Land Rover Discovery Sport: Nový kráľ SUV príde do Paríža

05.09.2014 06:00

Sedemnásťročná kariéra Freelanderu končí. V ponuke Land Roveru ho nahradí Discovery Sport. Nedajte sa oklamať jeho civilným vzhľadom. V teréne dokáže divy.

Discovery Sport vychádza z rovnomennej štúdie...
Discovery Sport vychádza z rovnomennej štúdie predstavenej na autosalóne v New Yorku. Ubudli len laserové svetlá či malé spätné zrkadlá. Naopak, pribudli kľučky dverí a stredový stĺpik. Autor: Land Rover

Land Rover Discovery Sport síce zastúpi pôvodný Freelander, ale v podstate s ním nemá nič spoločné. Ani technicky, ani marketingovo. Naznačuje to už názov Discovery. Jednoducho, v Gaydone sa rozhodli, že podľa vzoru luxusných Range Roverov vytvoria aj novú rodinu Discovery. Sport bude teda fungovať popri svojom väčšom bratovi a neskôr dostane ďalších súrodencov. Konštrukčne má blízko k štýlovému Range Roveru Evoque, no v porovnaní s ním ponúkne neporovnateľne väčšie úžitkové vlastnosti a terénne schopnosti, ktoré v ničom nezaostávajú za veľkým Discovery či Range Roverom.

Dizajn nie je až takým prekvapením. Mnohé naznačil rovnomenný newyorský koncept. Ubudlo len pár showcarových výstredností. Sériový Discovery Sport má napríklad klasickejšie riešené hmlové a denné svetlá, pribudli väčšie spätné zrkadlá a, samozrejme, kľučky dverí. Predná maska ladí so súčasným dizajnovým manuálom Land Roveru. V porovnaní s Freelanderom pôsobí Discovery Sport omnoho civilnejšie a krehkejšie. Lenže zdanie klame. Svetlá výška 212 mm a nábehové uhly (25/31 stupňov) naznačujú, že Sport je dobre pripravený zísť z asfaltu.

V porovnaní s Freelanderom je nový Discovery...
V porovnaní s Freelanderom je nový Discovery Sport o 90 mm dlhší a má o 80 mm väčší rázvor náprav. Platforma vychádza čiastočne s Ranege Roveru Evoque. Autor: Land Rover

Na dĺžku má 4 590 mm, čo znamená, že pôvodný Freelander prerástol o približne deväť centimetrov. A na rázvore s hodnotou 2 741 mm pribudlo ďalších osem. Napriek tomu sa môže pochváliť nižšou hmotnosťou. Jeho karoséria je totiž vyrobená z kombinácie vysokopevnostnej a ultravysokopev­nostnej ocele a tiež hliníka. Z tohto ľahkého materiálu sú napríklad vylisované predné blatníky, predná kapota, strecha, ale aj zadné veko. Tam, kde treba zaručiť vysokú pevnosť, vstúpila do hry bórová oceľ. Vyrobené sú z nej napríklad štíhle, ale mimoriadne odolné predné stĺpiky.

Pohotovostná hmotnosť Discovery Sport sa tak pohybuje podľa vyhotovenia od 1 744 do 1 863 kg. Ak to porovnáme s veľkým Discovery, schudol Sport o viac ako 700 kg! Pritom dokáže ponúknuť to, čo zatiaľ zvládal len veľký Discovery či Ranger Rover Sport. V interiéri totiž nájdeme tri rady sedadiel. A to bude veľká devíza v konkurenčnom boji s nemeckými či japonskými SUV. Ďalší tromf spočíva v posuvnom druhom rade sedadiel, ktorý má rozsah nastavenia až 160 mm. Zadní cestujúci ťažia aj z lepšieho výhľadu. Sedadlá druhého radu sú totiž umiestnené o 50 mm vyššie. Verzia 5+2 bude pochopiteľne len za príplatok.

