Zlaté časy nárazových skúšok Euro NCAP sú definitívne preč. To, čo bolo samozrejmé ešte vlani, dnes už jednoducho neplatí. Podmienka prítomnosti systému autonómneho brzdenia pre zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek urobila automobilkám poriadny škrt cez rozpočet. Presvedčili sa o tom už vo dvoch tohtoročných sériách crashtestov napríklad Renault s vynoveným Mégane či Hyundai s mestským modelom i10. A lavína škrtov pokračuje.
Z ôsmich testovaných áut poslednej série sa na plné skóre zmohol jedine kompaktný crossover Mercedes-Benz GLA. Ten je, samozrejme, sériovo vybavený systémom Collision Prevention Assist Plus, ktorý pri hroziacej kolízii aktivuje brzdy, a to pri nízkych, ale aj vyšších rýchlostiach. To mu za asistenčné systémy vynieslo 70 %. O tých zvyšných 30 ho pripravila skutočnosť, že sledovanie jazdného pruhu je len za príplatok. Spolu s excelentnou ochranou dospelých (96 %), detí (88 %) či so slušnou ochranou chodcov (67 %) to však nemohlo ohroziť jeho päťhviezdičkové skóre.
O tých sa však mohlo ostatným zúčastneným len snívať. Zvlášť Citroënu Berlingo, Peugeotu Partner a elektrickej osobnej dodávke Nissan e-NV200 Evalia. Zaknihovali si len tri hviezdičky. Pochopiteľne aj z dôvodu absencie potrebných asistenčných systémov. Lenže ani prvky aktívnej ochrany by im pravdepodobne príliš nepomohli. Nissan e-NV200 Evalia mal napríklad problém so stĺpikom riadenia a s niektorými časťami palubnej dosky, ktoré by znamenali ohrozenie nôh a kolien vodiča. Medzná bola aj ochrana krčnej chrbtice trojročného dieťaťa.
Nie inak na tom boli francúzske dvojčatá Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Tie doplatili takisto na konštrukciu stĺpika riadenia a palubnej dosky. Experti im tiež vyčítali slabú ochranu krčnej chrbtice detí. No a o ďalšie percentá prišli pre absenciu bočných airbagov. Za ochranu dospelej posádky získali vôbec najnižšie hodnotenie (56 %). To také kolínske trojčatá Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo, ale aj novučičký Renault Twingo na tom boli so ziskom štyroch hviezdičiek predsa len lepšie.
Na plný počet to pre chýbajúce autonómne brzdenie síce nestačilo, lenže napríklad ochrana dospelých, ktorá sa pohybovala na úrovni 78 až 80 %, jasne dokázala, že medzi veľkosťou auta a jeho bezpečnosťou neplatí priama úmera. To by museli mať spomínané trojhviezdičkové modely aspoň o jednu viac. Problémy tu však, samozrejme, boli. Twingo doplatilo pri ochrane dospelej posádky napríklad na posun pedálovej skupiny a veľmi slabú ochranu hrudníka pri bočnom náraze, ale aj na vysoké zaťaženie krčnej chrbtice pri náraze zozadu.
Kolínske trojčatá si zase vyslúžili kritiku za konštrukciu stĺpika riadenia, ale aj jeho okolia, ktoré predstavuje pri náraze riziko zranení nôh a kolien vodiča i spolujazdca. A k tomu treba pripočítať nízku ochranu krčnej chrbtice a hrudníka trojročného dieťaťa v detskej sedačke. Vráťme sa ešte k Twingu. To si totiž zaslúži pochvalu za slušnú ochranu chodcov (68 %), ktorá bola vôbec najlepšia spomedzi testovanej osmičky. Väčšina ostatných modelov mala problémy najmä s hornou hranou kapoty a, paradoxne, s príliš pevnými A-stĺpikmi, ktoré sú pre posádku pri náraze nepochybne výhodou.
Výsledky nárazových testov Euro NCAP ( 9. 2014 )
Model | počet hviezdičiek | dospelí | deti | chodci | asistenčné systémy | priemer |
---|---|---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz GLA | 5 | 96 % | 88 % | 67 % | 70 % | 86 % |
Renault Twingo | 4 | 78 % | 81 % | 68 % | 56 % | 74 % |
Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroën C1 | 4 | 80 % | 80 % | 62 % | 56 % | 74 % |
Citroën Berlingo, Peugeot Partner | 3 | 56 % | 74 % | 63 % | 48 % | 60 % |
Nissan e-NV200 Evalia | 3 | 75 % | 80 % | 60 % | 38 % | 69 % |