Land Rover Discovery Sport síce zastúpi pôvodný Freelander, ale v podstate s ním nemá nič spoločné. Ani technicky, ani marketingovo. Naznačuje to už názov Discovery. Jednoducho, v Gaydone sa rozhodli, že podľa vzoru luxusných Range Roverov vytvoria aj novú rodinu Discovery. Sport bude teda fungovať popri svojom väčšom bratovi a neskôr dostane ďalších súrodencov. Konštrukčne má blízko k štýlovému Range Roveru Evoque, no v porovnaní s ním ponúkne neporovnateľne väčšie úžitkové vlastnosti a terénne schopnosti, ktoré v ničom nezaostávajú za veľkým Discovery či Range Roverom.
Dizajn nie je až takým prekvapením. Mnohé naznačil rovnomenný newyorský koncept. Ubudlo len pár showcarových výstredností. Sériový Discovery Sport má napríklad klasickejšie riešené hmlové a denné svetlá, pribudli väčšie spätné zrkadlá a, samozrejme, kľučky dverí. Predná maska ladí so súčasným dizajnovým manuálom Land Roveru. V porovnaní s Freelanderom pôsobí Discovery Sport omnoho civilnejšie a krehkejšie. Lenže zdanie klame. Svetlá výška 212 mm a nábehové uhly (25/31 stupňov) naznačujú, že Sport je dobre pripravený zísť z asfaltu.
Na dĺžku má 4 590 mm, čo znamená, že pôvodný Freelander prerástol o približne deväť centimetrov. A na rázvore s hodnotou 2 741 mm pribudlo ďalších osem. Napriek tomu sa môže pochváliť nižšou hmotnosťou. Jeho karoséria je totiž vyrobená z kombinácie vysokopevnostnej a ultravysokopevnostnej ocele a tiež hliníka. Z tohto ľahkého materiálu sú napríklad vylisované predné blatníky, predná kapota, strecha, ale aj zadné veko. Tam, kde treba zaručiť vysokú pevnosť, vstúpila do hry bórová oceľ. Vyrobené sú z nej napríklad štíhle, ale mimoriadne odolné predné stĺpiky.
Pohotovostná hmotnosť Discovery Sport sa tak pohybuje podľa vyhotovenia od 1 744 do 1 863 kg. Ak to porovnáme s veľkým Discovery, schudol Sport o viac ako 700 kg! Pritom dokáže ponúknuť to, čo zatiaľ zvládal len veľký Discovery či Ranger Rover Sport. V interiéri totiž nájdeme tri rady sedadiel. A to bude veľká devíza v konkurenčnom boji s nemeckými či japonskými SUV. Ďalší tromf spočíva v posuvnom druhom rade sedadiel, ktorý má rozsah nastavenia až 160 mm. Zadní cestujúci ťažia aj z lepšieho výhľadu. Sedadlá druhého radu sú totiž umiestnené o 50 mm vyššie. Verzia 5+2 bude pochopiteľne len za príplatok.
Porovnávať dizajn interiéru s Freelanderom hádam ani nemá zmysel. Kvalita spracovania a použitých materiálov sa posunula míľovými krokmi vpred. Usporiadanie palubnej dosky a stredovej konzoly má však pomerne konzervatívny ráz. Ako sme si však už v nových Range Roveroch zvykli, ani Sportu nechýba veľké dotykové rozhranie s 8-palcovým monitorom a kruhový volič automatickej prevodovky, ktorý sa po naštartovaní vysunie zo stredového tunelu. Multimediálny systém je kompatibilný so smartfónmi a umožňuje ovládanie ich funkcií priamo z obrazovky.
Systém InControl Remote zas dáva možnosť kontrolovať vozidlo pomocou mobilného telefónu na diaľku. Majiteľ tak získa z ktoréhokoľvek miesta na svete informáciu napríklad o stave paliva v nádrži či presnej polohe vozidla. To je, samozrejme, aj výhoda pri odcudzení. Na luxuse sa naozaj nešetrilo. Už štandardné vyhotovenie SE bude napríklad vybavené koženým čalúnením. Základnú 10-reproduktorovú audiosústavu dopĺňa výkonnejšia so subwooferom. Za príplatok si tiež môžete doprať panoramatické otvárateľné strešné okno, štvorzónovú klimatizáciu, 20-palcové disky kolies, no najmä celý rad bezpečnostných asistentov.
Tu nerobil Land Rover žiadne kompromisy. K dispozícii je autonómne brzdenie na báze informácií zo stereokamery, čítačka dopravných značiek, výstraha pred opustením jazdného pruhu, sledovanie okolia vozidla, automatický parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne parkovanie, adaptívne svetlá, asistent pre pripájanie prívesu či kontrola jeho stability. K ôsmym airbagom vrátane dvoch kolenných pridáva Land Rover airbag pre chodcov. Samozrejmosťou je trakčná elektronika v podobe stabilizácie, kontroly nedotáčavosti, kontroly klesania, hill-holder či ochrana proti prevráteniu.