Interiér má pomerne konzervatívny dizajn, no...
Interiér má pomerne konzervatívny dizajn, no prináša luxusné prvky z Range Roverov. Napríklad najnovšie rozhranie s 8-palcovým dotykovým monitorom reagujúcim aj na gestá či ovládanie prevodovky výsuvným kruhovým voličom. Autor: Land Rover

Porovnávať dizajn interiéru s Freelanderom hádam ani nemá zmysel. Kvalita spracovania a použitých materiálov sa posunula míľovými krokmi vpred. Usporiadanie palubnej dosky a stredovej konzoly má však pomerne konzervatívny ráz. Ako sme si však už v nových Range Roveroch zvykli, ani Sportu nechýba veľké dotykové rozhranie s 8-palcovým monitorom a kruhový volič automatickej prevodovky, ktorý sa po naštartovaní vysunie zo stredového tunelu. Multimediálny systém je kompatibilný so smartfónmi a umožňuje ovládanie ich funkcií priamo z obrazovky.

Systém InControl Remote zas dáva možnosť kontrolovať vozidlo pomocou mobilného telefónu na diaľku. Majiteľ tak získa z ktoréhokoľvek miesta na svete informáciu napríklad o stave paliva v nádrži či presnej polohe vozidla. To je, samozrejme, aj výhoda pri odcudzení. Na luxuse sa naozaj nešetrilo. Už štandardné vyhotovenie SE bude napríklad vybavené koženým čalúnením. Základnú 10-reproduktorovú audiosústavu dopĺňa výkonnejšia so subwooferom. Za príplatok si tiež môžete doprať panoramatické otvárateľné strešné okno, štvorzónovú klimatizáciu, 20-palcové disky kolies, no najmä celý rad bezpečnostných asistentov.

Veľkou novinkou je výklopný tretí rad sedadiel....
Veľkou novinkou je výklopný tretí rad sedadiel. Potom dokáže Discovery Sport odviezť až siedmich pasažierov. Druhý rad sedadiel delených v pomere 40:60 je posuvný v rozsahu 160 mm Autor: Land Rover

Tu nerobil Land Rover žiadne kompromisy. K dispozícii je autonómne brzdenie na báze informácií zo stereokamery, čítačka dopravných značiek, výstraha pred opustením jazdného pruhu, sledovanie okolia vozidla, automatický parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne parkovanie, adaptívne svetlá, asistent pre pripájanie prívesu či kontrola jeho stability. K ôsmym airbagom vrátane dvoch kolenných pridáva Land Rover airbag pre chodcov. Samozrejmosťou je trakčná elektronika v podobe stabilizácie, kontroly nedotáčavosti, kontroly klesania, hill-holder či ochrana proti prevráteniu.

Na výber budú tri motory. Zatiaľ nie z nového radu Ingenium. Dva diesely a jeden benzínový. Základom je turbodiesel 2,2 TD4 (110 kW) a nad ním silnejšia verzia 2,2 SD4 (140 kW). Oba sú vybavené dvojicou vyvažovacích hriadeľov, ktoré znižujú vibrácie. Podobne ako vrcholový benzínový variant 2,0 Si4 s výkonom 177 kW a krútiacim momentom 340 Nm. Motory budú kombinované so štart-stop systémom, 6-stupňovou manuálnou alebo s novou 9-stupňovou automatickou prevodovkou ZF 9HP48, ktorá mala premiéru v Range Roveri Evoque. A to je obrovská výhoda. Prvý, extrémne krátky, prevodový stupeň automatu totiž zastúpi funkciu redukcie.

Pod kapotou bude na výber z dvoch naftových a...
Pod kapotou bude na výber z dvoch naftových a jedného benzínového motora. Výkon siaha od 110 do 177 kW. Neskôr má prísť na trh eko-verzia eD4 so spotrebou len 4,5 litra nafty na 100 km! Autor: Land Rover

Za normálnych okolností sa preto Discovery Sport rozbieha na druhom prevodovom stupni, ktorý zodpovedá pomeru prvého stupňa bežných prevodoviek. Samozrejme, v prípade potreby prudkej akcelerácie či jazdy v ťažkom teréne môže vodič voliť „redukciu“. Zaujímavým prvkom je aj funkcia skip-shift, ktorá umožňuje pri podraďovaní v manuálnom móde preskakovať hneď niekoľko prevodových stupňov. To podstatne zrýchľuje reakcie prevodovky. Základná verzia TD4 bude k dispozícii aj vo verzii s pohonom len predných kolies. Výkonnejšie motory sú však štandardne spriahnuté so štvorkolkou a systémom TerrainResponse, ktorý ponúka niekoľko terénnych programov.

