Volkswagen pracuje na super úsporných motoroch

K radikálnemu zníženiu spotreby paliva má prispieť variabilný kompresný pomer, ale aj elektrické turbodúchadlo.

07.04.2014 12:00
VW - variabilný kompresný pomer Foto:
Nová generácia benzínových motorov VW dostane technológiu variabilného kompresného pomeru. Tá sa z dôvodu zložitosti konštrukcie objavila zatiaľ len v experimentálnych motoroch. Pokúšal sa ňu švédsky Saab, ale aj Mercedes-Benz.
debata (17)

Zdá sa, že koncern Volkswagen má po epoche downsizingzu v pláne ďalší zásadný krok na ceste k znižovaniu spotreby a emisií. Oznámil, že vyvíja úplne novú generáciu motorov s variabilnou kompresiou.

Príchod nových super úsporných benzínových agregátov oznámil sám šéf vývoja značky Audi Ulrich Hackenberger na výročnej tlačovke koncernu VW. Zmienil sa o štyroch zásadných konštrukčných riešeniach. Z toho dvoch nových a dvoch, ktoré dnes už síce používa, no aplikoval by ich v oveľa širšom meradle.

Najväčší prínos na zvýšenie účinnosti bude mať nepochybne zavedenie systému variabilného kompresného pomeru. Toto riešenie sa zatiaľ nedostalo z experimentálneho štádia, hoci na ňom pracuje a pracovalo viacero spoločností. Spomeňme aspoň skrachovaný švédsky Saab, ktorý predstavil takýto motor už začiatkom tisícročia, Mercedes-Benz a jeho zázračný 4-valec DiesOtto v štúdii F 700 alebo francúzsku spoločnosť MCE-5 Development.

Druhou novinkou sa majú stať elektricky poháňané turbodúchadlá. Tie by mali nadobro odstrániť problémy s nízkym prepĺňacím tlakom pri nízkych otáčkach motora, čo je dané malou rýchlosťou výfukových plynov. Zvlášť pri maloobjemových motoroch. Elektrické turbodúchadlá by tak mohli otvoriť cestu k ďalšiemu downsizingu bez ujmy na ich výkonových charakteristikách.

Ďalšiu dvojicu technických riešení už dobre poznáme. Koncern zavedie širšie využitie technológie odpojovania valcov ACT pri nízkom zaťažení, akú dnes používa motor 1,4 TSI, napríklad vo Volkswagene Golf, ale aj jeho viacvalcoví súrodenci. A rovnako masový nástup budú mať aj automatické prevodovky s takzvanou voľnobežkou, ktoré umožnia odpojiť motor, a tým využiť zotrvačnosť vozidla.

Kedy sa nová generácia motorov predstaví, Volkswagen zatiaľ neprezradil. S najväčšou pravdepodobnosťou ich však zavedie najprv v prémiových koncernových značkách Audi a Bentley.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #variabilný kompresný pomer
Články podľa značiek