Toyota vyvíja lineárny spaľovací motor pre elektromobily

Elektromobily s predĺženým dojazdom využívajú v súčasnosti na pohon generátora klasické spaľovacie motory. Toyota však pracuje na celkom novom princípe. Chce použiť lineárny motor s vnútorným spaľovaním, ktorý nevykonáva žiaden rotačný pohyb.

06.05.2014 12:00
Toyota Free Piston Engine Linear Generator Foto:
Lineárny motor Toyoty nemá žiadne rotačné súčiastky. O spätný chod piesta do hornej úvrate sa stará stlačený vzduch pod ním.
debata (3)

Súčasné spaľovacie motory, ktoré slúžia v prípade elektromobilov s predĺženým dojazdom len na pohon generátora, sa zdajú Toyote príliš komplikované. Ak má totiž spaľovací motor len túto funkciu, je zbytočné, aby pracoval v tak veľkom rozsahu otáčok. Stačí mu určité spektrum, kedy má najvyššiu účinnosť. Sám sa totiž nepodieľa na pohybe vozidla.

Toyota preto vyvíja veľmi jednoduchý spaľovací agregát, ktorý nebude mať žiadne rotačné súčiastky a ktorý bude sám osebe generátorom. Nazvala ho Free Piston Engine Linear Generator (FPEG). Princíp je jednoduchý. Piest sa pohybuje voľne vo valci, pričom v jeho hornej časti sa nachádza klasická spaľovacia komora, priame vstrekovanie, zapaľovacia sviečka a elektromagneticky riadené výfukové ventily.

Piest je zároveň magnetom a valec cievkou. Tým... Foto: Toyota
Toyota Free Piston Engine Linear Generator Piest je zároveň magnetom a valec cievkou. Tým vzniká pri pohybe elektromagnetická indukcia.

Piest nie je spojený so žiadnou ojnicou ani kľukovým hriadeľom. Spätný pohyb zabezpečí stlačený vzduch v plynovej komore, ktorá sa nachádza v spodnej časti valca. Tlak v tejto komore je možné regulovať. Stlačený vzduch teda pôsobí ako pružina a piest opäť vracia do hornej úvrate. Funkciu sania preberajú kanály vo valci, ktoré sa otvárajú po tom, čo piest tlakom expanzie zíde do dolnej úvrate. Nasatý čerstvý vzduch potom vytlačí spálené plyny.

A kde sa získa elektrická energia? Celý motor je vlastne generátorom. Funkciu magnetu na seba prevzal samotný piest a funkciu cievok zas valec. Pri pohybe piestu (magnetu) tak vzniká elektromagnetická indukcia. Výkon experimentálneho motora je však zatiaľ len 10 kW. Toyota tvrdí, že pre potreby malých elektromobilov to stačí na udržanie rýchlosti do 120 km/h. Navyše môže použiť aj konštrukciu s viacerými valcami.

Kedy plánuje zaviesť novú technológiu do výroby a či vôbec, zatiaľ neprezradila.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Free Piston Engine Linear Generator
Články podľa značiek