Citroën C4 Cactus: Poznáme motory aj technické údaje

Po svetovej premiére v Ženeve uvoľnila francúzska automobilka všetky informácie o svojej kľúčovej novinke na rok 2014. Originálny crossover Citroën C4 Cactus ponúkne päť motorov. Na trh príde v lete.

02.05.2014 06:00
debata (2)
Originálny crossover C4 Cactus zapadne dĺžkou... Foto: Citroën
Citroen C4 Cactus Originálny crossover C4 Cactus zapadne dĺžkou medzi hatchback C3 a väčší model C4. Rázvor je zhodný s céštvorkou.

C4 Cactus znamená pre Citroën úplne nový prírastok v ponuke. Od čias vytvorenia radu DS je to jednoducho nový vietor, či skôr poriadny prievan v stojatých vodách Citroënu. Mieri ním do triedy populárnych crossoverov. Lenže teraz má ísť o auto, ktorého silným argumentom má byť aj nízka cena. A to sa často nevidí. Podľa šéfa Citroënu Frederica Banzeta má Cactus podliezť ceny konkurentov o 10 až 15 percent.

Možno aj preto ho napriek označeniu C4 v názve nepostavili na úplne novej platforme EMP2. Využíva lacnejšie predĺžené šasi menšieho Citroënu C3. A to do takej miery, že rázvor náprav narástol až na 2 595 mm. Na dĺžku má C4 Cactus 4 157, na šírku 1 729 a na výšku 1 480 mm. Je teda jasným kompaktným crossoverom, ktorý bude súťažiť s domácim Peugeotom 2008 či Renaultom Captur. Podobne ako ony ani Cactus neráta s pohonom oboch náprav.

Jednoduché vonkajšie línie dopĺňajú inovatívne... Foto: Citroën
Citroen C4 Cactus Jednoduché vonkajšie línie dopĺňajú inovatívne umiestnené denné svetlá, podobne ako na C4 Picasso, a plávajúca línia strechy. Pomer medzi pontónom karosérie a kabíny je presne 2 : 3.

Inovatívny dizajn si zakladá na jednoduchých proporciách, ale aj prvkoch už známych z MPV C4 Picasso. Vidno to napríklad na rozložení svetiel. Ale najväčšou vychytávkou sú nepochybne vymeniteľné ochranné panely Airbump tvorené polyuretánovým termoplastom. V ich kapsuliach sa nachádzajú vzduchové vankúše. Inovatívnosť ukrýva však aj samotná konštrukcia karosérie. Je to neuveriteľné, ale C4 Cactus „schudlo“ oproti Citroënu C4 o rovné dva metráky. V základnej verzii váži len 965 kg.

Interiér kombinuje prekvapujúcu jednoduchosť s veľkorysým priestorom a digitálnym rozhraním. A hrá aj na emócie. Nielen zadné, ale aj predné sedadlá v štýle „sofa“ tvoria akoby jednu lavicu. Šesťdesiate roky pripomína aj koženými popruhmi dverí, ktoré sa odvolávajú na dizajn dobovej cestovnej batožiny. Ale nedajte sa zmiasť. C4 Cactus je nanajvýš moderné auto, čo dokladuje redukciou tradičných ovládacích prvkov. Väčšinu funkcií nastavenia vozidla, navigácie, komunikácie zábavy či klimatizácie na seba preberá sériovo dodávané dotykové rozhranie so 7-palcovým displejom. Zmizol aj klasický volič automatickej prevodovky. Nahradil ho originálny kruhový ovládač pod palubnou doskou.

Najväčšou novinkou sú vymeniteľné farebné... Foto: Citroën
Citroen C4 Cactus Najväčšou novinkou sú vymeniteľné farebné dielce Airbump polyuretánového termoplastu, chrániace karosériu pred poškodením. Nájdeme ich na dverách, ale aj nárazníkoch.

Menej tlačidiel a „budíkov“ znamená viac miesta pre posádku. Vlastne celá architektúra interiéru bez stredovej konzoly a s horizontálne riešenou „palubovkou“ je zameraná na priestor. Citroën išiel až tak ďaleko, že airbag spolujazdca presunul do strešného nosníka, čím vytvoril viac miesta na nohy a veľkú schránku v palubnej doske. K tomu pridáva kufor s objemom 358 litrov, čo nie je ďaleko od štandardu hatchbackov nižšej strednej triedy.

