Móda off-roadovo ladených kombíkov zasiahla aj Seat. A to už v roku 2009, keď predstavil Alteu Freetrack. Čudesného kríženca kombi a MPV však už dnes vo výrobnom programe Seatu nenájdete. Zato tu máme skvelý základ v podobe nového Leonu ST. A presne ten si vzali v Martorelli do parády a naordinovali mu off-roadový alebo skôr all-roadový továrenský tuning.
Novinka dostala názov Leon ST X-Perience a k tomu neprehliadnuteľný exteriérový paket. Lakované prahy a nárazníky zamenila za čierne a odolnejšie plasty či nábehové chrániče podvozku z hliníka. Ďalej je tu špecifický dvojfarebný dizajn 17– alebo príplatkových 18-palcových diskov kolies, robustnejšie spätné zrkadlá, nové hmlovky s odbočovacou funkciou, dvojitá koncovka výfuku a plakety X-Perience.
Chuť vyraziť na prašné cesty demonštruje Leon X-Perience aj podvozkom zvýšeným o 15 mm. Na pomoc však prichádza pohon 4×4 (4Drive) s piatou generáciou elektrohydraulickej spojky Haldex a dve elektronické uzávierky diferenciálu XDS. Za normálnych podmienok spojka prenáša väčšinu krútiaceho momentu motora na predné kolesá. Ak sa zhorší trakcia, krútiaci moment sa v priebehu niekoľkých milisekúnd plynulo prerozdelí na zadné kolesá.
Výhodu je aj skutočnosť, že kým slabšie verzie Leonu ST sú vybavené jednoduchou vlečnou zadnou nápravou, verzie 4×4, vrátane X-Perience, majú štvorprvkové nezávislé zavesenie všetkých kolies bez ohľadu na použitý motor. V ponuke sú celkom štyri motorizácie. Z benzínových agregátov sa však pod kapotu Leonu ST X-Perience dostal len ten najsilnejší – 4-valec 1,8 TSI s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 250 Nm.
Zato diesely sú až tri. Od základného 1,6 TDI (81 kW), cez dvojliter 2,0 TDI (110 kW) až po jeho najsilnejšiu verziu s výkonom 135 kW. Základom sú vždy 6-stupňové manuálne prevodovky. Za príplatok Seat ponúka pre všetky motorizácie dvojspojkový automat DSG, so šiestimi alebo siedmimi prevodovými stupňami. Zážitok za volantom umocňuje príplatkový systém výberu jazdných režimov Seat Drive Profile (pre 2,0 TDI, 1,8 TSI).
Mení sa nielen ohlas posilňovača, pedálu plynu a reakcie prevodovky DSG v troch módoch, Eco, Comfort a Sport, ale vďaka aktuátoru vo výfukovom potrubí aj zvuk motora. Z Leonu ST preberá X-perience aj celý balík inteligentných asistenčných systémov, samozrejme, väčšinu za príplatok. K dispozícii budú LED svetlá, radarový tempomat ACC s automatickým brzdením, samočinná predkolízna brzda, ale aj systém udržiavania v jazdnom pruhu.
Zmenám sa nevyhol ani interiér. Sú ale decentné. Aspoň v základe, kde pribudli prakticky len plakety X-Perience na volante a prahoch dverí a tiež oranžové prešívanie čalúnenia. Za príplatok si však môžete dopriať hnedú Alcantaru, čierne kožené čalúnenie alebo výkonnú audiosústavu s desiatimi reproduktormi. Batožinový priestor s objemom 587 litrov sa nezmenil. Po sklopení zadných operadiel vzrastie až na 1 470 litrov.
Nový Seat Leon ST X-Perience absolvuje svetovú výstavnú premiéru na jesennom parížskom autosalóne. Do predaja sa však dostane až koncom tohto roka.