Audi A3 Sportback e-tron: Sto kilometrov za 1,5 litra benzínu?

Audi spúšťa predaj svojho prvého plug-in hybridu. Hatchback A3 Sportback e-tron ponúkne plnohodnotný komfort klasickej Á-trojky, no v čisto elektrickom režime prejde až 50 km. A spotreba? Len 1,5 litra benzínu na 100 km.

08.07.2014 06:00
Audi A3 Sportback e-tron Foto:
Sériové Audi A3 Sportback e-tron sa od bežných verzií A3 príliš nelíši. Dokonca aj zásuvka na nabíjanie je ukrytá pod logom Audi v prednej maske.
debata (3)

Audi už nejaké hybridy má. Napríklad limuzíny A6 Hybrid, A8 Hybrid či SUV Q5 Hybrid. Lenže teraz sa chystá po prvý raz použiť prívlastok e-tron, ktorým nás kŕmi už od roku 2009, ale len v podobe ekologických konceptov. Audi A3 e-tron to má zmeniť. Konečne tu totiž máme produkčný model, ktorý je viac než len klasickým hybridom s akýmsi pomocným elektromotorčekom.

Aj tak sa zdá, že v Audi sa na rozdiel od konkurencie rozhodovali omnoho dlhšie, za ktorý koniec vlastne ekológiu chytiť za pačesy. Z množstva prototypov, ktoré počítali s čistým elektromobilom či elektromobilom s predĺženým dojazdom pomocou generátora poháňaného Wankelovým motorom, dostal prednosť pomerne klasický plug-in hybrid. Teda hybrid so zvýšenou zásobou batérií, ktorá mu umožňuje prevádzku v elektrickom móde.

Audi tvrdí, že práve táto koncepcia odstraňuje najväčšie nevýhody súčasných ekoáut. Zachováva totiž dojazd aj dynamiku vozidiel s klasickým pohonom, no v mestskej premávke zvláda bezproblémovú prevádzku na elektrinu. To znamená, že kým napríklad pri konkurenčnom BMW i3, ktoré je vhodné prakticky len do mesta, musí majiteľ riešiť otázku ďalšieho auta, Audi A3 e-tron zvládne úlohu univerzálneho vozidla a to bez kompromisov.

Ani interiér nemusel podstúpiť zásadné zmeny.... Foto: Audi
Audi A3 Sportback e-tron Ani interiér nemusel podstúpiť zásadné zmeny. Stále je určený piatim cestujúcim. Rozhranie Audi MMI využíva Audi A3 e-tron aj na informácie a ovládanie plug-in hybridného pohonu.

Audi A3 Sportback e-tron vychádza z rovnomenného vlaňajšieho konceptu. A v podstate sa od neho ani príliš nelíši. Ubudli len futuristické 19-palcové kolesá či predná maska s chrómovými lištami. Vystačiť si musí s čiernym „výpletom“. A veľa rozdielov tu nenájdete ani v porovnaní s bežným sériovým Audi A3 Sportback. Pribudli prakticky len nápisy e-tron na prednej maske či zadnom veku. A kde je napájacia zásuvka? Tá je zamaskovaná pod posuvným logom Audi.

Hlavnou pohonnou jednotkou e-tronu zostáva preplňovaný benzínový 4-valec 1,4 TFSI s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Uložený je však viac vpravo, aby vytvoril miesto pre vysokonapäťový okruh, a má tiež množstvo čiastkových úprav. Napríklad hliníkovú kľukovú skriňu, integrované výfukové potrubie a špeciálne vložky valcov či piestne krúžky, ktoré počítajú s častou prevádzkou podchladeného motora. Z toho istého dôvodu dostal aj prídavný senzor merania kvality oleja.

Za motorom to už však začína byť zaujímavejšie. Medzi dvojhmotovým zotrvačníkom, špeciálnou oddeľovacou spojkou K0 a dvojspojkovou 6-stupňovou prevodovkou ES tronic je umiestnený vodou chladený synchrónny elektromotor s výkonom 75 kW a krútiacim momentom 330 Nm. Jeho hmotnosť je 34 kg. Slúži tiež ako štartér a generátor. Výsledkom je pohonná sústava, ktorá dáva spoločný výkon 150 kW a 350 Nm krútiaceho momentu. Až 330 Nm je však k dispozícii prakticky hneď od rozbehu, čo dáva Audi A3 e-tron veľmi slušnú dynamiku.

