Ford Lightweight Concept: Mondeo s váhou Fiesty!

Nadváha moderných áut zvyšuje spotrebu paliva a produkciu emisií, zhoršuje dynamiku a jazdné vlastnosti. Čo s tým, ak sa nedokážeme vzdať komfortu výkonu ani bezpečnosti? Ford ukazuje, že by to išlo. Nepovedal však kedy.

11.06.2014 16:00
Ford Lightweight Concept Foto:
Na koncepte Lightweight zisťoval Ford, čo prinesie nasadenie ľahkých materiálov do bežne vyrábaného sériového vozidla. Podarilo sa mu ušetriť až 25 % hmotnosti. Jeho váha tak klesla na úroveň malej Fiesty.
debata

Americký Ford si jednoducho vzal do parády model Fusion, v Európe známy ako Mondeo, a naordinoval mu drastickú redukčnú diétu. Šetrilo sa prakticky všade. Na karosérii, technike aj výbave. Ford však zdôrazňuje, že žiadne úpravy nešli na konto zníženia bezpečnosti alebo dynamiky. Napokon, prác sa zhostil ten istý tím, ktorému sa podarilo nedávno odľahčiť americký pikap F-150 o 317 kg!

Ako sa dalo očakávať, hlavné slovo dostali ľahké materiály – hliník, horčík a uhlík. Nájdeme ich všade. Tak napríklad kolesá sú z karbónu a skrývajú hliníkové brzdové strmene. Tenké a ľahké čelné sklo je zasa vyrobené z tvrdeného skla, zatiaľ čo zadné je z polykarbonátu. Uhlíkové vlákna našli uplatnenie aj v prípade olejovej vane, sedadiel či palubnej dosky.

Dokonca aj predné pružiny sú z karbónu. Tie zadné zas používajú dutú oceľ, podobne ako kľukový hriadeľ a stabilizátory. Samozrejme bez ocele to nešlo. Lenže tú klasickú nahradila zväčša vysokopevnostná. Vyrobené sú z nej napríklad rámy dverí. Bohužiaľ, Ford neprezradil, na ktorých komponentoch koľko ušetril. Vieme však, že celkovo sa mu podarilo zraziť hmotnosť Mondea o takmer 25 %, takže mu stačí 3-valcový litrový EcoBoost.

V číslach to znamená, že kým bežný americký Fusion so základným 4-valcom 2,5i váži 1 507 kg, po diéte ich má len 1 195. To je úspora 312 kg a zároveň hmotnosť malej Fiesty. Problémom je, že aj sám Ford si dobre uvedomuje nereálnosť nasadenia ľahkých materiálov v sériovej produkcii. Aspoň zatiaľ. Cenu vozidiel by to ovplyvnilo natoľko, že by boli nepredajné. Preto sa doteraz takéto technológie používajú len pri športových a prémiových značkách. Prípadne elektromobiloch.

Technický riaditeľ Fordu Matt Zaluzec to komentuje slovami: „Našou úlohou bolo zistiť, akým spôsobom môžu byť ľahké autá konštruované a vyrábané v masovom meradle. Orientácia k ľahkým materiálom bude totiž pre náš priemysel v priebehu niekoľkých rokov zásadná, pričom chceme už teraz preveriť všetky možnosti, ako zraziť hmotnosť na minimum.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Ford #Ford Lightweght Concept
Články podľa značiek