Elektromotory majú v porovnaní s klasickými spaľovacími motormi nepochybne množstvo výhod. Tými najväčšími sú rotačný pohyb, ktorý s rastúcimi otáčkami nepredstavuje veľké straty, a schopnosť dodávať maximálny krútiaci moment prakticky od nulových otáčok. Preto v podstate nepotrebujú viacstupňové prevodovky. Vystačia si s jediným prevodom, ktorý redukuje otáčky, dosahujúce až do 20 000 za minútu, na otáčky potrebné na výstup hnacích hriadeľov kolies.
Bosch, najväčší dodávateľ pre automobilový priemysel, je však presvedčený, že viacstupňové prevodovky by mohli zvýšiť efektivitu elektromobilov. Vychádza z faktu, že účinnosť elektromotora sa v závislosti od otáčok predsa len mení. A to od 60 až do 90 %. Najnižšiu účinnosť dosahuje pri nízkych otáčkach a v najvyššom spektre zas stráca krútiaci moment. Viacstupňová prevodovka by vedela tieto nevýhody odstrániť. Elektromotor by jednoducho mohol bežať prakticky stále v pásme najvyššej účinnosti.
Vyvíja preto novú dvojstupňovú automatickú prevodovku pre elektromobily. A verí si. Tvrdí, že názor o nezlučiteľnosti elektromotora a automatickej prevodovky je mylný. Zvolením optimálneho prevodového pomeru môžeme dosiahnuť vyššiu účinnosť, konštatuje vo svojej správe. V praxi to bude znamenať buď dlhší dojazd, ktorý je vzhľadom na súčasné kapacitné možnosti akumulátorov najväčším hendikepom elektromobilov, alebo, naopak, možnosť znížiť zásobu batérií pri zachovaní pôvodného dojazdu.
Bosch sa pri svojich zámeroch opiera aj o štúdie, ktoré predpovedajú, že v roku 2020 by mali celkové ročné svetové predaje elektromobilov dosiahnuť až 2,5 milióna kusov a predaje plug-in hybridov tri milióny kusov. Z prevodoviek pre elektromobily by sa tak mohol stať už v blízkej budúcnosti výnosný biznis. Pritom vlani sa na celom svete predalo len 100 000 elektromobilov a 90 000 plug-in hybridov. Čo je zlomok oproti 100 miliónom áut poháňaných klasickými benzínovými alebo naftovými motormi.
Samozrejme, Bosch nie je prvý, ktorému vŕta v hlave podobná myšlienka. S prototypom dvojspojkového automatu pre elektromobily prišla už v roku 2010 britská spoločnosť Antonov. Dokonca trojstupňovým, a úspešne ho vyskúšala v piatich elektrických dodávkach spoločnosti Smith. Výsledkom bolo zvýšenie účinnosti o 15 %. „Každý ďalší prevodový stupeň poskytuje malé čiastkové zisky v efektivite cyklu,“ povedal David Poul zo spoločnosti Antonov.
A k tomu sa pridali ďalšie bonusy – svižnejší rozjazd, vyššia maximálna rýchlosť a lepšia stúpavosť. Prevodovka, znásobujúca krútiaci moment a otáčky, môže tiež výrazne zmenšiť rozmery a hmotnosť elektromotorov, ich výkonovej elektroniky a tiež zmenšiť zásobu ťažkých akumulátorov. Takže to vyzerá tak, že už čoskoro sa v elektromobiloch začneme stretávať s viacstupňovými prevodovkami.