Daňou za ekológiu je v podstate len menší... Foto: Audi
Audi A3 Sportback e-tron Daňou za ekológiu je v podstate len menší batožinový priestor, ktorý má v základe iba 280 litrov.

Veď na stovku šprintuje za 7,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 222 km/h. To napriek vysokej pohotovostnej hmotnosti. Veď box s li-ion akumulátormi s kapacitou 8,8 kWh, ktorý sa ukrýva pod zadnými sedadlami, váži ďalších 125 kg. Spolu s ostatnými novými prvkami, ako vysokonapäťovou elektronikou tak v porovnaní s klasickým Audi A3 1,4 TFSI pribudlo na hmotnosti až 300 kíl. Celkovo má A3 e-tron hmotnosť 1 600 kilogramov. Nevýhodou je aj zmenšený batožinový priestor s kapacitou 280 litrov. Lenže spotreba vyváži všetky prípadné výhrady.

Vodič má na výber tri jazdné režimy. Ak sú batérie dostatočne nabité, dokáže Audi A3 e-tron absolvovať v móde EV 50 km bez asistencie spaľovacieho motora, a to až do rýchlosti 130 km/h. To stačí napríklad na dennodenné dochádzanie do zamestnania. Až potom sa dá do práce spaľovací motor. V hybridnom móde spolupracujú obe pohonné jednotky pre čo najefektívnejšiu jazdu. Elektromotor tu zároveň plní funkciu e-boost, čo znamená, že v prípade prudkého stlačenia plynu podporuje akceleráciu plnou dávkou 350 newtonmetrov.

Režim Hold umožňuje vodičovi uchovať si elektrickú energiu na čas, keď ju bude potrebovať. Ak ju chce napríklad využiť až po vjazde do mesta. Môže tiež čiastočne regulovať stav nabitia akumulátorov pomocou motor-generátora. Audi A3 e-tron šetrí elektrickú energiu aj rekuperáciou. Snaží sa teda brzdiť v prvom rade elektromotorom a až potom klasickou brzdovou sústavou. Pri vysokých rýchlostiach však uprednostňuje pred rekuperáciou takzvané plachtenie, aby čo najlepšie využilo zotrvačnú energiu vozidla.

Kompaktná plug-in hybridná sústava kombinuje... Foto: Audi
Audi A3 Sportback e-tron Kompaktná plug-in hybridná sústava kombinuje zážihový 4-valec 1,4 TFSi (110 kW) s elektromotorom (75 kW). Ten je umiestnený medzi dvojhmotovým zotrvačníkom a 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

A spotreba? Audi udáva presne 1,5 litra benzínu na 100 km, čo predstavuje produkciu len 35 g CO2 na kilometer. Samozrejme, v tomto údaji je započítaných aj 50 "elektrických“ kilometrov. Zaujímavý je však aj dojazd. So 40-litrovou nádržou a plne nabitými batériami prejde 890 kilometrov. Z toho si môžete vypočítať aj približnú priemernú spotrebu v hybridnom režime, teda ak je v batériách len minimálny objem energie. No aj tých 4,5 litra benzínu na 100 km znie veľmi príťažlivo.

Nabíjanie z bežnej elektrickej siete trvá 3 hodiny a 45 minút, z trojfázovej zásuvky len dve hodiny. Samozrejme, na vysokovýkonných nabíjačkách je to podstatne kratšie. Audi A3 e-tron sa dostane do predaja v priebehu leta. V Nemecku štartuje na cene 37 900 eur. Nie je to malá suma, ale v porovnaní napríklad s plug-in hybridnou Toyotou Prius, no s podstatne kratším elektrickým dojazdom, ktorá stojí 36 600 eur, ani premrštená.

Technické údaje
Motor 1,4 TFSI elektromotor
Výkon (kW/ot) 110/5 000 75/-
Krút. moment (Nm/ot.) 250/1 600 330/ od 0
Výkon sústavy (kW) 150  
Krút. moment (Nm) 350  
0 – 100 km/h (s) 7,6  
Max. rýchlosť (km/h) 222  
Dojazd v el. režime (km) 50  
Priemerná spotreba (l/100 km) 1,5  
Audi A3 Sportback e-tron
Audi A3 Sportback e-tron
+21Audi A3 Sportback e-tron

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #hybrid #plug-in hybrid #Audi e-tron #Audi A3 Sportback
Články podľa značiek