Volvo Drive Me: 100 áut bez vodiča je v premávke!

Švédske Volvo vposúva vývoj autonómneho riadenia vozidiel do finálnej fázy. V Göteborgu a jeho okolí nasadilo v rámci projektu Drive Me do premávky 100 vozidiel, ktoré sa dokážu pohybovať bez zásahu vodiča.

27.05.2014 12:00
debata
Sto autonómnych vozidiel Volvo bude jazdiť na... Foto: Volvo
Volvo - autonómne riadenie Sto autonómnych vozidiel Volvo bude jazdiť na vybraných úsekoch ciest s celkovou dĺžkou približne 50 km. Sú v nich zahrnuté všetky typy premávky.

Už v roku 2011 ukázalo Volvo funkčný systém takzvaných autovlakov, ktoré vyvíjalo v rámci projektu Sartre. Ten umožnil autonómne riadenie áut na diaľnici v organizovanej kolóne za vedúcim vozidlom. Vlani sa zas pochválilo systémom plne autonómneho parkovania a tento rok predstavilo systém Car-2-Car a Car-2-Object, ktorý zabezpečoval vzájomnú komunikáciu vozidiel a infraštruktúry.

To všetko sú samozrejme čiastkové kroky na ceste k vozidlu s plne autonómnym riadením. A zdá sa, že Volvo práve dospelo do fázy, keď má novú technológiu schopnú reálnej prevádzky. Chce to však ešte tisíce kilometrov testov. Práve tie momentálne štartuje v rámci pilotného projektu Drive Me. V Göteborgu a jeho okolí nasadzuje do premávky sto vozidiel s autopilotom.

Autopilot umožní vodičom využiť čas v aute na... Foto: Volvo
Volvo - autonómne riadenie Autopilot umožní vodičom využiť čas v aute na užitočnejšie činnosti, než na samotné riadenie.

Do projektu podporovaného švédskou vládou sú zapojení aj samotní zákazníci Volva. Skúšky budú prebiehať na vybraných cestách s dĺžkou približne 50 km, ktoré obsahujú mestské frekventované úseky, ale aj lokálne komunikácie, diaľnice a úseky s častými zápchami. Cieľom je zistiť, pre ktoré typy infraštruktúry a dopravné situácie by bolo autonómne riadenie prospešné, ale tiež reakcie bežných šoférov na vozidlá vybavené touto technológiou.

Autopilot zabudovalo Volvo do rôznych modelov, napríklad V40 ale aj S60 a V60. Vďaka senzorom, kamerám, radarom, navigácii a komunikácii s infraštruktúrou dokážu tieto vozidlá monitorovať a vyhodnocovať dopravnú situáciu v blízkom okolí a tomu prispôsobiť trasu či rýchlosť jazdy. Vždy však len v limite maximálnej povolenej rýchlosti. Poradia si dokonca aj s predbiehaním a predchádzaním.

Cieľom projektu Drive Me je zistiť, v akých... Foto: Volvo
Volvo - autonómne riadenie Cieľom projektu Drive Me je zistiť, v akých situáciách je systém autopilota prospešný, v ktorých nie, nakoľko je táto technológia spoľahlivá a ako na autá bez vodičov budú reagovať ostatní účastníci cestnej premávky.

Projekt Drive Me by mohol naplniť záväzok Volva vyrobiť do roku 2020 vozidlo, v ktorom by žiaden pasažier nezomrel ani si nespôsobil vážnejšie zranenie. Automobilka preto pri autonómnych vozidlách počíta aj s ich schopnosťou riešiť krízové situácie v prípade, že vodič napriek výzve nepreberie z nejakých dôvodov riadenie do vlastných rúk.

Samozrejme, Volvo nie je jedinou automobilkou, ktorá pracuje na projekte autonómnych vozidiel. Podobné testy uskutočňuje aj Mercedes-Benz, ktorému sa už vlani podarilo prejsť bez zásahu vodiča vzdialenosť 100 km, ale aj BMW so svojím „samodriftovacím“ M235i, Audi, Ford, Cadillac či Nissan. Skôr ako samotná technológia je väčším problémom legislatíva. Bez potrebných úprav zákonov sa totiž s autopilotmi tak skoro nestretneme.

Volvo - autonómne riadenie
Volvo - autonómne riadenie
+10Volvo - autonómne riadenie

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #autonómne riadenie
Články podľa značiek