Kariéru odštartoval 3-valcový motor 1,2 HTP s kódovým označením EA 111 v roku 2001. Vtedy spustila automobilka Škoda jeho výrobu priamo v hlavnom závode v Mladej Boleslavi. Cieľom konštruktérov bolo ponúknuť úsporný agregát pre koncernové modely nižšej triedy s priaznivým priebehom krútiaceho momentu už od nízkych otáčok.
Naznačuje to napokon už jeho názov HTP (High Torque Performance). A hoci sa ani tomuto motoru nevyhli problémy v podobe nepravidelného chodu či karbonizácie oleja, stal sa z neho veľmi úspešný agregát. Okrem modelov Fabia, Roomster a Rapid ho koncern VW nasadil aj do služieb Volkswagenu Polo či Seatu Ibiza. Popri motoroch série EA 111 vo variantoch 1,2 HTP a 1,2 TSI vyrába Škoda aj motory 1,2 TSI a 1,4 TSI série EA 211.
Tradícia výroby motorov v Mladej Boleslavi siaha až do roku 1899. Štyri roky po založení podniku, ktorý sa spočiatku zaoberal výrobou bicyklov, vybavili totiž zakladatelia podniku Václav Laurin a Václav Klement prvýkrát bicykel pomocným jednovalcovým motorčekom s výkonom 1,25 koňa.