Systém Beta.ray (Beta.lúče) navrhol nemecký architekt André Brössel. Možno aj preto je jeho zariadenie také krásne. Tvorí ho sklenená guľa naplnená destilovanou vodou a fotovoltaické články. Princíp je jednoduchý. Guľa pôsobí ako optika a koncentruje svetelné lúče na malú plochu fotovoltaických kolektorov. Keďže takáto optika dokáže podľa priemeru gule zosilniť lúče svetla až 20 000-násobne, na výrobu energie stačí aj minimum svetla – napríklad mesačný svit.
Následne sa svetlo pomocou fotovoltaických článkov a tepelných generátorov mení na elektrickú energiu. Ale aby sme boli presnejší. Väčšie zariadenie Beta.ray s priemerom gule 1,8 metra dokáže vyprodukovať za deň približne 6 kWh elektrickej energie. Ak si predstavíme, že zariadenie by malo dobíjať elektromobily, ktorých kapacita batérií sa pohybuje okolo 20 až 25 kWh, nie je to až taký zázrak.
Lenže v porovnaní s bežnými fotovoltaickými článkami ide o veľký pokrok. Len na ilustráciu. Ak by ste mali na streche garáže fotovoltaické panely s plochou osem štvorcových metrov, nedokázali by ste vyrobiť za deň viac ako 3 kWh. Alebo inak, účinnosť systému Beta.ray predstavuje až 45 % v porovnaní s maximálne 20 % v prípade štandardných fotovoltaických článkov.
Účinnosť systému sa zvyšuje aj tým, že panel s kolektormi je pohyblivý. Dokáže sa teda nastaviť do optimálnej polohy pre koncentráciu čo najväčšieho množstva prichádzajúceho svetla. Aj počas zamračených dní preto dokáže vyrábať štvornásobne viac elektrickej energie ako bežné solárne zariadenia. Navyše sa ponúka možnosť, inštalovať v jednom stojane viacej optických gúľ, čo by výkon Beta.ray znásobilo.
V súčasnosti ponúka spoločnosť Rawlemon dve verzie Beta.ray. Menšia používa guľu s priemerom 1,0 a väčšia s priemerom 1,8 metra. Vo výhľade je aj prenosné zariadenie s priemerom bowlingovej gule. To by samozrejme nedokázalo dobíjať elektromobily, ale zato bez väčších problémov zvládlo dobíjanie tabletov či smartfónov, a to aj v noci. Alebo môže slúžiť ako stolová LED lampa.
Nápad architekta Brössela zaujal aj samotné automobilky. Veď kľúč k elektrickej mobilite spočíva práve vo výrobe energie z obnoviteľných zdrojov. Spoločnosť vraj rokuje s dvoma veľkými nemeckými koncernami, medzi nimi aj s Volkswagenom. Podľa Brössela by podpora zo strany automobilových výrobcov pomohla výrazne stlačiť cenu tohto zariadenia a ešte v tomto roku otvoriť prvú nabíjaciu stanicu. V súčasnosti stojí systém Beta.ray 4 200 eur.