Nový malý diesel potrebuje Mazda ako soľ. Zatiaľ má totiž v ponuke len veľký naftový 4-valec 2,2 Skyactiv-D, ktorý „škrtí“ jej predaje v krajinách, kde sa dane či výška poistného odvodzujú od objemu motora. S novou tisícpäťstovkou má tak šancu pritiahnuť viac zákazníkov, napríklad k novému modelu Mazda 3 a dokonca aj k SUV CX-5, kde sa s ním tiež počíta.
Novinka má zdvihový objem 1 497 centimetrov kubických. Zatiaľ sa predstavuje v strednej výkonovej verzii. Pri otáčkach 4 000 za minútu poskytuje 77 kW, pričom krútiaci moment vrcholí v rozpätí od 1 500 do 2 500 otáčok hodnotou 250 Nm. Je teda jasnou odpoveďou na konkurenčný diesel 1,6 TDI od Volkswagenu. To je však len začiatok. Šepká sa, že nový diesel dostane aj ďalšie výkonové varianty – od 65 až do 90 kW.
Konštrukčne preberá množstvo prvkov zo svojho väčšieho súrodenca. Požičia si od neho nízky kompresný pomer 14,8:1, medzichladič stlačeného vzduchu, variabilnú geometriu lopatiek turbodúchadla, štart-stop systém a počíta tiež s regeneráciou brzdnej energie pomocou kondenzátora i-Eloop. Aj bez vstrekovania prísady AdBlue spĺňa už dnes emisnú normu Euro 6. Skombinovaný bude so 6-stupňovou manuálnou prevodovku Skyactiv-Drive.
Prvým modelom, v ktorom sa objaví, bude pravdepodobne Mazda 3, nasledovať by mala nová Mazda 2 a tiež spomínané SUV CX-5, vrátane verzie s pohonom 4×4. Novinka im má priniesť extrémne nízku spotrebu paliva. Mazda 2 s týmto motorom sa má stať dokonca najúspornejším japonským dieselom. Na dynamické parametre si však ešte budeme musieť chvíľu počkať.