Hoci Citroën C5 patrí stále k najkomfortnejším modelom svojej triedy a je posledným modelom značky s hydropneumatickým pružením, najlepšie časy má už jednoducho za sebou. Ťahá šiesty rok kariéry a predaje idú dolu. V domácom Francúzsku sa preň vlani rozhodlo len necelých 11 000 zákazníkov. To je dvakrát menej ako v prípade konkurenčného Peugeotu 508.
Lenže nový model príde najskôr koncom budúceho roka, a tak Citroën spestruje ponuku o atraktívnu verziu CrossTourer. Inšpiráciou sú mu konkurenčné off-roadovo ladené kombi ako Audi A4 Allroad, VW Alltrack, Opel Insignia Country Tourer, ale aj sesterský Peugeot 508 RXH a Škoda Octavia Scout. Recept je totožný, lenže bez pohonu oboch náprav. Imidž štvorkolky sa tak snaží dohnať aspoň off-roadovým tuningom.
Veľké kombi vyzbrojil Citroën decentným ochranným paketom. Má napríklad plastom lemované blatníky a nábehové chrániče na nárazníkoch. Tie sú podobne ako 18-palcové disky a strešné lišty zhotovené v matnej sivej farbe. Spätné zrkadlá zas dostali chrómový kryt. A potom je tu ešte podvozok so zvýšenou svetlou výškou o 15 mm. Týka sa to však len verzií s hydropneumatickým pružením Hydractive III+.
Práve špecifickým pružením čiastočne dobieha náskok konkurencie s náhonom 4×4. Na rozdiel od nej, ak neberieme do úvahy luxusné Audi A6 Allroad s pneumatickým podvozkom, môže sa C5 CrossTourer pochváliť ako jediné nielen možnosťou zväčšenia svetlej výšky, ktorá je výhodou mimo asfaltu, ale aj zachovaním dobrých jazdných vlastností pri vysokých rýchlostiach. Pri nich sa totiž karoséria, naopak, zníži.
Systém Hydractive III+ ponúka v teréne dva módy. Buď zvýši podvozok o 4 cm, a to do rýchlosti 40 km/h, alebo až o 6 cm pri rýchlostiach do 10 km/h. To je o 15 mm viac, ako dokáže bežné hydropneumatické odpruženie Hydractive III. Absenciu štvorkolky supluje systém inteligentnej kontroly trakcie predných kolies, teda pribrzďovaním preklzujúceho kolesa. Do výbavy dostal aj kontrolu tlaku v pneumatikách.
CrossTourer nie je výsadou najsilnejších motorizácií modelového radu C5. Pripravené sú až štyri dieselové agregáty vrátane najslabšieho 1,6 HDi (85 kW). Ten však nemožno kombinovať s pružením Hydractive. Navyše si musí vystačiť s 5-stupňovou manuálom prevodovkou. Nad ním stojí dvojliter 2,0 HDi s výkonom 103 alebo 120 kW. Pre silnejší z nich je pripravený 6-stupňový automat. Ten je štandardom pre špičkovú verziu 2,2 HDi Bi-Turbo (150 kW).
Bonusom CrossToureru je nepochybne aj bohatá sériová výbava, ktorá vychádza z najvyššej úrovne Business Exclusive. Ponúka preto napríklad elektricky nastaviteľné kožené sedadlá s masážnou funkciou, zadné airbagy, cúvaciu kameru, navigačný systém e-MyWay, adaptívne bi-xenónové svetlá, elektrochromatické spätné zrkadlá a spomínané 18-palcové disky kolies či ochranný paket.
Citroën C5 CrossTourer sa predstavil na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Slovenskú premiéru si odbije už zajtra na autosalóne v Bratislave. Dovážať sa k nám bude len s najsilnejšími motormi 2,0 HDi (120 kW) a 2,2 HDi (150 kW) v kombinácii s automatickými prevodovkami.