S BMW X6 urobila mníchovská automobilka v roku 2008 vo svete prémiových áut poriadny prievan. Zdanlivo nezmyselný koncept skríženia veľkého SUV a športového kupé zapôsobil na zákazníkov ako magnet. Po šiestich rokoch môže BMW bilancovať 250 000 vyrobených kusov. A kým konkurencia zo Stuttgartu ešte len lapá dych, ako ukázala konceptom Coupé SUV na nedávnom autosalóne v Pekingu, z Mníchova prichádza už druhá generácia.
Novinka je postavená na platforme novej X-päťky s rázvorom 2 933 mm a preberá z nej množstvo dizajnových prvkov, napríklad predné svetlá, ktoré sa dotýkajú „ľadviniek“, ale opäť tu máme siluetu kupé. Medzigeneračne došlo k nárastu celkovej dĺžky o 32 mm na konečných 4 909. Do šírky ich pribudlo len šesť (1 989), ale na výšku až 33 (1 702 mm). Rázvor ostal pôvodný. Práve zväčšenie výšky dáva tušiť, že novinka bude o čosi štedrejšia v priestore nad hlavami zadných cestujúcich, čo bolo slabinou prvej generácie.
A k tomu pridá aspoň 10 symbolických litrov v batožinovom priestore. Pod zadným vekom je teraz spolu 580 litrov. Po sklopení delených zadných operadiel v pomere 40:20:40 však vzrastie celkový objem na 1 525 litrov, čo je o 75 viac. Štandardne bude nové BMW X6 jazdiť na 19-palcových diskoch kolies. Technologický imidž mu prepožičajú sériové bi-xenónové svetlá. Nezabudlo sa však ani na individualizáciu. BMW ponúka dva príplatkové dizajnové balíky. Design Pure Extravagance a športový M Sport.
Prvý z nich obsahuje napríklad špecifické prahy, ozdobnú lištu na zadnom veku, množstvo chrómových dekorácií či 20-palcové disky kolies. S M balíkom zas získate hliníkové mriežky chladiča, aerodynamické prvky či zväčšené sacie otvory v prednom nárazníku a, samozrejme, špecifické M disky. Balík M Sport sa pritom dá kombinovať aj s balíkom Extravagance. Športové vyhotovenie pridáva aj dynamický podvozok s adaptívnymi tlmičmi, tvrdším naladením a pneumatickou zadnou nápravou.
Napriek miernemu zväčšeniu formátu sa BMW chváli, že sa mu podarilo zastaviť rast hmotnosti. Vďaka nasadeniu hliníka a ultra vysokopevnostnej ocele je novinka o 10 kg ľahšia, ale ak by sme vzali do úvahy bohatšie vybavenie novej verzie, predstavuje úspora až 40 kg. Veľkým úspechom je tiež rozloženie hmotnosti v spravodlivom pomere 50 : 50 medzi obe nápravy, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti. Optimalizáciou aerodynamiky klesol aj odpor vzduchu na slušných Cx 0,32.
Interiér preberá palubnú dosku z nového BMW X5. V jeho centre sa nachádza visutý 10,25-palcový displej multimediálneho rozhrania iDrive. Nový je aj prístrojový panel s možnosťou zmeny grafiky podľa zvoleného jazdného režimu. Bohatšia je tiež výbava. V štandarde sú v porovnaní s minulosťou nielen spomínané bi-xenóny, ale aj 8-stupňová prevodovka, kožené čalúnenie, elektrochromatické spätné zrkadlo, dvojzónová klimatizácia, diaľkové ovládanie zadného veka či bezpečnostné prvky balíka Driving Assistant.
