V Suttgarte menia stratégiu. Nástupca SLS AMG bude o čosi menej exkluzívny tovar. Vyrábať sa bude priamo v Sindelfingene, a to vo väčších množstvách. Pečať výnimočnosti mu však zaručia ručne montované motory AMG z Affalterbachu podľa zásady “jeden muž – jeden motor“. Jednoucho, z triedy hyperšportov „padá“ nové AMG GT do kategórie superšportov, čomu by mala zodpovedať aj nižšia cena. Nedajte sa však odradiť. Technológie postúpili opäť dopredu, a tak je o adrenalín za volantom dobre postarané.
Dynamikou a agilitou sa bude môcť Mercedes-AMG GT smelo postaviť svojim „okrídleným“ predchodcom. Či už spomínanému SLS AMG, alebo staršiemu McLarenu Mercedes. A ak nie hneď na začiatku, tak potom o čosi neskôr, v súvislosti s pripravovanými výkonnejšími verziami. No už teraz tu máme poriadne ostré dvojmiestne kupé s výkonom 340 alebo 375 kW. Áno, je to menej než v prípade SLS AMG, lenže netreba zabúdať, že nové GT je kompaktnejšie a ľahšie.
Na hmotnosti si dali v Stuttgarte naozaj záležať. Skelet aj karoséria sú takmer celé vyrobené zo zliatiny hliníka. A to isté platí o podvozku. V záujme optimálneho rozloženia hmotnosti sa tu však objavuje ťažšia oceľová zadná kapota a, naopak, ultraľahká predná kapota z magnézia. Odtučňovacia kúra zasiahla aj krídlové dvere. Tie tu už jednoducho nenájdete. Klasická konštrukcia však vyvážila tento ústup od tradície vyššou tuhosťou, čo je kľúčový faktor pre jazdné vlastnosti. Celá karoséria pritom váži iba 231 kg.
A menil sa aj formát. Nové kupé má na dĺžku 4 545, na šírku 1 139 a na výšku 1 289 mm. To znamená, že je o 92 mm kratšie ako SLS AMG. Aj vďaka tomu je celková hmotnosť základnej verzie zredukovaná na 1 545 kg, čo je o 80 menej ako v minulosti. Podstatná je však nielen hmotnosť, ale aj jej dispozície. A tu vykonali v Stuttgarte tiež veľa práce. Napokon vidieť to už na samotnom dizajne. Priam nekonečne dlhú prednú kapotu dopĺňa extrémne dozadu posunutá kabína.
To umožnilo umiestniť nový 8-valec takmer do stredu vozidla. A aby mu „nezavadzala“ prevodovka, je situovaná koncepciou Transaxle až pri zadnej náprave. Predné kolesá tak ponesú 47 a zadné 53 % hmotnosti vozidla, čo je pri kupé s motorom vpredu a pohonom zadných kolies naozaj výnimočné. Gétečku to zaručí excelentný prenos výkonu na asfalt a zároveň priam neutrálne správanie v zákrutách. Pri vysokých rýchlostiach ho zas udrží na asfalte prepracovaná aerodynamika podporená difúzormi a výsuvným zadným spojlerom.
Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Na svedomí ju má boj s emisiami. Megalomanský a poriadne smädný atmosférický 8-valec s objemom 6,2 litra, ktorým sa pýšilo SLS AMG, je definitívne minulosťou. Osem valcov aj uhol rozovretia 90 stupňov síce zostali, no objem sa „scvrkol“ na štyri litre. To však nová pohonná jednotka bez problémov doháňa prepĺňaním. Dvojica turbodúchadiel s tlakom 1,2 baru je umiestnená medzi blokmi valcov v konfigurácii, ktorú motorári nazývajú "Hot inside V“.
Je to vlastne prvý agregát s touto koncepciou v sériovo vyrábanom aute. Prospieva to plneniu valcov, rýchlosti reakcií na stlačenie plynu, ale aj emisiám. A zo sveta športu pochádzajú aj niektoré ďalšie technické riešenia. Napríklad suchá kľuková skriňa, zabezpečujúca dokonalé mazanie aj pri priprudkých preťaženiach, či ľahké kované piesty. V podstate ide o dva 4-valce z Mercedesu-Benz A 45 AMG. Z objemu 3 982 ccm dáva nový agregát pri 6 000 otáčkach 340 kW a silnejšia verzia pre Mercedes-AMG GT až 375 kW. V oboch prípadoch je to teda menej ako pri SLS AMG, no nižšia hmotnosť urobila svoje.
V spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou Speed Shift akceleruje GT na stovku za štyri sekundy a GT S ešte o dve desatiny sekundy kratšie. A to je na chlp presne so základnou verziou starého SLS AMG. Maximálna rýchlosť je však o málo nižšia. Novinky dosahujú 304, respektíve 310 km/h. SLS AMG bolo približne o 7 km/h rýchlejšie. Pritom sa Stuttgartu podarilo rapídne zredukovať spotrebu. Tá je len 9,3, respektíve 9,4 litra pre GT S. Staršie SLS AMG konzumovalo totiž priemerne 13,2 až 13,7 litra benzínu na 100 km.
