Študenti postavili hyperúsporné auto. Súťažiť budú v Rotterdame

Slovensko bude mať druhýkrát po sebe zastúpenie medzi dvomi stovkami európskych tímov v študentskej súťaži Shell Eco-marathon. Tím Strojníckej fakulty STU bude súťažiť s úplne novým prototypom.

08.05.2014 07:00
Shell Eco-marathon Foto:
Nový prototyp je v porovnaní s minuloročným kratší, nižší a ľahší. Rámovú konštrukciu zamenil za samonosnú karosériu.
debata (2)

Na májové preteky v uliciach holandského Rotterdamu sa slovenskí študenti pripravujú už vyše pol roka. FME Racing Team zaznamenal úspech hneď pri minuloročnej premiére. Jeho automobil sa dostal do prvej štyridsiatky, ktorá dokázala prísť do cieľa, pričom nechal za sebou vyše 50 vozidiel, ktoré preteky nedokončili. Dvanásťčlenný tím, ktorý tvoria študenti bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia, si minulý rok prvýkrát vyskúšal stavbu vozidla „úplne z nuly“.

Tento rok sa však tím rozhodol pre zásadnú inováciu – rámovú konštrukciu vymenil za samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. Do návrhu dizajnu strojári premiérovo zapojili dizajnérov z Fakulty architektúry STU. Výsledkom je kompletne vynovený prototyp s menšími rozmermi a nižšou hmotnosťou v porovnaní s rokom 2013. FME Racing Team s ním bude aj tento rok súťažiť v kategórii prototypov s benzínovým pohonom.

Na dizajne a technickom koncepte pracoval tím návrhárov od jesene 2013. Vo februári sa začala zložitá výroba karosérie. Vznikla v troch technologických krokoch. V prvom rade tím vybrúsil z polystyrénu tvar karosérie a vylaminoval takzvané kopyto. Následne študenti vyrobili formy karosérie a nakoniec do foriem naukladali uhlíkové tkaniny tak, že výsledkom bola samonosná karoséria. Na záver sa do karosérie vyrezali montážne otvory a otvor pre nastupovanie.

O pohon sa stará benzínový jednovalec Honda... Foto: STU
Shell Eco-marathon O pohon sa stará benzínový jednovalec Honda GX25 s výkonom 0,72 kW.

Komponenty sa vyrábali súčasne s karosériou. V porovnaní s predchádzajúcim rokom je prototyp je približne o 42 cm kratší a o desať nižší. Zmeny neobišli ani motor. Štvortaktný benzínový jednovalec Honda GX25 má menší zdvihový objem a nižší výkon (0,72 kW) ako minuloročná pohonná jednotka. Pre dosiahnutie maximálnej úspornosti však študenti na ňom upravili piest, sacie a výfukové potrubie a osadili nový systém vstrekovania s riadiacou jednotkou.

FME Racing Team sa tento rok prihlásil aj do súťaže o najlepšiu technickú inováciu. Ide o takzvané off-track ocenenie pre tím, ktorý preukáže vynachádzavosť a invenciu pri stavbe vozidla.

Čo je Shell Eco-marathon

Tohtoročný Shell Eco-marathon sa uskutoční v holandskom Rotterdame v dňoch 15. až 18. mája. V uliciach mesta bude opäť po roku bojovať vyše 200 futuristických automobilov. Dve stovky tímov sa pokúsia prejsť na inovatívnych vozidlách na liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Jazdiť sa bude vo dvoch základných kategóriách – Urban Concept (vozidlá mestského typu) a Prototypy (futuristické vozidlá).

Vozidlá majú na výber niektoré zo šiestich druhov palív. Cieľom je prejsť na liter paliva a v prípade elektromobilov na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Trať s piatimi pravouhlými zákrutami vyžaduje osobitné jazdecké umenie s minimálnym brzdením a následnou akceleráciou. Navyše v tomto ročníku sa bude jazdiť v opačnom smere, a tímy sa tak nemôžu spoľahnúť na minuloročnú jazdeckú stratégiu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Rotterdam #STU #Shell #Shell Eco-marathon
Články podľa značiek