V čase vstupu na trh bude nové BMW X5 k dispozícii s troma pohonnými jednotkami, všetkými z radu BMW TwinPower Turbo a splňujúcimi emisnú normu Euro 6. Vrcholom je modernizovaný preplňovaný 8-valec pre verziu xDrive50i s výkonom zvýšeným o 10 % na 330 kW a krútiacim momentom 650 Nm (+ 50 Nm). Na stovku to zvládne za 4,8 sekundy. Pritom jeho normovaná spotreba klesla o 22 % na úroveň 9,7 litra na 100 km. Spoločnosť mu budú robiť dva dieselové motory. Silnejšie 6-valcové tri-turbo X6 M50d s výkonom 280 kW a slabší trojliter X6 xDrive30d (190 kW).
Aj pri ňom došlo k zníženiu spotreby paliva o 19 % na 6,0 litra na 100 km. Za nižším apetítom stojí nielen 8-stupňová prevodovka a jazdný režim Eco Pro, pri ktorom sa aktivuje voľnobežka, ale aj celý rad opatrení balíka EfficientDynamics. Napríklad spolupráca prevodovky s navigáciou, ktorá využíva na optimalizáciu radenia profil trasy či aktívne vzduchové klapky chladiča a odpájanie nepotrebných agregátov. Účinnejší je aj pohon oboch náprav xDrive, ktorý je dodávaný sériovo.
V najnovšej verzii je napríklad rozvodová skriňa pohonu 4×4 o 1,4 kg ľahšia a má zvýšenú vnútornú efektivitu. Nová funkcia 3D grafiky umožňuje zobrazenie uhlu priečneho aj pozdĺžneho náklonu vozidla v reálnom čase. S navigačným systémom Professional sa k tomu pridáva kompas na prístrojovom paneli. K bezpečnosti mimo pevných ciest prispieva sériová kontrola klesania zo svahu (HDC). Pre lepšiu trakciu pri akcelerácii je systém xDrive štandardne vybavený funkciou Launch control.
Celkovo ponúka BMW X6 až štyri typy podvozku. Štandardom je šasi s aktívne riadenými tlmičmi a vzduchovým odpružením zadnej nápravy, ktoré sa stará aj o udržiavanie svetlej výšky. Športový M podvozok má túto konfiguráciu nastavenú s tvrdším odpružením a zníženou svetlosťou. Príplatkový systém Dynamic pridáva aktívne stabilizátory, ale aj samosvorný diferenciál Dynamic Performance Control, ktorý v záujme podpory stability prerozdeľuje krútiaci moment medzi pravé a ľavé koleso.
Nové BMW X6 bude mať svetovú premiéru na septembrovom autosalóne v Moskve, teda ešte pred parížskou motoršou, a následne sa dostane do predaja. Postupne budú pribúdať ďalšie motorizácie. Očakávať tak môžeme už v budúcom roku základnú benzínovú verziu xDrive35i (225 kW) aj stredne silný diesel xDrive40d (230 kW).
Rozmery, objemy | |||
---|---|---|---|
Model | BMW X6 | BMW X6 (2008) | Rozdiel |
Dĺžka (mm) | 4 909 | 4 877 | + 32 |
Šírka (mm) | 1 989 | 1 983 | + 6 |
Výška (mm) | 1 702 | 1 669 | + 33 |
Rázvor náprav (mm) | 2 933 | 2 933 | 0 |
Objem kufra (l) | 580 – 1 525 | 570 – 1 450 | +10 – +75 |
Zverejnené technické údaje | |||||
---|---|---|---|---|---|
Motor | 35i | 50i | 30d | 40d | M50d |
Počet valcov/ ventilov | 6/24 | 8/32 | 6/24 | 6/24 | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 979 | 4 395 | 2 993 | 2 993 | 2 993 |
Max. výkon (kW/ot.) | 225/5 800 | 330/5 500 | 190/4 000 | 230/4 000 | 280/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/1 200 | 650/2 000 | 560/1 500 | 630/1 500 | 740/2 000 |
0 – 100 km/h (s) | 6,4 | 4,8 | 6,7 | 5,8 | 5,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 250 | 230 | – | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,5 | 9,7 | 6,0 | 6,2 | 6,6 |