Nový Smart sa síce predstaví až o dva mesiace na októbrovom autosalóne v Paríži, ale koncern Daimler uvoľnil už teraz rozsiahlu tlačovú správu a bohatú fotogalériu. Nový Smart bude naozaj nový. Daimler sa ho totiž rozhodol vyvinúť spolu s Renaultom. Jeho francúzskym náprotivkom nie je nič iné ako Twingo tretej generácie. Spoločná platforma znamená nielen zníženie nákladov pre oboch partnerov, ale aj motory umiestnené vzadu. A to nielen v Smarte ForTwo, ale prvýkrát aj vo ForFour. S tým pôvodným, ktorý vznikal ako dvojča Mitsubishi Colt, teda nemá nič spoločné, a to dokonca ani koncepčne.
Hoci sú obe novinky technicky identické s Twingom, Daimler si dal záležať, aby dizajn v žiadnom prípade nevyvolával asociácie. Obe karosérie sú autonómne. Najväčšou zmenou je odklon od jednopriestorovej koncepcie. Jednoducho, oba Smarty majú krátku prednú kapotu a kolmejšie sklonené čelné sklo. Pôsobia preto o málo konvenčnejšie, no majú väčšiu šancu splniť prísne bezpečnostné kritériá Euro NCAP, najmä nároky na ochranu chodcov. Zato si zachovali svoj typický znak – klietku Tridion, ktorá tvorí akúsi ochrannú bunku posádky a prerastá až na povrch karosérie. A to pri oboch verziách.
Práve klietka Tridion umožňuje bohatú farebnú personalizáciu oboch modelov. V ponuke je až 40 rôznych kombinácii medzi panelmi karosérie a skeletom. Škálu farieb obohatila oranžová Lava Orange, hnedá Hazel Brown či biela Moon White. Na výber je aj z viacerých druhov výpletu prednej masky. Nechýbajú predné kosoštvorcové svetlá s dennými diódami v tvare písmena U a zadné svetlá integrované do skeletu Tridion, ktoré obsahujú až 40 diód, vytvárajúcich špecifický štvorcový svetelný podpis. Rozsiahle nasadenie vysokopevnostných a ultravysokopevnostných ocelí zvýšilo tuhosť celej karosérie.
Dizajn však nie je veľkým prekvapením. Naznačili ho štúdie ForStars z roku 2012 a FourFun z vlaňajšieho salónu vo Frankfurte nad Mohanom. Ten odhalil, že ForFour bude len derivátom krátkeho Smartu, či skôr naopak, pretože základom je vlastne Twingo, ktoré má štandardne pätoro dverí. Čo sa týka rozmerov, k najzásadnejším zmenám došlo práve pri 5-dverovej verzii. Tá je celkovou dĺžkou 3 490 mm v porovnaní so svojím predchodcom kratšia až o 255 mm. Dvojdverový ForTwo si zachoval dĺžku 2 690 mm a na výšku pôvodných 1 500 mm. Zato je o 100 mm širší (1 660) a jeho rázvor náprav sa natiahol o osem milimetrov (1 873 mm).
V interiéri má pribudnúť viac miesta v šírke ramien. A samozrejme, ForFour sa môže pochváliť dostatkom priestoru pre dvoch ďalších cestujúcich. Na dĺžke interiéru pribudlo až 795 mm. Veď Smart ForFour má celkovú dĺžku 3 495 mm a rázvor na úrovni vozidiel nižšej triedy (2 494 mm). Prístup k zadným sedadlám uľahčujú dvere, ktoré sa otvárajú v uhle takmer 90 stupňov. O inteligentnom využití priestoru, ktorý sa vyjadruje indexom BSI (pomer medzi celkovou dĺžkou a dĺžkou interiéru) svedčia hodnoty 75 % pre Smart ForTwo a 77 pre Smart FourFor.
Nevedno kde, ale Smartu sa tiež podarilo vyčarovať ďalších 40 litrov pre batožiny. To v porovnaní s predchádzajúcou generáciou ForTwo. Teraz doň naložíte až 260 litrov nákladu. Pritom napriek koncepcii „všetko vzadu“ v prednej časti už žiadny batožinový priestor nenájdete. A ForFour je na tom ešte lepšie. Po sklopení zadných sedadiel ponúka celkový využiteľný objem až 975 litrov. V zálohe ma pritom ešte jeden tromf. Sklopné operadlo sedadla spolujazdca, ktoré umožní prepravovať predmety s maximálnou dĺžkou 2 220 mm. Kým ForFour má jednodielne veko kufra, ForTwo používa dvojdielny systém.
