bude aj výsledkom zníženia karosérie o 24 mm.

Novinkou interiéru s vysokou kvalitou spracovania sú nafukovacie zadné bezpečnostné pásy a hlasom aktivované rozhranie Ford Sync s technológiou MyFord Touch a 8-palcovou dotykovou obrazovkou. Vďaka tomu bude môcť vodič stále držať volant, a pritom hlasovými povelmi obsluhovať funkcie telefónu, navigácie, audiosystému či klimatizácie. Medzi novinkami súvisiacimi s bezpečnosťou nájdeme aj adaptívne LED svetlá.

Rozmery, objemy
Dĺžka 4 869 mm
Šírka 1 852 mm
Výška 1 476 mm
Rázvor náprav 2 845 mm
Veľkosť batožin. priestoru 455 l
Objem nádrže 62 l

Vyšší bude aj komfort. Napríklad vďaka parkovaciemu asistentovi pre priečne aj pozdĺžne parkovanie, novým sedadlám s masážnou funkciou či elektricky nastaviteľnému stĺpiku riadenia, ktorý sa v tejto triede predstavuje po prvý raz. Mondeo tiež dostane po prvýkrát elektricky ovládané veko batožinového priestoru. Pod ním by sa malo ukrývať 455 litrov pre batožiny. Aspoň toľko udáva Ford pri americkej verzii Fusion.

Pod kapotou s odohrá doslova revolúcia. A to nielen z pohľadu Fordu. Šokom je najmä rozhodnutie rozšíriť ponuku motorov o nový litrový benzínový 3-valec 1,0 EcoBoost. Mondeo sa tak stane prvým modelom svojej triedy s 3-valcovým motorom. Rovnakou novinkou je 4-valec 1,5 EcoBoost so zatiaľ nezverejneným výkonom. Na vrchole benzínovej ponuky sa udomácni motor 2,0 EcoBoost (cca 176 kW).

Novinkou interiéru je nielen multimediálne... Foto: Ford
Ford Mondeo 2014 Novinkou interiéru je nielen multimediálne rozhranie Sync s 8-palcovou obrazovkou a hlasovým ovládaním, ale aj elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia a zadné nafukovacie bezpečnostné pásy.

Priaznivci nafty budú mať na výber medzi úspornou verziou Mondeo 1,6 TDCi EcoNetic a dvojlitrovým dieselovým agregátom 2,0 TDCi. Práve ten dostane po prvýkrát v histórii Mondea pohon oboch náprav 4×4. Okrem základných 6-stupňových manuálnych prevodoviek ponúkne Ford aj dvojspojkový automat Powershift. Dynamické parametre ostávajú zatiaľ tajomstvom, no zato máme viac informácii o hybridnej verzii. Mondeo bude totiž prvým európskym Fordom s hybridným pohonom.

O ten sa postará kombinácia atmosférického benzínového motora 2,0 Duratec (105 kW), elektromotora (cca 85 kW), kontinuálnej prevodovky CVT a li-ion akumulátorov s kapacitou 1,4 kWh. Celkový výkon sústavy je naladený na 138 kW. Pri kooperácii oboch pohonných jednotiek akceleruje hybridné Mondeo s hmotnosťou 1 678 kg na stovku za 9,1 sekundy. Údaj o priemernej spotrebe však Ford nezverejnil.

To, že si Ford zakladá na kvalite podvozkov je známy fakt. A inak to nebude ani v prípade Mondea. To je totiž prvým Fordom postaveným na úplne novej platforme CD pre vozidlá nižšej strednej a strednej triedy. Vybavená je novým nezávislým zavesením všetkých kolies s integrovanými ramenami. Toto riešenie má vraj prispieť nielen k suverénnym jazdným vlastnostiam, ale aj nízkemu hluku v kabíne. Samozrejmosťou je posilňovač riadenia.

Ako sme už spomenuli, Mondeo bude mať slovenskú výstavnú premiéru na bratislavskom autosalóne. Výrobu európskej verzie odštartuje Ford v septembri v španielskej Valencii. Prípadní záujemcovia sa však musia aj tak vyzbrojiť trpezlivosťou. Na trh sa totiž reálne dostane až koncom roka. Dobrou správou je, že v ponuke budú hneď od začiatku všetky tri karosárske varianty vrátane hybridného sedanu.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #Ford Mondeo
Články podľa značiek