Škoda vyrukovala s novou Fabiou. Konečne!

Po sérii detailov máme k dispozícii fotografie celku novej Fabie. Bude mať väčší interiér, väčší kufor a dynamickejší vzhľad. Spotrebuje o 17 % menej paliva.

19.08.2014 12:00
Škoda Fabia - 2015 Foto:
Nová Fabia je inšpirovaná mnohými prvkami väčšej Octavie. Vidieť to na prednej maske či lome spodnej línie okien. V porovnaní s predošlou generáciou bude o 90 mm širšia a o 31 nižšia.
debata (16)

Najočakávanejšia automobilová novinka jesene, teda aspoň v našom teritóriu, je konečne odhalená. Škoda totiž ukázala kompletný dizajn tretej generácie Fabie. Interiér ostáva síce naďalej zahalený tajomstvom, to nám však nebráni zrekapitulovať všetko, čo o novej Fabii vieme. Svetovú premiéru absolvuje presne na autosalóne v Paríži. Dovtedy Škoda určite uvoľní aj prvé snímky interiéru.

Na podvozku Pola

Nová Fabia nebude celkom nová. Do vienka totiž nedostane platformu MQB, ale podlahu súčasného Volkswagenu Polo s označením PQ25. Napriek tomu dokázala medzigeneračne zhodiť na váhe približne 65 kg. Základná verzia bude vážiť len 980 kg. Škoda si tiež dala záležať na dizajne. Kým predošlé generácie volili zákazníci skôr z rozumu, tentoraz tu máme auto, ktoré dokáže osloviť aj emóciami.

Šéfdizanér Škody Jozef Kabaň chcel v prvom rade zmeniť jej proporcie. Predošlá generácia bola totiž príliš úzka a vysoká. Nová platforma umožnila zväčšiť šírku Fabie až o 90 mm. Naopak, strecha sa klenie o 31 mm nižšie. Celková dĺžka ostala prakticky na pôvodnej úrovni. Ubudlo z nej len osem milimetrov, takže Fabia ostáva aj naďalej celkovou dĺžkou pod hranicou štyroch metrov. Rázvor náprav narástol len o päť milimetrov, zato na rozchode kolies nájdeme 30-milimetrové prírastky.

Samotný dizajn je omnoho výraznejší a v mnohom inšpirovaný novou Octaviou. Zmenu proporcií sprevádzajú ostré línie. Nájdeme ich nielen prednej maske prepojenej s reflektormi s integrovanými dennými LED diódami, ale aj na boku karosérie, kde sa tiahne takzvaná Tornado Line. Zaujímavý je aj ostrý lom spodnej línie okien, nadväzujúci na zadné stĺpiky. Vzadu nechýba „céčková“ grafika svetiel ani typické trojuholníkové prelisy.

Rozmery, hmotnosti, objemy
Model Fabia III Fabia II Rozdiel
Pohotovostná hmotnosť od 980 kg od 1020 –40 kg
Dĺžka 3 992 mm 4 000 mm – 8 mm
Výška 1 467 mm 1 498 mm – 31 mm
Šírka 1 732 mm 1 642 mm + 90 mm
Rázvor náprav 2 470 mm 2 465 mm + 5 mm
Rozchod kolies (vpredu) 1 463 mm 1 433 mm + 30 mm
Rozchod kolies (vzadu) 1 457 mm 1 426 mm + 31 mm

Najväčšou zmenou je však zrušenie „plávajúcej strechy“. Predné stĺpiky sú tentoraz, podobne ako pri prvej generácii, lakované vo farbe karosérie. Naopak, tie stredné sú čierne, čo opticky zväčšuje plochu okien aj celkovú dĺžku auta. A keď už sme pri farbách. Na výber bude celkom 15 farieb lakov karosérie a k tomu ešte možnosť voľby odlišnej farby strechy a spätných zrkadiel, pravdepodobne bielej a čiernej. Pripravená je aj verzia Monte Carlo v červeno-čiernom vyhotovení.

Emócie aj rekordný kufor

Emocionálnejší dizajn a mierne skrátenie celkovej dĺžky nemá podľa Škody zasiahnuť úžitkové hodnoty Fabie. Na nich si bude Škoda, ako rodinná značka, naďalej zakladať. V kufri pribudne 15 litrov. Jeho celkový objem sa tak vyšplhá k vynikajúcej hodnote 330 litrov, kde jej bude Fabii konkurovať jedine nový Hyundai i20. Škoda však pridá desať praktických prvkov Simpli Clever. Napríklad obojstrannú rohož kufra či škrabku vo veku nádrže.

