Elektrická Kia Soul ide do výroby. Prejde až 212 km

Kia Soul EV je prvým elektromobilom Kie, ktorý sa dostane za hranice domovskej krajiny. Predaj na vybraných európskych trhoch je naplánovaný už v druhej polovici tohto roka. Na jedno nabitie prejde až 212 km!

23.06.2014 12:00
debata
O zníženie jazdných odporov sa starajú... Foto: Kia
Kia Soul EV O zníženie jazdných odporov sa starajú aerodynamické úpravy karosérie a špeciálne pneumatiky s ultranízkym trením Super Low Rolling Resistance.

Kia má s elektromobilmi niekoľkoročné skúsenosti. Flotila modelu Ray EV už má totiž za sebou tisícky kilometrov, ale len v skúšobnej prevádzke a v domovskej krajine. Až elektrický Soul EV, predstavený na autosalóne v Chicagu, sa stane jej prvým vyslancom elektrickej technológie. A to ešte tento rok. V súčasnosti Kia spúšťa výrobu svojej ekologickej novinky v domácom závode Gwangju.

Soul EV je odvodený z novej generácie Soulu. Má však viacero aerodynamických úprav, ktoré majú zvyšovať účinnosť pohonu a predĺžiť dojazd. Prekvapením je, že kým v Chicagu deklarovala Kia priemerný dojazd na jedno nabitie 160 km, v súčasnosti hovorí až o 212 kilometroch. Kapacita akumulátorov s hodnotou 27 kWh sa pritom nezmenila. Svoje urobila buď európska špecifikácia, alebo európska metodika merania spotreby.

Elektromotor s výkonom 81,4 kW a krútiacim... Foto: Kia
Kia Soul EV Elektromotor s výkonom 81,4 kW a krútiacim momentom 285 Nm čerpá energiu z lítium-polymérových akumulátorov s kapacitou 27 kWh.

Kia pripisuje výnimočný dojazd moderným lítium-polymérovým akumulátorom s energetickou hustotou až 200 Wh/kg, ktorá je vraj najlepšou v celom automobilovom priemysle. Batérie sa skladajú zo 192 článkov, ktoré sú zabudované v podlahe. Každá batéria je vybavená niklovo-kobaltovo-mangánovou katódou a anódou na báze grafitu, gélovým elektrolytom a keramickými separátormi zvyšujúcimi tepelnú stabilitu. Batérie sú chladené vzduchom.

Pohon zabezpečuje elektromotor s výkonom 81,4 kW a krútiacim momentom 285 Nm. Jeho sila sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom jednostupňového redukčného prevodu. Vďaka nemu dokáže Soul EV akcelerovať na rýchlosť 100 km/h za 11,2 sekundy a dosiahnuť rýchlosť 145 km/h. Počas piatich hodín sa vďaka 6,6 kW palubnej nabíjačke vozidlo nabije z bežnej 230 V siete na 100 %. Nabitie na 80 % len za 25 minút je možné výkonnou 100 kW nabíjačkou.

Interiér Soulu obsahuje štandardne navigáciu,... Foto: Kia
Kia Soul EV Interiér Soulu obsahuje štandardne navigáciu, elektrické ovládanie okien, tempomat, ale aj úspornú klimatizáciu s tepelným čerpadlom.

Počas jazdy sa Soul EV snaží čo najviac šetriť elektrickou energiou. Podieľa sa na tom nielen rekuperácia energie počas brzdenia, ktorá dokáže ušetriť až 12 % elektrických zásob, ale aj nové tepelné čerpadlo, sofistikovaný systém prívodu vzduchu a nový individuálny ventilačný systém. Výsledkom je maximalizácia dojazdu efektívnym využitím energie pre funkcie kúrenia, ventilácie a klimatizácie, ktoré sú energeticky mimoriadne náročné.

Predaj elektrického Soulu odštartuje Kia v Európe už v druhej polovici roka. Pôjde však len o vybrané trhy, ktoré zatiaľ nespresnila. Je možné, že zaútočí najmä v krajinách, kde je predaj elektromobilov dotovaný alebo podporovaný rôznymi bonusmi. Napríklad v Nórsku alebo Holandsku.

Výroba elektrického Soulu odštartovala v... Foto: Kia
Kia Soul EV Výroba elektrického Soulu odštartovala v kórejskom závode Gwangju.
Kia Soul
Kia Soul EV
+18Kia Soul EV

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #elektromobil #Kia Soul #Kia Soul EV
Články podľa značiek