Približne pred rokom uskutočnil Mercedes-Benz sto kilometrov dlhú autonómnu jazdu Mercedesu triedy S. Absolvoval ju celú bez jediného zásahu vodiča. S novými technológiami však počíta aj v nákladnej doprave. Cieľom má byť vyššia bezpečnosť a nižšia spotreba paliva. Demonštroval to na koncepčnom ťahači Actros Future Truck 2025.
Upravený Actros je vybavený inteligentným asistenčným systémom Highway Pilot, vďaka ktorému dokáže jazdiť po diaľnici úplne samočinne rýchlosťou do 85 km/h. Aby automobilka demonštrovala funkčnosť systému, predviedla ho na úseku diaľnice A14 v blízkosti Magdeburgu, a to v podmienkach reálnej premávky a v reálnych jazdných situáciách. Sprievod robila autonómnemu kamiónu kolóna Mercedesov. Legislatíva totiž zatiaľ neumožňuje podobné skúšky na „ostro“.
Koncern Daimler tvrdí, že ak by bola prijatá vhodná legislatíva, mohol by začať s výrobou autonómnych nákladných áut už v roku 2025. Dovtedy má cestná nákladná preprava v krajinách Európskej únie narásť o 20 %. Predpokladá sa, že takmer tri štvrtiny všetkých tovarov budú prepravované po cestách. A to je priestor pre autonómne kamióny.
Autonómne vozidlá budúcnosti budú totiž schopné znižovať rastúce náklady cestnej dopravy. Ako? Tak napríklad optimalizované fázy zrýchlenia a brzdenia podporia plynulosť jazdy a znížia spotrebu paliva. Súčasne bude možné presne kalkulovať časy prepravy. Navzájom komunikujúcim nákladným autám bude okrem toho stačiť nižší vzájomný bezpečnostný odstup, čím zaberú na ceste menšiu celkovú plochu.
Riziko vzniku kolóny bude tiež nižšie, rovnako ako náklady, ktoré vyplývajú práve z jazdy v zápchach. Nižšie riziko nehody, vzhľadom na minimalizáciu ľudských chýb, by mohlo zároveň vyústiť do nižšieho poistného. Autonómne kamióny tiež odbremenia vodičov od monotónnych činností, čím získajú čas na úlohy dovtedy vyhradené pre pracovníkov špedičných spoločností. A to je ďalšie zníženie nákladov.