C4 Cactus znamená pre Citroën úplne nový prírastok v ponuke. Od čias vytvorenia radu DS je to jednoducho nový vietor, či skôr poriadny prievan v stojatých vodách Citroënu. Mieri ním do triedy populárnych crossoverov. Lenže teraz má ísť o auto, ktorého silným argumentom má byť aj nízka cena. A to sa často nevidí. Podľa šéfa Citroënu Frederica Banzeta má Cactus podliezť ceny konkurentov o 10 až 15 percent.
Možno aj preto ho napriek označeniu C4 v názve nepostavili na úplne novej platforme EMP2. Využíva lacnejšie predĺžené šasi menšieho Citroënu C3. A to do takej miery, že rázvor náprav narástol až na 2 595 mm. Na dĺžku má C4 Cactus 4 157, na šírku 1 729 a na výšku 1 480 mm. Je teda jasným kompaktným crossoverom, ktorý bude súťažiť s domácim Peugeotom 2008 či Renaultom Captur. Podobne ako ony ani Cactus neráta s pohonom oboch náprav.
Inovatívny dizajn si zakladá na jednoduchých proporciách, ale aj prvkoch už známych z MPV C4 Picasso. Vidno to napríklad na rozložení svetiel. Ale najväčšou vychytávkou sú nepochybne vymeniteľné ochranné panely Airbump tvorené polyuretánovým termoplastom. V ich kapsuliach sa nachádzajú vzduchové vankúše. Inovatívnosť ukrýva však aj samotná konštrukcia karosérie. Je to neuveriteľné, ale C4 Cactus „schudlo“ oproti Citroënu C4 o rovné dva metráky. V základnej verzii váži len 965 kg.
Interiér kombinuje prekvapujúcu jednoduchosť s veľkorysým priestorom a digitálnym rozhraním. A hrá aj na emócie. Nielen zadné, ale aj predné sedadlá v štýle „sofa“ tvoria akoby jednu lavicu. Šesťdesiate roky pripomína aj koženými popruhmi dverí, ktoré sa odvolávajú na dizajn dobovej cestovnej batožiny. Ale nedajte sa zmiasť. C4 Cactus je nanajvýš moderné auto, čo dokladuje redukciou tradičných ovládacích prvkov. Väčšinu funkcií nastavenia vozidla, navigácie, komunikácie zábavy či klimatizácie na seba preberá sériovo dodávané dotykové rozhranie so 7-palcovým displejom. Zmizol aj klasický volič automatickej prevodovky. Nahradil ho originálny kruhový ovládač pod palubnou doskou.
Menej tlačidiel a „budíkov“ znamená viac miesta pre posádku. Vlastne celá architektúra interiéru bez stredovej konzoly a s horizontálne riešenou „palubovkou“ je zameraná na priestor. Citroën išiel až tak ďaleko, že airbag spolujazdca presunul do strešného nosníka, čím vytvoril viac miesta na nohy a veľkú schránku v palubnej doske. K tomu pridáva kufor s objemom 358 litrov, čo nie je ďaleko od štandardu hatchbackov nižšej strednej triedy.
Kariéru odštartuje C4 Cactus s troma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Benzínová motorizácia sa spolieha výlučne na trojvalce s objemom 1,2 litra. Základom je atmosférická verzia 1,2 VTi s výkonom 55 kW. Nad ňou stojí silnejšia modifikácia vyladená na 60 kW. Vrchol tvorí nová preplňovaná verzia 1,2 e-THP 100 s priamym vstrekovaním paliva, výkonom 82 kW a štart-stop systémom. Okrem štandardne dodávaných 5-stupňových manuálnych prevodoviek je pre motor 1,2VTi (60 kW) pripravená aj 5-stupňová robotizovaná prevodovka.
Naftová ponuka sa začína 4-valcom 1,6 e-HDi s výkonom 68 kW, ktorý je kombinovaný výlučne so 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Výkonnejší variant 1,6 BlueHDi má výkon 73 kW a vďaka úprave spalín spĺňa s predstihom emisnú normu Euro 6. Štandardom je 5-stupňový manuál. Ten istý motor a prevodovku využíva aj špeciálna ekologická verzia Airdream so spotrebou zníženou až na 3,1 litra nafty na 100 km.
Citroën plánuje pre C4 Cactus špeciálny program predaja inšpirovaný praxou mobilných operátorov. Pôjde o dva druhy finančných produktov. Zákazníci sa budú môcť rozhodnúť pre balíček „all-inclusive“ vrátane poistenia, ktorý je obmedzený na 45 000 kilometrov alebo 36 mesiacov. Začína sa na 199 eurách mesačne za prenájom verzie Start bez klimatizácie. Po ukončení zmluvy môžu zákazníci auto vrátiť, vymeniť za iné alebo ho odkúpiť.
Druhým balíčkom je systém „pay-per-use“, kde zákazník platí mesačný paušál a k tomu poplatky za najazdené kilometre. Ak nenajazdí veľa kilometrov, ušetrí. Táto forma prenájmu bude však spočiatku k dispozícii len v Španielsku, Taliansku a vo Veľkej Británii. Rozšírenie programu závisí od dopytu. Citroën tým chce vyjsť v ústrety ľuďom, ktorí nie sú ochotní kúpiť si auto, ale chcú platiť len za jeho používanie.
Na slovenský trh sa prvé kusy Citroënu C4 Cactus dostanú koncom leta. Objednávkový predaj však Citroën pravdepodobne spustí už v júli. Cena je zatiaľ tajomstvom. Na domácom francúzskom trhu však C4 Cactus štartuje na 13 950 eurách.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 157 |
Šírka (mm) | 1 729 |
Výška (mm) | 1 480 |
Rázvor náprav (mm) | 2 595 |
Objem batožinového priestoru (l) | 348 – 358 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Technické údaje (benzínové motory) | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1,2 VTi 75 | 1,2 VTi 82 | 1,2 e-VTi 82 | 1,2 e-THP 110 |
Počet valcov/ ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 | 1 199 | 1 199 | 1 199 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/5 750 | 60/5 750 | 60/5 750 | 81/6 250 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 118/2 750 | 118/2 750 | 118/2 750 | 205/1 750 |
Prevodovka | 5M | 5M | 5A – robot. | 5M |
Max. rýchlosť (km/h) | 168 | 168 | 172 | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 13,0 | 12,8 | 12,8 | 9,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,6 | 4,6 | 4,3 | 4,6 |
Technické údaje (naftové motory) | |||
---|---|---|---|
Motor | 1,6 e-HDi 92 | 1,6 BlueHDi 100 | 1,6 BlueHDi 100 Airdream |
Počet valcov/ ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 560 | 1 560 | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 68/3 750 | 73/3 500 | 73/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 230/1 750 | 254/1 750 | 254/1 750 |
Prevodovka | 6A – robot. | 5M | 5M |
Max. rýchlosť (km/h)182 | 184 | 184 | |
0 – 100 km/h (s) | 12,0 | 10,7 | 10,6 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,5 | 3,4 | 3,1 |