Interiér celkom neutají spriaznenosť s Twingom. Požičal si z neho totiž dvojdielnu palubnú dosku aj kruhový prístrojový panel. Už v základe budú nové Smarty obsahovať diaľkové centrálne uzamykanie, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ukazovateľ vonkajšej teploty, monochromatický displej, palubný počítač a elektricky ovládané predné okná. Úroveň Passion pridáva 5,3-palcový farebný dotykový displej, multifunkčný kožený volant či vyhrievané sedadlá. Nový multimediálny systém bude kompatibilný so smartfónmi. Bezpečnostná výbava má zahrňovať varovanie pred kolíziou, samočinnú brzdu či monitorovanie jazdy v jazdnom pruhu.
Za príplatok si môžete dovoliť na túto triedu naozaj jedinečný audiosystém JBL so 6-kanálovým zosilňovačom a s ôsmimi reproduktormi pre ForTwo a dvanástimi pre ForFour. Meniť budete môcť aj atmosféru. Na výber je množstvo farebných kombinácií dvojdielnej palubnej dosky či výplní dverí a tiež náladové osvetlenie. Pod kapotou budú však možnosti o čosi skromnejšie. Diesel z ponuky z dôvodu redukcie nákladov definitívne vypadáva. Na začiatku sa budú môcť zákazníci rozhodnúť len pre dve trojvalcové jednotky – obe dobre známe z dielne Renaultu a najmä Twinga.
Základom je atmosférická litrová verzia s výkonom 52 kW a krútiacim momentom 91 Nm. Nad ňou stojí motor so zdvihovým objemom zmenšeným na 0,9 litra, no zato turbodúchadlom. Takže výkon sa vyšplhal na 66 kW a krútiaci moment na 135 Nm. Kombinovať ich možno s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami alebo so 6-stupňovým dvojspojkovým automatom. Neskôr sa objaví úplný základ v podobe atmosférického 3-valca s výkonom zníženým na 45 kW. Za dieslom by vám však smutno byť nemalo. Spotreba oboch verzií sa totiž pohybuje na úrovni štyroch litrov paliva. Dynamické parametre však Smart neuvádza. Podobne ako informácie o elektrickej verzii.
Smart je zvlášť pyšný na to, že napriek zväčšeniu rázvoru náprav a 100-milimetrovému prírastku na rozchode kolies sa mu podarilo udržať úžasnú manévrovateľnosť. Dvojmiestna verzia sa otočí na kružnici s priemerom len 6,95 metra, čo je rekord. A väčší ForFour nepotrebuje tiež oveľa viac (8,65 m). Smart by však mal konečne ponúkať aj lepšiu stabilitu a vyšší jazdný komfort. Predná náprava vraj preberá komponenty s Mercedesu triedy C. Tá zadná má konštrukciu DeDion. Vyšší je aj profil pneumatík. Sériový stabilizačný systém ESP má navyše zmierňovať vplyv bočného vetra, na ktorý bol doteraz miniatúrny Smart veľmi citlivý.
Oba nové Smarty sa predstavia na autosalóne v Paríži. Európsky predaj odštartuje automobilka v novembri, pričom k dispozícii bude hneď od začiatku dvoj- aj štvormiestna verzia. Ceny ešte nie sú známe. Smart však prezradil, že 5-dverový model bude len o 600 eur drahší ako krátky Smart ForTwo.
Rozmery, objemy – Smart ForTwo | |||
---|---|---|---|
Model | Smart III | Smart II | Rozdiel |
Dĺžka (mm) | 2 690 | 2 695 | + 190 |
Šírka (mm) | 1 660 | 1 559 | +101 |
Výška (mm) | 1 550 | 1 542 | + 9 |
Rázvor náprav (mm) | 1 873 | 1 867 | + 6 |
Objem kufra (l) | 260 | 220 | + 40 |
Rozmery, objemy – Smart ForFour | |||
---|---|---|---|
Model | Smart II | Smart I | Rozdiel |
Dĺžka (mm) | 3 490 | 3 752 | – 262 |
Šírka (mm) | 1 660 | 1 908 | – 248 |
Výška (mm) | 1 550 | 1 450 | + 100 |
Rázvor náprav (mm) | 2 494 | 2 500 | – 6 |
Objem kufra (l) | 185 | 268 | – 83 |
Motory | |||
---|---|---|---|
Agregát | 1,0 | 1,0 | 0,9 Turbo |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Max. výkon (kW) | 45 | 52 | 66 |
Max. krút moment (Nm) | – | 91 | 135 |