Euro NCAP: Citroën Berlingo a Nissan e-NV200 'nezahviezdili'

Sprísnená metodika crashtestov Euro NCAP má svoje ďalšie obete. Bez autonómneho brzdenia si dnes jednoducho autá „neškrtnú“. Z ôsmich testovaných modelov sa tak na plné skóre zmohol jedine Mercedes-Benz GLA. A trom sa ušlo iba po tri!

08.09.2014 13:00
debata
Mercedes-Benz GLA sa stal hviezdou poslednej... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Mercedes-Benz GLA Mercedes-Benz GLA sa stal hviezdou poslednej série. Výborná ochrana posádky v kombinácii s asistenčnými systémami znamenala zisk maximálneho skóre.

Zlaté časy nárazových skúšok Euro NCAP sú definitívne preč. To, čo bolo samozrejmé ešte vlani, dnes už jednoducho neplatí. Podmienka prítomnosti systému autonómneho brzdenia pre zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek urobila automobilkám poriadny škrt cez rozpočet. Presvedčili sa o tom už vo dvoch tohtoročných sériách crashtestov napríklad Renault s vynoveným Mégane či Hyundai s mestským modelom i10. A lavína škrtov pokračuje.

Peugeot Partner a Citroën Berlingo doplatili... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Citroen Berlingo Peugeot Partner a Citroën Berlingo doplatili nielen na absentujúci systém autonómneho brzdenia ale aj na priemernú ochranu dospelej posádky. Tá bola z testovaných áut poslednej série najnižšia.

Z ôsmich testovaných áut poslednej série sa na plné skóre zmohol jedine kompaktný crossover Mercedes-Benz GLA. Ten je, samozrejme, sériovo vybavený systémom Collision Prevention Assist Plus, ktorý pri hroziacej kolízii aktivuje brzdy, a to pri nízkych, ale aj vyšších rýchlostiach. To mu za asistenčné systémy vynieslo 70 %. O tých zvyšných 30 ho pripravila skutočnosť, že sledovanie jazdného pruhu je len za príplatok. Spolu s excelentnou ochranou dospelých (96 %), detí (88 %) či so slušnou ochranou chodcov (67 %) to však nemohlo ohroziť jeho päťhviezdičko­vé skóre.

Elektrická dodávka Nissan e-NV200 Evalia, ktorú... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP Nissan e-NV200 Evalia Elektrická dodávka Nissan e-NV200 Evalia, ktorú mimochodom používajú taxislužby v Londýne či Barcelone, príliš nezahviezdila. Tri hviezdičky sú výsledkom absencie asistenčných systémov ale aj problémovej konštrukcie stĺpiku riadenia.

O tých sa však mohlo ostatným zúčastneným len snívať. Zvlášť Citroënu Berlingo, Peugeotu Partner a elektrickej osobnej dodávke Nissan e-NV200 Evalia. Zaknihovali si len tri hviezdičky. Pochopiteľne aj z dôvodu absencie potrebných asistenčných systémov. Lenže ani prvky aktívnej ochrany by im pravdepodobne príliš nepomohli. Nissan e-NV200 Evalia mal napríklad problém so stĺpikom riadenia a s niektorými časťami palubnej dosky, ktoré by znamenali ohrozenie nôh a kolien vodiča. Medzná bola aj ochrana krčnej chrbtice trojročného dieťaťa.

Kolínske trojčatá, Citroën C1, Peugeot 108 a... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Toyota Aygo Kolínske trojčatá, Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo mali problém so stĺpikom riadenia, ktorý predstavuje riziko zranenia nôh vodiča. No štyri hviezdičky sú na dnešné časy dobrý výsledok.

Nie inak na tom boli francúzske dvojčatá Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Tie doplatili takisto na konštrukciu stĺpika riadenia a palubnej dosky. Experti im tiež vyčítali slabú ochranu krčnej chrbtice detí. No a o ďalšie percentá prišli pre absenciu bočných airbagov. Za ochranu dospelej posádky získali vôbec najnižšie hodnotenie (56 %). To také kolínske trojčatá Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo, ale aj novučičký Renault Twingo na tom boli so ziskom štyroch hviezdičiek predsa len lepšie.

Štvorhviezdičkové Twingo si vyslúžilo kritiku... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Renault Twingo Štvorhviezdičkové Twingo si vyslúžilo kritiku za posun pedálovej skupiny, ktorá ohrozuje nohy vodiča. Jeho prednosťou je však ponuka systému sledovania jazdného pruhu, i keď len za príplatok a prekvapivo dobrá ochrana chodcov.

Na plný počet to pre chýbajúce autonómne brzdenie síce nestačilo, lenže napríklad ochrana dospelých, ktorá sa pohybovala na úrovni 78 až 80 %, jasne dokázala, že medzi veľkosťou auta a jeho bezpečnosťou neplatí priama úmera. To by museli mať spomínané trojhviezdičkové modely aspoň o jednu viac. Problémy tu však, samozrejme, boli. Twingo doplatilo pri ochrane dospelej posádky napríklad na posun pedálovej skupiny a veľmi slabú ochranu hrudníka pri bočnom náraze, ale aj na vysoké zaťaženie krčnej chrbtice pri náraze zozadu.

Kolínske trojčatá si zase vyslúžili kritiku za konštrukciu stĺpika riadenia, ale aj jeho okolia, ktoré predstavuje pri náraze riziko zranení nôh a kolien vodiča i spolujazdca. A k tomu treba pripočítať nízku ochranu krčnej chrbtice a hrudníka trojročného dieťaťa v detskej sedačke. Vráťme sa ešte k Twingu. To si totiž zaslúži pochvalu za slušnú ochranu chodcov (68 %), ktorá bola vôbec najlepšia spomedzi testovanej osmičky. Väčšina ostatných modelov mala problémy najmä s hornou hranou kapoty a, paradoxne, s príliš pevnými A-stĺpikmi, ktoré sú pre posádku pri náraze nepochybne výhodou.

Výsledky nárazových testov Euro NCAP ( 9. 2014 )

Model počet hviezdičiek dospelí deti chodci asistenčné systémy priemer
Mercedes-Benz GLA 5 96 % 88 % 67 % 70 % 86 %
Renault Twingo 4 78 % 81 % 68 % 56 % 74 %
Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroën C1 4 80 % 80 % 62 % 56 % 74 %
Citroën Berlingo, Peugeot Partner 3 56 % 74 % 63 % 48 % 60 %
Nissan e-NV200 Evalia 3 75 % 80 % 60 % 38 % 69 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Renault Twingo #Peugeot 108 #Citroën C1 #Toyota Aygo #Citroën Berlingo #Peuegeot Partner #Nissan e-NV200
Články podľa značiek