Kariéru odštartuje C4 Cactus s troma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Benzínová motorizácia sa spolieha výlučne na trojvalce s objemom 1,2 litra. Základom je atmosférická verzia 1,2 VTi s výkonom 55 kW. Nad ňou stojí silnejšia modifikácia vyladená na 60 kW. Vrchol tvorí nová preplňovaná verzia 1,2 e-THP 100 s priamym vstrekovaním paliva, výkonom 82 kW a štart-stop systémom. Okrem štandardne dodávaných 5-stupňových manuálnych prevodoviek je pre motor 1,2VTi (60 kW) pripravená aj 5-stupňová robotizovaná prevodovka.

Interiér šokuje najmä dizajnom predných... Foto: Citroën
Citroen C4 Cactus Interiér šokuje najmä dizajnom predných sedadiel pripomínajúcich jednodielnu lavicu, ale aj koženými kľučkami dverí evokujúcich luxusnú príručnú batožinu.

Naftová ponuka sa začína 4-valcom 1,6 e-HDi s výkonom 68 kW, ktorý je kombinovaný výlučne so 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Výkonnejší variant 1,6 BlueHDi má výkon 73 kW a vďaka úprave spalín spĺňa s predstihom emisnú normu Euro 6. Štandardom je 5-stupňový manuál. Ten istý motor a prevodovku využíva aj špeciálna ekologická verzia Airdream so spotrebou zníženou až na 3,1 litra nafty na 100 km.

Citroën plánuje pre C4 Cactus špeciálny program predaja inšpirovaný praxou mobilných operátorov. Pôjde o dva druhy finančných produktov. Zákazníci sa budú môcť rozhodnúť pre balíček „all-inclusive“ vrátane poistenia, ktorý je obmedzený na 45 000 kilometrov alebo 36 mesiacov. Začína sa na 199 eurách mesačne za prenájom verzie Start bez klimatizácie. Po ukončení zmluvy môžu zákazníci auto vrátiť, vymeniť za iné alebo ho odkúpiť.

Väčšinu ovládačov nahradilo dotykové rozhranie... Foto: Citroën
Citroen C4 Cactus Väčšinu ovládačov nahradilo dotykové rozhranie so 7-palcovým monitorom. Digitálny je aj prístrojový panel.

Druhým balíčkom je systém „pay-per-use“, kde zákazník platí mesačný paušál a k tomu poplatky za najazdené kilometre. Ak nenajazdí veľa kilometrov, ušetrí. Táto forma prenájmu bude však spočiatku k dispozícii len v Španielsku, Taliansku a vo Veľkej Británii. Rozšírenie programu závisí od dopytu. Citroën tým chce vyjsť v ústrety ľuďom, ktorí nie sú ochotní kúpiť si auto, ale chcú platiť len za jeho používanie.

Na slovenský trh sa prvé kusy Citroënu C4 Cactus dostanú koncom leta. Objednávkový predaj však Citroën pravdepodobne spustí už v júli. Cena je zatiaľ tajomstvom. Na domácom francúzskom trhu však C4 Cactus štartuje na 13 950 eurách.

Rozmery
Dĺžka (mm) 4 157
Šírka (mm) 1 729
Výška (mm) 1 480
Rázvor náprav (mm) 2 595
Objem batožinového priestoru (l) 348 – 358
Objem palivovej nádrže (l) 50
Technické údaje (benzínové motory)
Motor 1,2 VTi 75 1,2 VTi 82 1,2 e-VTi 82 1,2 e-THP 110
Počet valcov/ ventilov 3/12 3/12 3/12 3/12
Zdvihový objem (ccm) 1 199 1 199 1 199 1 199
Max. výkon (kW/ot.) 55/5 750 60/5 750 60/5 750 81/6 250
Max. krút. moment (Nm/ot.) 118/2 750 118/2 750 118/2 750 205/1 750
Prevodovka 5M 5M 5A – robot. 5M
Max. rýchlosť (km/h) 168 168 172 190
0 – 100 km/h (s) 13,0 12,8 12,8 9,3
Spotreba na 100 km (l) 4,6 4,6 4,3 4,6
Technické údaje (naftové motory)
Motor 1,6 e-HDi 92 1,6 BlueHDi 100 1,6 BlueHDi 100 Airdream
Počet valcov/ ventilov 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 560 1 560 1 560
Max. výkon (kW/ot.) 68/3 750 73/3 500 73/3 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 230/1 750 254/1 750 254/1 750
Prevodovka 6A – robot. 5M 5M
Max. rýchlosť (km/h)182 184 184  
0 – 100 km/h (s) 12,0 10,7 10,6
Spotreba na 100 km (l) 3,5 3,4 3,1
Citroen C4 Cactus
Citroen C4 Cactus
+21Citroen C4 Cactus
Citroën Cactus Concept.
Citroën Cactus Concept.
+13Citroën Cactus Concept.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Citroen #autosalón Ženeva 2014 #Citroën C4 Cactus
Články podľa značiek