Na výber budú tri motory. Zatiaľ nie z nového radu Ingenium. Dva diesely a jeden benzínový. Základom je turbodiesel 2,2 TD4 (110 kW) a nad ním silnejšia verzia 2,2 SD4 (140 kW). Oba sú vybavené dvojicou vyvažovacích hriadeľov, ktoré znižujú vibrácie. Podobne ako vrcholový benzínový variant 2,0 Si4 s výkonom 177 kW a krútiacim momentom 340 Nm. Motory budú kombinované so štart-stop systémom, 6-stupňovou manuálnou alebo s novou 9-stupňovou automatickou prevodovkou ZF 9HP48, ktorá mala premiéru v Range Roveri Evoque. A to je obrovská výhoda. Prvý, extrémne krátky, prevodový stupeň automatu totiž zastúpi funkciu redukcie.
Za normálnych okolností sa preto Discovery Sport rozbieha na druhom prevodovom stupni, ktorý zodpovedá pomeru prvého stupňa bežných prevodoviek. Samozrejme, v prípade potreby prudkej akcelerácie či jazdy v ťažkom teréne môže vodič voliť „redukciu“. Zaujímavým prvkom je aj funkcia skip-shift, ktorá umožňuje pri podraďovaní v manuálnom móde preskakovať hneď niekoľko prevodových stupňov. To podstatne zrýchľuje reakcie prevodovky. Základná verzia TD4 bude k dispozícii aj vo verzii s pohonom len predných kolies. Výkonnejšie motory sú však štandardne spriahnuté so štvorkolkou a systémom TerrainResponse, ktorý ponúka niekoľko terénnych programov.
Vďaka trakčným systémom, veľkej svetlej výške a nábehovým uhlom zo sveta off-roadov sa bude Discovery Sport cítiť v teréne ako ryba vo vode. Konkurencia naň jednoducho nestíha. Povedzte, ktoré moderné SUV zvláda brody hlboké 600 mm, stúpanie v uhle 45 stupňov či dokonca polhodinové státie vo vode s otvorenými dverami a zaplaveným interiérom bez toho, aby došlo k obmedzeniu funkčnosti vozidla? Pritom je možné zväčšiť nábehové uhly odmontovaním hliníkových chráničov na nárazníkoch. Kolesá ostávajú v kontakte s podložím aj vďaka veľkému zdvihu náprav.
Na ceste zas bude Discovery Sport ťažiť z vyspelej konštrukcie podvozka s nezávislým zavesením a množstvom ľahkých hliníkových komponentov. Prenos vibrácií a hluku do kabíny redukujú hydraulické sedlá pomocných rámov. O komfort riadenia sa postará elektrický posilňovač. Brzdová sústava využíva ventilované kotúče s priemerom 325 na prednej a 300 mm na zadnej náprave. Potom sa nemožno čudovať, že Discovery Sport používa už v základe 19-palcové disky kolies. Hydraulické pruženie však ostane výsadou drahších Range Roverov. To znamená aj štandardnú svetlú výšku podvozku.
Land Rover Discovery Sport sa predstaví na autosalóne v Paríži. Do predaja zamieri začiatkom budúceho roka. Neskôr má modelový rad doplniť najúspornejšia verzia eD4, pravdepodobne s dvojlitrom nového radu Ingenium, so zázračne nízkou spotrebou len 4,5 litra nafty na 100 km. No ani súčasné diesely nie sú na palivo veľmi náročné. Spotrebujú priemerne 5,7 až 6,3 litra nafty. To najvýkonnejšia benzínová verzia Si4 je o približne tri litre smädnejšia.
Rozmery, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 589 |
Šírka (mm) | 2 173 (so spätnými zrkadlami) |
Výška (mm) | 1 724 |
Rázvor náprav (mm) | 2 741 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | od 1 744 |
Technické údaje: Land Rover Discovery Sport
Motor | 2,2 TD4 | 2,2 SD4 | 2,0 Si4 |
---|---|---|---|
Počet valcov/ ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 2 179 | 2 179 | 1 999 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/3 500 | 140/3 500 | 177/5 800 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/1 750 | 420/1 750 | 340/1 750 |
Prevodovka | 6M/9A | 6M/9A | 6M/9A |
0 – 100 km/h (s) | 11,7/10,3 | 10,4/8,9 | 8,2/8,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 188 | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,7/5,9 | 6,1/6,3 | 8,0/8,3 |