Laserovú vojnu vyhralo BMW. Útok Audi nevyšiel

BMW splnilo svoj sľub. Je prvým výrobcom na svete, ktorý dodal zákazníkovi sériový automobil vybavený laserovými svetlami. Ešte pred pár týždňami to však vyzeralo, že mu prvenstvo spred nosa vyfúkne Audi limitovanou edíciu R8 LMX.

18.06.2014 06:00
debata
Predaj hybridného superšportu BMW i8 bol... Foto: BMW
BMW i8 Predaj hybridného superšportu BMW i8 bol naplánovaný až na jeseň. Práve laserové svetlá však môžu za to, že BMW sa rozhodlo odovzdať prvých osem kusov zákazníkom už v júni.

V Mníchove sa museli poriadne poponáhľať. Už začiatkom tohto roka automobilka oznámila, že ako prvá na svete ponúkne sériový automobil vybavený svetlami s laserovou technológiou. Nositeľom sa malo stať ekologické kupé i8, ktorého predaj mal byť odštartovaný na jeseň. Lenže ani Audi nezaháľalo. Začiatkom mája vyrukovalo s informáciami o limitovanej edícii superšportu R8 LMX s laserovými svetlami. A predaj ohlásilo už v letných mesiacoch.

Nové laserové svetlá BMW dosvietia až do... Foto: BMW
BMW - laserové svetlá Nové laserové svetlá BMW dosvietia až do vzdialenosti 600 metrov. Sú pritom desaťkrát menšie a o 30 % úspornejšie.

V Mníchove sa teda zatriasla zem. Páni z BMW si však zachovali chladnú hlavu a projekt i8 trošku posúrili. Prvých osem kusov hybridného kupé odovzdali zákazníkom na slávnostnej ceremónii v centrále BMW Welt už začiatkom júna. A ako sa patrí, všetky boli vybavené laserovými svetlami. To napriek tomu, že patria len do zoznamu príplatkov. V každom prípade tak skóre v laserovej vojne otočil Mníchov na svoju stranu a prvenstvo mu v histórii už nikto nevezme.

Audi R8 LMX sa stalo svojimi laserovými... Foto: Audi
Audi R8 LMX Audi R8 LMX sa stalo svojimi laserovými svetlami najväčšou hrozbou pre prvenstvo BMW i8. No v Mníchove boli predsa len rýchlejší.

Základom laserových svetiel sú špeciálne laserové diódy produkujúce koncentrovaný lúč svetla. Ten prechádza cez šošovky do fluorescenčnej vrstvy, ktorá premení lúč na extrémne silné biele svetlo, až desaťnásobne intenzívnejšie ako pri klasických svetelných zdrojoch vrátane tých diódových. Keďže takto vytvorený svetelný kužeľ má minimálny rozptyl, sú laserové svetlá schopné svietiť až do vzdialenosti 600 metrov.

To je približne dvakrát ďalej, ako dokážu dosvietiť najmodernejšie full-LED reflektory. Výhodou je aj farba, ktorá sa blíži teplote denného svetla, najprirodzenejšieho pre ľudský zrak. Paradoxne sú však laserové svetlá až o 30 percent úspornejšie. Nadšení sú aj dizajnéri. Veď laserové diódy sú desaťkrát menšie ako LED diódy, čo znamená možnosť znížiť výšku samotnej optiky a reflektorov zo súčasných deviatich len na tri centimetre!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW i8 #laserové svetlá #Audi R8 LMX
Články podľa značiek