Predĺžený rázvor sa tiež podpíše pod priestrannejší interiér. Bude však nielen dlhší, ale aj širší. Predné sedadlá budú teraz umiestnené až o 60 mm nižšie, čo prispeje k športovejšiemu posedu a dostatočnej priestorovej rezerve nad hlavou aj napriek zníženiu výšky vozidla. Dizajn interiéru ostáva tajomstvom. Vieme však, že sa tu objaví nové multimediálne rozhranie. Funkcia Mirror Link umožní zobrazenie obsahu vášho smartfónu priamo na dotykovom displeji.

Vzadu nechýbajú trojuholníkové prelisy ani... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2015 Vzadu nechýbajú trojuholníkové prelisy ani „céčková“ grafika svetiel, ale bez LED diód. Pod zadným vekom má byť až 330 litrov pre batožiny. S rezervou je to o 15 menej.

V základnej výbave dostane Fabia konečne centrálne uzamykanie a šesť airbagov. Lacné verzie s manuálnym ovládaním okien však v ponuke zostanú. Bezpečnostnou novinkou je systém City Safety s automatickým brzdením pri nízkych rýchlostiach, čo znižuje riziko kolízií pri nízkych rýchlostiach. Na zozname príplatkov sa objaví bezkľúčové odomykanie, automatický parkovací asistent či cúvacia kamera. Xenónové svetlá tu však nenájdete.

Spotreba nižšia o 17 percent

Čo sa týka ponuky motorov, na výber bude až sedem agregátov, z toho tri dieselové. Nový preplňovaný trojvalec 1,0 TSI tu však nenájdete. Základ vytvoria atmosférické trojvalce 1,0 HTP s výkonom 44 alebo 55 kW, známe z malej Škody Citigo. V porovnaní s predchádzajúcimi trojvalcami budú mať však nižší krútiaci moment, len 95 namiesto 112 Nm. Fabia to chce dohnať práve nižšou pohotovostnou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou.

Gro záujmu sa pravdepodobne sústredí na 16-ventilové motory 1,2 TSI v nových výkonových verziách 66 a 81 kW. Silnejšia z nich dostane 6-stupňovú prevodovku. Diesel síce zastúpi len jediný trojvalcový motor 1,4 TDI, zato hneď v troch výkonových modifikáciách – od 55 (Greenline) cez 66 až po 77 kW. Prostredný z nich bude možné kombinovať s novou 7-stupňovou prevodovkou DSG, čo pre Fabiu znamená po prvý raz možnosť voľby dieselového motora a automatu.

Najúspornejšiu verziu Fabia Greenline bude... Foto: Škoda
Škoda Najúspornejšiu verziu Fabia Greenline bude poháňať naftový trojvalec 1,4 TDI s výkonom 55 kW. Priemerne vystačí s 3,1 litra nafty na 100 km.

Údaje o spotrebe a prevádzkových parametroch Škoda zatiaľ neprezradila. Vieme však, že nová Fabia bude priemerne o 17¤% úspornejšia, čo napomôže štart-stop systém a rekuperácia brzdnej energie. Skutočným abstinentom sa má stať verzia Fabia Greenline s motorom 1,4 TDI (55 kW), upravenou aerodynamikou, dlhšími prevodmi a pneumatikami so zníženým valivým odporom. Vystačiť má len s 3,1 litra nafty na 100 km.

Neskôr kombi aj Monte Carlo

Podvozok Fabie použije predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú vlečnú nápravu. Jazdné vlastnosti budú ťažiť najmä z jeho väčšieho formátu a kratších previsov karosérie. Veľkosť diskov kolies sa bude pohybovať od 14 do 17 palcov. O riadenie sa postará elektrický posilňovač.

Ako prvý sa presne 2. októbra predstaví v Paríži päťdverový hatchback. S polročným odstupom by malo nasledovať kombi s objemom kufra až 530 litrov. Okrem sedanu sa z ponuky vytratí aj ostrá verzia RS, ktorá svojimi predajmi nepresvedčila. Záplatou sa má stať červeno-čierna športová edícia Monte Carlo, ktorá, naopak, prekonala všetky očakávania. Už v budúcom roku by mali postupne nahradiť štvorvalce 1,2 TSI úspornejšie trojvalce 1,0 TSI.

Benzínové motory
Motor 1.0 MPI 1.0 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16 4/16
Max. výkon (kW) 44 55 66 81
Max. krút. moment (Nm) 95 95 160 175
Prevodovka 5 MT 5 MT 5 MT 6 MT (7 DSG)
Naftové motory
Motor 1.4 TDI Greenline 1.4 TDI 1.4 TDI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 3/12
Max. výkon (kW) 55 66 77
Max. krút. moment (Nm) 210 230 250
Prevodovka 5MT 5 MT (7 DSG) 5 MT
16 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Fabia
Články podľa značiek