Peugeot udáva priemernú spotrebu naftového modelu 308 1,6 e-HDi (85 kW) so stop-štart systémom, 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a veľkými 17-palcovými diskami len 3,8 litra nafty na 100 km. Nikoho však neprekvapí, že oficiálne údaje výrobcov sú vzhľadom na laboratórne podmienky merania a následnú metodiku výpočtu často mimo reality. Tá sa dá zistiť len skutočnou prevádzkou. A presne to sme urobili.
Teplé počasie, ale zimné gumy
Test sa uskutočnil vo veľmi peknom jarnom počasí. Na teplomere nebolo menej ako pätnásť stupňov. Odštartovali sme ho doplnením nádrže až po okraj. Motor bol už v tom čase zahriaty. Posádku tvorili dvaja ľudia, čo zodpovedá priemernej obsadenosti. Proti optimálnym podmienkam však stáli veľké 17-palcové disky obuté ešte stále zimnými pneumatikami s rozmerom 225/45 R17, hmotnosť vozidla v najdrahšej úrovni vybavenia cez 1 400 kg, ale aj pomerne veterné počasie. No aj to je realita.
Reálna bola aj trasa. Nevychádzali sme totiž z európskeho cyklu, ale Peugeot sme prevetrali v mestských zápchach, mimo mesta s tradičnou deväťdesiatkou, ale aj na úsekoch plných obcí s rýchlostným limitom, na diaľnici s obmedzenou rýchlosťou na 110 km/h a tiež pri diaľničnej stotridsiatke. Nevyhli sme sa ani stúpaniu v serpentínach na Pezinskú Babu. To všetko sa v laboratóriu simulovať nedá. Navyše sme nejazdili vyslovene na spotrebu, ale normálnym tempom. Klimatizácia bola vypnutá.
V centre i na diaľnici
Prvé kilometre viedli centrom Bratislavy s množstvom križovatiek a v zápchach. Tu ukázal svoju silu vynikajúci štart-stop systém, ktorý je vďaka reverzibilnému alternátoru omnoho účinnejší ako pri bežných štart-stop systémoch, ktoré štartujú len so silnejším štartérom. Maximálna spotreba v prehustenom centre síce vzrástla na 5,9 litra, len čo sme sa však vymotali z uličiek a využili aj menej frekventované úseky, ustálila sa na 5,5 litra. Peugeot udáva 4,4.
Po opustení Bratislavy pomalým tempom cez Dúbravku smerom na Devínsku Novú Ves spotreba ešte stihla klesnúť na 5,4 litra. To sme mali za sebou 25 km priemernou rýchlosťou 29 km/h. Nasledovala jazda do Malaciek starou cestou cez Stupavu, ktorá je pomerne frekventovaná, takže priemerná rýchlosť bola len 57 km/h. Peugeot reagoval okamžitým znížením apetítu. Úsek dlhý 43 km prešiel so spotrebou 3,9 litra nafty na 100 km.
Ustálenú deväťdesiatku, keď motor Peugeotu točí len 1 500 otáčok za minútu sme si zas vyskúšali na úseku z Malaciek do Perneka bez akýchkoľvek obcí. Preši sme ho oboma smermi, aby sme vylúčili vplyv vetra aj mierneho stúpania. Výsledok predstavoval priemer 4,6 litra na 100 km. Na diaľnici z Malaciek do Kútov a späť sme absolvovali celkom 48 km. Priemerná rýchlosť bola aj s otočkou, pár brzdeniami a predbiehaním 122 km/h. Inak sme udržovali „tempomatových“ 130, keď motor točí presne 2 000 otáčok za minútu. V oboch smeroch ukázal palubný počítač údaj 5,3 l/100 km.
Palubný počítač nezavádza
Trochu zabrať dostal Peugeot pri stúpaní na Pezinskú Babu. Na úseku dlhom štyri kilometre síce ukázal priemer 8,5 l/100 km, ale následné deväťkilometrové klesanie zrazilo spotrebu za celý prejazd kopca na štyri litre. A potom spotreba ďalej klesala. Keď sme sa okolo Pezinka a cez Viničné dostali až po vjazd na diaľnicu pri Senci, ukazoval palubný počítač po 27 kilometroch (vrátane Pezinskej Baby) len 3,7 l/100 km. Následná jazda po diaľnici až do Bratislavy, v dĺžke približne 20 km, znamenala priemer 4,1 litra. To bolo ešte menej ako na rovných úsekoch pri 90-kilometrovej rýchlosti. Lenže, mali sme vietor v chrbte.
Osud chcel, že keď sme po pár hodinách pristavili na tej istej čerpacej stanici a pri tom istom stojane, prešli sme počas celého testu na chlp presne 200 km. Počítanie bolo potom veľmi jednoduché. Do našej nádrže sa zmestilo až po okraj 10,68 litra nafty. Na sto kilometrov si tak Peugeot vypýtal priemerne 5,34 litra paliva. Palubný počítač ukazoval na nenulovanom „Tripe 1“ číslicu 5,3, takže sa ukázalo, že údajmi nezavádza.
S letnými pneumatikami by mohla byť priemerná spotreba možno ešte o 5 % nižšia, takže by sa Peugeot dostal na hranicu piatich litrov. Ovplyvniť by sa to dalo aj prísne ekonomickou jazdou. My sme sa však chceli jazdným štýlom prispôsobiť normálnemu užívaniu. Samozrejme, s ľahšou nohou na plyne a s dodržiavaním rýchlostných limitov. Od oficiálneho údaju výrobcu 3,8 litra na 100 km sme sa tak vzdialili o 1,5 litra. No priemernú spotrebu 5,3 litra považujeme aj tak za vynikajúcu.
Celkovo sme počas nášho dlhodobého testu najazdili s Peugeotom 308 1,6 e-HDi (85 kW) do zatiaľ posledného tankovania 3 034 km a do nádrže načapovali 163,07 litra nafty. Priemer tak vychádza na 5,37 litra paliva na 100 km. To veru nie je ďaleko od výsledku nášho testu spotreby.
Vybrané úseky a spotreba | ||
---|---|---|
Úsek | vzdialenosť | priemerná spotreba |
Centrum mesta | 15 km | 5,9 l/100 km |
Centrum + výjazd z mesta | 27 km | 5,4 l/100 km |
Okresné cesty s obcami | 45 km | 3,7 – 4,3 l/100 km |
Okresné cesty (90 km/h) | 40 km | 4,6 l/100 km |
Diaľnica (130 km/h) | 50 km | 5,3 l/100 km |
Celý test | 200 km | 5,34 l/100 km |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | 308 1,6 e-HDi Allure |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1560 |
Výkon (kW/ot.): | 85/3 600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 270/1 750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4 253/1 863/1 457 |
Rázvor náprav (mm): | 2 620 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 420 – 1 228/53 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 196 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,2 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 3,7 |