Časy, keď si budeme môcť v aute počas jazdy čítať noviny alebo surfovať po internete, sa nezadržateľne blížia. Systémy autonómneho riadenia postupne vytlačia vodičov na vedľajšiu koľaj. Stanú sa z nich len pasažieri. Taký Google chce napríklad zaviesť výrobu prvých sériových autonómnych vozidiel už v roku 2020. Premávať však budú môcť len v určitých oblastiach. Najmä v mestách.
Teda tam, kde budú mať vozidlá dostatočné množstvo potrebných údajov z 3D navigačných máp a kde to umožní legislatíva. Súčasné dáta navigácii totiž na autonómnu jazdu ešte nestačia. A ani právne predpisy nie sú prevzatiu zodpovednosti vodiča do rúk elektroniky naklonené. Dovtedy budú mať autá s čiastočne autonómnym riadením stále volant a pedále, aby umožnili aj klasické riadenie, vždy keď to bude nevyhnutné.
Podľa amerického inštitútu IEEE, ktorý oslovil 200 expertov na elektroniku, príde rad na plne autonómne autá až v roku 2035, teda 15 rokov po príchode zázračného auta Googlu. Tí tvrdia, že do roku 2030 zmiznú z áut spätné zrkadlá, klaksóny a klasické parkovacie brzdy. A potom príde na pretras aj volant a pedále. Legislatíva by mala v tom čase podporovať autonómnu jazdu minimálne v troch štvrtinách amerických štátov.
Za najdôležitejšie považujú experti pre bezpečnosť jazdy senzory, ktoré umožnia mapovať okolie vozidla. Tým súčasným však zatiaľ prekáža aj obyčajný dážď, hmla či dokonca nedostatok svetla. Nahradené by mali byť lidarovými senzormi s laserovými lúčmi, ktoré dokážu zhromažďovať každú sekundu 700 000 zobrazovacích bodov okolia. A potom sú potrebné lidarové mapy navigácie. Pokrývať by mali celú planétu približne do pätnástich rokov, teda približne do roku 2030.
V každom prípade sa z jazdy v takomto aute stane len preprava. Emócie, ktoré prinášalo samotné šoférovanie, budú minulosťou. Odpustkami by sa mala stať väčšia bezpečnosť, menej dopravných zápch a, samozrejme, menšia uhlíková a ekologická stopa dopravy.