Bosch vyvíja automat pre elektromobily. Zatiaľ dvojstupňový

Súčasné elektromobily používajú len jediný prevodový pomer. Bosch je však presvedčený, že viacstupňové prevodovky by dokázali zvýšiť efektivitu a dojazd elektrických áut. A vyvíja rovno automat.

25.07.2014 12:00
debata (2)
V súčasnosti si elektromobily vystačia s... Foto: Nissan
Nissan-Leaf 2014 V súčasnosti si elektromobily vystačia s jednostupňovými prevodovkami. To sa má ale zmeniť.

Elektromotory majú v porovnaní s klasickými spaľovacími motormi nepochybne množstvo výhod. Tými najväčšími sú rotačný pohyb, ktorý s rastúcimi otáčkami nepredstavuje veľké straty, a schopnosť dodávať maximálny krútiaci moment prakticky od nulových otáčok. Preto v podstate nepotrebujú viacstupňové prevodovky. Vystačia si s jediným prevodom, ktorý redukuje otáčky, dosahujúce až do 20 000 za minútu, na otáčky potrebné na výstup hnacích hriadeľov kolies.

Bosch, najväčší dodávateľ pre automobilový priemysel, je však presvedčený, že viacstupňové prevodovky by mohli zvýšiť efektivitu elektromobilov. Vychádza z faktu, že účinnosť elektromotora sa v závislosti od otáčok predsa len mení. A to od 60 až do 90 %. Najnižšiu účinnosť dosahuje pri nízkych otáčkach a v najvyššom spektre zas stráca krútiaci moment. Viacstupňová prevodovka by vedela tieto nevýhody odstrániť. Elektromotor by jednoducho mohol bežať prakticky stále v pásme najvyššej účinnosti.

Nová automatická dvojstupňová  prevodovka od... Foto: Bosch
Bosch - prevodovka pre elektromobily Nová automatická dvojstupňová prevodovka od spoločnosti Bosch by mohla priniesť 10-percentné zvýšenie účinnosti elektrického pohonu elektromobilov. To znamená buď predĺžený dojazd, alebo menšiu zásobu akumulátorov.

Vyvíja preto novú dvojstupňovú automatickú prevodovku pre elektromobily. A verí si. Tvrdí, že názor o nezlučiteľnosti elektromotora a automatickej prevodovky je mylný. Zvolením optimálneho prevodového pomeru môžeme dosiahnuť vyššiu účinnosť, konštatuje vo svojej správe. V praxi to bude znamenať buď dlhší dojazd, ktorý je vzhľadom na súčasné kapacitné možnosti akumulátorov najväčším hendikepom elektromobilov, alebo, naopak, možnosť znížiť zásobu batérií pri zachovaní pôvodného dojazdu.

Bosch sa pri svojich zámeroch opiera aj o štúdie, ktoré predpovedajú, že v roku 2020 by mali celkové ročné svetové predaje elektromobilov dosiahnuť až 2,5 milióna kusov a predaje plug-in hybridov tri milióny kusov. Z prevodoviek pre elektromobily by sa tak mohol stať už v blízkej budúcnosti výnosný biznis. Pritom vlani sa na celom svete predalo len 100 000 elektro­mobilov a 90 000 plug-in hybridov. Čo je zlomok oproti 100 miliónom áut poháňaných klasickými benzínovými alebo naftovými motormi.

Spoločnosť Antonov je zas presvedčená, že... Foto: Antonov
Antonov - prevodovka pre elektromobily Spoločnosť Antonov je zas presvedčená, že elektromotor by mal spolupracovať minimálne s 3-stupňovou prevodovkou. Tá by mohla zvýšiť účinnosť až o 15 %. Uvažuje dokonca o 4-stupňovej prevodovej skrini.

Samozrejme, Bosch nie je prvý, ktorému vŕta v hlave podobná myšlienka. S prototypom dvojspojkového automatu pre elektromobily prišla už v roku 2010 britská spoločnosť Antonov. Dokonca trojstupňovým, a úspešne ho vyskúšala v piatich elektrických dodávkach spoločnosti Smith. Výsledkom bolo zvýšenie účinnosti o 15 %. „Každý ďalší prevodový stupeň poskytuje malé čiastkové zisky v efektivite cyklu,“ povedal David Poul zo spoločnosti Antonov.

A k tomu sa pridali ďalšie bonusy – svižnejší rozjazd, vyššia maximálna rýchlosť a lepšia stúpavosť. Prevodovka, znásobujúca krútiaci moment a otáčky, môže tiež výrazne zmenšiť rozmery a hmotnosť elektromotorov, ich výkonovej elektroniky a tiež zmenšiť zásobu ťažkých akumulátorov. Takže to vyzerá tak, že už čoskoro sa v elektromobiloch začneme stretávať s viacstupňovými prevodovkami.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #Bosch
Články podľa značiek