Vodič môže voliť plne automatický systém radenia rýchlostí alebo manuálny režim. Celkovo sú k dispozícii štyri módy – Controlled Efficiency s aktivovaným stop-štart systémom, Sport s obmedzenou stabilizáciou a Sport Plus s vypnutým ESP. Pre GT S je navyše k dispozícii okruhový režim Race. Tomu sa, samozrejme, prispôsobuje aj činnosť motora, riadenia či adaptívneho podvozku. A keď sme už pri ňom, GT využíva dvojité lichobežníkové závesy na oboch nápravách. S prenosom výkonu na asfalt pomáha samosvorný diferenciál integrovaný priamo do prevodovky a pri GT S diferenciál s elektronickou kontrolou.
Stabilizačnú kontrolu možno nastaviť v troch úrovniach účinku – ESP on, ESP Sport a ESP off. Predné kované disky majú priemer 19 a zadné 20 palcov. Obúvajú pneumatiky s profilom 255/35 a 295/35 R19. Príplatkový balík AMG Dynamic Plus ponúka pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 v kombinácii s keramickými kotúčovými brzdami s priemerom 402 mm na prednej a 360 mm na zadnej náprave. Riadenie využíva posilňovač s premenlivým účinkom, ale aj premenlivý prevodový pomer. Adaptívne tlmiče, ktoré sú pre GT S štandardom a pre GT za príplatok, možno nastaviť a troch módoch – Comfort, Sport a Sport Plus.
Okrem štandardných nastavení jazdného profilu vozidla má vodič možnosť prostredníctvom AMG Dynamic Select voliť režim Individual s preferovanou konfiguráciou jednotlivých prvkov. Tie sa ovládajú na stredovom tuneli. Dvojmiestne kupé nesie všetky typické znaky nových interiérov zo Stuttgartu. Nájdeme tu kruhové prieduchy ventilácie so schémou podobnou triede S a S Coupé. To znamená štyri centrálne a dva po krajoch palubnej dosky. Celý interiér zušľachťuje pravá koža, karbónové obklady a kovový povrch mnohých ovládačov či prieduchov ventilácie.
Nové je usporiadanie stredovej konzoly s ovládačom prevodovky, aktívneho podvozku či ďalších kľúčových funkcií vozidla. Multimediálne rozhranie sa bude naďalej spoliehať na bezdotykový displej a touchpad. Stredová konzola je vraj inšpirovaná tvarom privádzača vzduchu v konštrukcii vojenských stíhačiek. Osem kruhových ovládačov má zas evokovať osem valcov pod kapotou. Multimediálne rozhranie ostane verné ovládaču Comand a touch-padu, takže s dotykovou obrazovkou sa ani do budúcnosti nepočíta.
Rovnako sympatická je konzervatívnosť v oblasti prístrojov. Žiaden virtuálny panel sa nekoná, pod kaplnkou nájdeme poctivé analógové prístroje s ručičkami. Prekvapením je však nepochybne batožinový priestor. Má objem slušných 350 litrov, čo je o 174 viac, než dokázal ponúknuť starší SLS AMG so svojimi symbolickými 176 litrami. Aj to dokladuje, že nové GT je oveľa lepšie pripravené na civilný život, hoci to vie „roztočiť“ aj na okruhu.
Svetovú premiéru bude mať nové vrcholové kupé zo Stuttgartu na autosalóne v Paríži a postupne zamieri do showroomov. Neskôr by sa mala objaviť aj výkonnejšia verzia Black Series. Šušká sa o maxime 432 kilowattov, ktoré by mali dať definitívne zabudnúť na pôvodné SLS AMG. Naopak, otvorenej verzie Roadster sa s najväčšou pravdepodobnosťou už nedočkáme. V Stuttgarte dali jednoducho prednosť tuhosti karosérie pred vetrom vo vlasoch.
Rozmery, objemy, hmotnosti (mm)
Dĺžka (mm) | 4 560 |
Šírka (mm) | 1 939 |
Výška (mm) | 1 289 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 540 – 1 570 |
Objem kufra (l) | 350 |
Technické údaje
Verzia | GT | GT S |
---|---|---|
Motor | 4,0 BiTurbo | 4,0 BiTurbo |
Počet valcov/ventilov | V8/32 2×DOHC | V8/32 2×DOHC |
Zdvihový objem motora (ccm) | 3 982 | 3 982 |
Max. výkon (kW/ot.) | 340/6 000 | 375/6 250 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 600/1 600 | 650/1 750 |
Prevodovka | 7 – dvojspojková | 7 – dvojspojková |
Max. rýchlosť (km/h) | 304 | 310 |
0 – 100 km/h (s) | 4,0 | 3,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 9,3 | 9,4 |