Škoda otvorila nové motorové centrum. Môže vyvíjať aj testovať

Na rozdiel od ostatných automobiliek v Českej republike a na Slovensku má Škoda aj svoj vlastný vývoj. Jej schopnosti posilní nové Motorové centrum, do ktorého investoval koncern VW viac ako 45 miliónov eur.

09.09.2014 12:00
Nove Motorove centrum v Mladej Boleslavi Foto:
Nové motorové centrum bude obsahovať až 21 najmodernejších motorových bŕzd.
debata

Už dnes sa Česká Škoda v rámci koncernu VW podieľa na vývoji bŕzd, prevodoviek, motorov a komponentov. Nové Motorové centrum však jej vývojový potenciál posúva ešte ďalej. Automobilka doň investovala spolu s koncernom VW viac ako 45 miliónov eur. Z toho približne 34 miliónov do samotnej stavby a ďalších 10 miliónov do technológií a zariadení.

Jadrom centra je 21 skúšobných staníc. Popri testovaní nových motorov, pripravovaných pre sériovú výrobu, bude na tej najväčšej s výkonom do 400 kW možné testovať aj ostré agregáty tímu Škoda Motosport. Pre funkčné a dlhodobé testy jednotlivých komponentov a systémov spaľovacích motorov bude využitých šesť ďalších špeciálnych skúšobných stolíc. A nezabudlo sa ani na životné prostredie.

Motorové brzdy budú napríklad schopné dodávať prúd pre priamu spotrebu v budove. Teplo vzniknuté pri testovaní motorov bude z chladiaceho okruhu a z odsávaných výfukových plynov odvádzané pomocou výmenníka a následne využité na vykurovanie budovy. Takto vzniknuté úspory odhaduje Škoda ročne na 1 140 MWh tepelnej energie a 400 MWh elektrickej energie v porovnaní s doterajším zariadením. To ušetrí zhruba 720 ton CO2 ročne.

Najsilnejšia zo stolíc umožní testovať motory s... Foto: Škoda-Auto
Nove Motorove centrum v Mladej Boleslavi Najsilnejšia zo stolíc umožní testovať motory s výkonom až do 400 kW.

Automobilka v Mladej Boleslavi disponuje už dnes štvrtým najväčším vývojovým centrom v koncerne Volkswagen a jedným z najmodernejších v rámci celého automobilového priemyslu. Existujúce Technologické centrum bolo otvorené v roku 2008 a potom v niekoľkých krokoch rozširované. V roku 2009 začala Škoda napríklad prevádzku dvoch klimatických komôr pre dlhodobé testy vozidiel a pre testy kúrenia a klimatizácie.

Koncom roku 2010 pribudli nové akustické skúšobne. Od roku 2011 je súčasťou technického vývoja polygón v uholníkoch pri Husej Lhote neďaleko Mladej Boleslavi. Tam sa vykonávajú dynamické jazdné skúšky a bariérové skúšky. Technický vývoj Škody zamestnáva v súčasnosti približne 1 700 špecialistov, inžinierov, dizajnérov, technikov a konštruktérov. Všetky vozidlá Škoda sa vyvíjajú v Mladej Boleslavi.

Výroba a vývoj motorov predstavovali vždy dôležitú súčasť výskumu a vývoja automobilky. Veď doteraz vyrobila Škoda približne 11,6 milióna spaľovacích agregátov. Tými najnovšími sú trojvalce 1,0 MPI modelového radu EA 211, montované od konca mája 2014 v hlavnom výrobnom závode v Mladej Boleslavi. Nový agregát sa používa v malých a mini vozidlách značiek Škoda, Seat aj Volkswagen.

Od konca mája 2012 už Škoda vyrába aj benzínové motory 1,2 a 1,4 TSI série EA 211. Z linky navyše od roku 2001 schádzajú tiež agregáty 1,2 HTP série EA 111. Začiatkom mája automobilka vyrobila trojmiliónty motor 1,2 HTP. Vývoj a výroba motorov má pritom v Škode dlhú tradíciu. Veď už v roku 1899, štyri roky po založení podniku, predstavili jeho zakladatelia Václav Laurin a Václav Klement prvýkrát bicykel s pomocným motorom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Mladá Boleslav #Škoda-Auto #Motorové centrum
Články podľa značiek