Vďaka trakčným systémom, veľkej svetlej výške a nábehovým uhlom zo sveta off-roadov sa bude Discovery Sport cítiť v teréne ako ryba vo vode. Konkurencia naň jednoducho nestíha. Povedzte, ktoré moderné SUV zvláda brody hlboké 600 mm, stúpanie v uhle 45 stupňov či dokonca polhodinové státie vo vode s otvorenými dverami a zaplaveným interiérom bez toho, aby došlo k obmedzeniu funkčnosti vozidla? Pritom je možné zväčšiť nábehové uhly odmontovaním hliníkových chráničov na nárazníkoch. Kolesá ostávajú v kontakte s podložím aj vďaka veľkému zdvihu náprav.

Napriek civilnému vzhľadu disponuje Discovery...
Napriek civilnému vzhľadu disponuje Discovery Sport svetlou výškou až 212 mm a má ostré nábehové uhly. To mu umožňuje kraľovať v teréne. Zvláda brody hlboké 600 mm aj stúpanie v uhle 45 stupňov. Autor: Land Rover

Na ceste zas bude Discovery Sport ťažiť z vyspelej konštrukcie podvozka s nezávislým zavesením a množstvom ľahkých hliníkových komponentov. Prenos vibrácií a hluku do kabíny redukujú hydraulické sedlá pomocných rámov. O komfort riadenia sa postará elektrický posilňovač. Brzdová sústava využíva ventilované kotúče s priemerom 325 na prednej a 300 mm na zadnej náprave. Potom sa nemožno čudovať, že Discovery Sport používa už v základe 19-palcové disky kolies. Hydraulické pruženie však ostane výsadou drahších Range Roverov. To znamená aj štandardnú svetlú výšku podvozku.

Land Rover Discovery Sport sa predstaví na autosalóne v Paríži. Do predaja zamieri začiatkom budúceho roka. Neskôr má modelový rad doplniť najúspornejšia verzia eD4, pravdepodobne s dvojlitrom nového radu Ingenium, so zázračne nízkou spotrebou len 4,5 litra nafty na 100 km. No ani súčasné diesely nie sú na palivo veľmi náročné. Spotrebujú priemerne 5,7 až 6,3 litra nafty. To najvýkonnejšia benzínová verzia Si4 je o približne tri litre smädnejšia.

Rozmery, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 589
Šírka (mm) 2 173 (so spätnými zrkadlami)
Výška (mm) 1 724
Rázvor náprav (mm) 2 741
Prevádzková hmotnosť (kg) od 1 744

Technické údaje: Land Rover Discovery Sport

Motor 2,2 TD4 2,2 SD4 2,0 Si4
Počet valcov/ ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC 4/16 DOHC
Zdvihový objem (ccm) 2 179 2 179 1 999
Max. výkon (kW/ot.) 110/3 500 140/3 500 177/5 800
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/1 750 420/1 750 340/1 750
Prevodovka 6M/9A 6M/9A 6M/9A
0 – 100 km/h (s) 11,7/10,3 10,4/8,9 8,2/8,2
Max. rýchlosť (km/h) 180 188 200
Spotreba na 100 km (l) 5,7/5,9 6,1/6,3 8,0/8,3
Land
		Rover Discovery Sport -
		2015
Land Rover
		Discovery Sport -
		2015
+25Land Rover Discovery
		Sport -
		2015

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Land Rover #Range Rover #autosalón Paríž 2014 #Land Rover Discovery #Land Rover Discovery Sport
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR