Elektrická Kia Soul ide do výroby. Prejde až 212 km

23.06.2014 12:00

Kia Soul EV je prvým elektromobilom Kie, ktorý sa dostane za hranice domovskej krajiny. Predaj na vybraných európskych trhoch je naplánovaný už v druhej polovici tohto roka. Na jedno nabitie prejde až 212 km!

O zníženie jazdných odporov sa starajú...
O zníženie jazdných odporov sa starajú aerodynamické úpravy karosérie a špeciálne pneumatiky s ultranízkym trením Super Low Rolling Resistance. Autor: Kia

Kia má s elektromobilmi niekoľkoročné skúsenosti. Flotila modelu Ray EV už má totiž za sebou tisícky kilometrov, ale len v skúšobnej prevádzke a v domovskej krajine. Až elektrický Soul EV, predstavený na autosalóne v Chicagu, sa stane jej prvým vyslancom elektrickej technológie. A to ešte tento rok. V súčasnosti Kia spúšťa výrobu svojej ekologickej novinky v domácom závode Gwangju.

Soul EV je odvodený z novej generácie Soulu. Má však viacero aerodynamických úprav, ktoré majú zvyšovať účinnosť pohonu a predĺžiť dojazd. Prekvapením je, že kým v Chicagu deklarovala Kia priemerný dojazd na jedno nabitie 160 km, v súčasnosti hovorí až o 212 kilometroch. Kapacita akumulátorov s hodnotou 27 kWh sa pritom nezmenila. Svoje urobila buď európska špecifikácia, alebo európska metodika merania spotreby.

Elektromotor s výkonom 81,4 kW a krútiacim...
Elektromotor s výkonom 81,4 kW a krútiacim momentom 285 Nm čerpá energiu z lítium-polymérových akumulátorov s kapacitou 27 kWh. Autor: Kia

Kia pripisuje výnimočný dojazd moderným lítium-polymérovým akumulátorom s energetickou hustotou až 200 Wh/kg, ktorá je vraj najlepšou v celom automobilovom priemysle. Batérie sa skladajú zo 192 článkov, ktoré sú zabudované v podlahe. Každá batéria je vybavená niklovo-kobaltovo-mangánovou katódou a anódou na báze grafitu, gélovým elektrolytom a keramickými separátormi zvyšujúcimi tepelnú stabilitu. Batérie sú chladené vzduchom.

Pohon zabezpečuje elektromotor s výkonom 81,4 kW a krútiacim momentom 285 Nm. Jeho sila sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom jednostupňového redukčného prevodu. Vďaka nemu dokáže Soul EV akcelerovať na rýchlosť 100 km/h za 11,2 sekundy a dosiahnuť rýchlosť 145 km/h. Počas piatich hodín sa vďaka 6,6 kW palubnej nabíjačke vozidlo nabije z bežnej 230 V siete na 100 %. Nabitie na 80 % len za 25 minút je možné výkonnou 100 kW nabíjačkou.

Interiér Soulu obsahuje štandardne navigáciu,...
Interiér Soulu obsahuje štandardne navigáciu, elektrické ovládanie okien, tempomat, ale aj úspornú klimatizáciu s tepelným čerpadlom. Autor: Kia

Počas jazdy sa Soul EV snaží čo najviac šetriť elektrickou energiou. Podieľa sa na tom nielen rekuperácia energie počas brzdenia, ktorá dokáže ušetriť až 12 % elektrických zásob, ale aj nové tepelné čerpadlo, sofistikovaný systém prívodu vzduchu a nový individuálny ventilačný systém. Výsledkom je maximalizácia dojazdu efektívnym využitím energie pre funkcie kúrenia, ventilácie a klimatizácie, ktoré sú energeticky mimoriadne náročné.

Predaj elektrického Soulu odštartuje Kia v Európe už v druhej polovici roka. Pôjde však len o vybrané trhy, ktoré zatiaľ nespresnila. Je možné, že zaútočí najmä v krajinách, kde je predaj elektromobilov dotovaný alebo podporovaný rôznymi bonusmi. Napríklad v Nórsku alebo Holandsku.

Výroba elektrického Soulu odštartovala v...
Výroba elektrického Soulu odštartovala v kórejskom závode Gwangju. Autor: Kia
Kia
		Soul
Kia Soul
		EV
+18Kia Soul EV

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #Kia #elektromobil #Kia Soul #Kia Soul EV
Články podľa značiek